Podczas gdy w Polsce znika „Businessweek", a najstarszy polski magazyn ekonomiczny „Businessman" bankrutuje po kilku latach agonii, francuski „Capital" bije rekordy sprzedaży egzemplarzowej i ilości odsłon w internecie.
Wg Prisma Press, wydawcy„Capital", który jest największym magazynem ekonomicznym we Francji i w Europie, tytuł sprzedał się we wrześniu 2005 r. w ilości 509.000 egz. To największa sprzedaż od 1991 r., kiedy powstał magazyn. Średnia miesięczna sprzedaż magazynu wynosi ponad 370.000 egz., wg Prisma Press.
Nowy portal capital.fr zanotował w tym samym czasie 4 mln odsłon, tzn. prawie 6 razy więcej niż miesiąc wcześniej ( 680.000 odsłon). Wyjasnienie: w lecie 2005 r. portal capital.fr dokonał fuzji z portalem ekonomicznym Firstinvest. Portal funkcjonuje wg klasycznego biznes modelu, stosowanego również przez „Wall Street Journal": część jest darmowa, część płatna. Dla prenumeratorów przewidziano usługi Premium.
„Capital" wyznaczał trendy w prasie ekonomicznej we Francji praktycznie od momentu swoich narodzin, w 1991 r. Pracowałem wtedy jako dziennikarz w dziale zagranicznym francuskiego dziennika „Le Quotidien de Paris". Większośc moich kolegów redakcyjnych i paryski światek dziennikarski przyjął z lekceważeniem pojawienie się tego „komiksowego magazynu dla idiotów".
Media potraktowały go tak samo źle jak otwarcie pierwszego Mac Donalda na Polach Elizejskich. Mało kto rozumiał wtedy, że „Capital" jest pierwszym we Francji magazynem wizualnym, opierającym się w niespotykanej dotychczas skali na dziennikarstwie wizualnym.
W Polsce, magazyn „Profit" (dziś „Forbes") był zaskakująco wierną kopią francuskiego „Capital". Nazwałem to kiedyś w jednej z polskich gazet „strategicznym plagiatem", gdyż „Profit", wydawany przez wydawnictwo Axel Springer, naśladował swój francuski model. Celem było storpedowanie powstania przygotowywanej w tym samym czasie przez wydawnictwo Grune+Jahr Polska polskiej wersji „Capital". Ta strategia okazała się skuteczna: Gruner+Jahr zrezgnował wówczas z wydania polskie wersji.
Francuski „Capital" jest synonimem dużego sukcesu wydawniczego. Jego recepta? To magazyn z dużą ilością informacji, praktyczny, łatwy do czytania, ostrożny w analizach, innowacyjny, zaskakujący bez przerwy swoich czytelników.
1. Bogactwo informacji, różnorodność gatunków dziennikarkich
Ok. 200 str., w tym ok. 60 stron reklamy.
2. Dziennikarstwo wizualne
Atrakcyjne, wizualne przedstawianie informacji. Stosowane są wszystkie środki, aby czytelnik łatwo „wszedł" w tekst:
Wg Prisma Press, wydawcy
Nowy portal capital.fr zanotował w tym samym czasie 4 mln odsłon, tzn. prawie 6 razy więcej niż miesiąc wcześniej (
„Capital" wyznaczał trendy w prasie ekonomicznej we Francji praktycznie od momentu swoich narodzin, w 1991 r.
Media potraktowały go tak samo źle jak otwarcie pierwszego Mac Donalda na Polach Elizejskich. Mało kto rozumiał wtedy, że „Capital" jest pierwszym we Francji magazynem wizualnym, opierającym się w niespotykanej dotychczas skali na dziennikarstwie wizualnym.
W Polsce, magazyn „Profit" (dziś „Forbes") był zaskakująco wierną kopią francuskiego „Capital". Nazwałem to kiedyś w jednej z polskich gazet „strategicznym plagiatem", gdyż „Profit", wydawany przez wydawnictwo Axel Springer, naśladował swój francuski model. Celem było storpedowanie powstania przygotowywanej w tym samym czasie przez wydawnictwo Grune+Jahr Polska polskiej wersji „Capital". Ta strategia okazała się skuteczna: Gruner+Jahr zrezgnował wówczas z wydania polskie wersji.
Francuski „Capital" jest synonimem dużego sukcesu wydawniczego. Jego recepta? To magazyn z dużą ilością informacji, praktyczny, łatwy do czytania, ostrożny w analizach, innowacyjny, zaskakujący bez przerwy swoich czytelników.
1. Bogactwo informacji, różnorodność gatunków dziennikarkich
Ok. 200 str., w tym ok. 60 stron reklamy.
- Reportaże na temat gospodarki francuskiej i międzynarodowej. I nie chodzi tu bynajmniej o artykuły „ureportażowione" lecz o prawdziwe reportaże w terenie.
- Artykuły z gatunku śledztwo dziennikarskie (reporting investigation) o liderach gospodarczych.
- Informacje o kulisach przemysłu i finansów.
- Porady i praktyczne dossier o inwestowaniu pieniędzy i kierowaniu swoją karierą zawodową.
- Testy i rankingi nowych produktów i usług.
2. Dziennikarstwo wizualne
Atrakcyjne, wizualne przedstawianie informacji. Stosowane są wszystkie środki, aby czytelnik łatwo „wszedł" w tekst: