Coraz więcej Polaków korzysta z radia i telewizji w internecie

Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba osób, które odchodzą od tradycyjnego odbioru radia i telewizji. Coraz liczniejsze jest za to grono tych, którzy decydują się na kontakt z tymi mediami przez internet. Tak wynika z ostatniego badania Gemius „Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów przez internautów”.

Ponad 30 proc. internautów ogląda telewizję za pośrednictwem sieci, a 70 proc. w podobny sposób odbiera stacje radiowe.

Według raportu Gemius, w dniu poprzedzającym badanie telewizję oglądał co drugi internauta (55 proc.) Jednocześnie zainteresowanie polskich użytkowników sieci telewizją systematycznie spada. W porównaniu z październikiem 2004 roku odsetek internautów deklarujących w dniu poprzedzającym badanie oglądanie telewizji zmniejszył się o 20 proc.

Polscy internauci coraz częściej decydują się na oglądanie telewizji przez internet. W listopadzie br. internetowy odbiór telewizji deklarowało 33 proc. badanych, co oznacza wzrost o 18 proc. w stosunku do analogicznego miesiąca roku ubiegłego, zaś o 83 proc. w porównaniu do danych pochodzących z października 2004.

Mimo obserwowalnego wzrostu zainteresowania użytkowników polskiej sieci telewizją internetową, jest ona nadal traktowana jako pewna innowacja, a nie alternatywny sposób korzystania z tego medium. Analiza częstotliwości oglądania telewizji za pomocą internetu pokazuje, że jest to w chwili obecnej czynność raczej okazjonalna - spośród badanych, którzy oglądają telewizję za pośrednictwem internetu, około 30 proc. robiło to tylko raz.

Zdaniem Anny Kopeć z Gemiusa:
„Wraz ze zwiększającym się zasięgiem internetu w Polsce będziemy mieć do czynienia z coraz dynamiczniejszym rozwojem telewizji dostępnej w sieci. Już dziś obserwujemy początek walki o internetowego odbiorcę. W ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy ten trend będzie jeszcze bardziej widoczny”.

Równocześnie, z roku na rok zwiększa się odsetek osób, które słuchają radia za pośrednictwem internetu. W październiku 2004 z tej formy odbioru radia korzystało 49 proc. badanych. Pod koniec ubiegłego roku było ich już 70 proc.

> Źródło: Gemius

> Tag: , , , ,

Komentarze

Anonimowy pisze…
kłopot z danymi jest zazwyczaj taki, że są, skądś się wzięły - i trudno z tym dyskutować; ale np. tym razem dane Gemiusa nie mocno podejrzane. bo po pierwsze, jaką telewizję ogląda te 30% internautów, a więc dobre kilka milionów Polaków? możliwości są dwie - serwisy takie jak itvp, ale te mają jeśli dobrze pamiętam oglądalność na poziomie dziesiątek, bądź setek tysięcy osób - ale nie milionów. Druga możliwość to telewizja przez internet oferowana np. przez tpsa w jej liveboksach - ale znów, ta usługa nie jest jeszcze aż tak popularna. więc nie wiem, skąd te 30%, może youtube to 'telewizja w internecie'? z radiem jest jeszcze dziwniej - na poziomie 70% wszystkich uzytkownikow byloby to jedno z najpopularniejszych uzyc, tuz za "przegladanie stron WWW" i "wysylanie poczty". prosty test: czy 70% Twoich znajomych z dostepem do internetu opowiada o niesamowitych stacjach, jakich slucha przez internet?