Hiszpański dziennik „El Periodico" publikuje odważną okładkę w formie komiksu


Juan Antonio Giner z Innovation ma oko do okładek prasowych. Oto zauważona na jego blogu jedynka hiszpańskiego, przepraszam - katalońskiego dziennika „El Periodico". Okładka wyjątkowa, bo po raz pierwszy poważny dziennik pozwala sobie na tak odważne wykorzystanie komiksu.

Od kilku lat, wiele gazet sięga po komiks, uważany kiedyś za niegodny figurowania w prasie. Momentem przełomowym było opublikowanie przez prestiżowy „New York Times", w listopadzie 2003 r. felietonu w postaci komiksu:


Kultura obrazkowa na dobre zadomowiła się również w Pólsce. Kilka lat temu, polski darmowy dziennik „Metro" (Agora) zrobił okładkę wykorzystując styl komiksowy do ilustracji okładki. Odważna decyzja jak na Polskę, gdzie obowiązuje raczej dość konserwatywny design. Uważam, że rezultat tego doświadczenia jest bardzo udany:

W „Super Expressie" z okazji zdobycia przez Małysza po raz czwarty „Kryształowej Kuli" ukazał się komiks Andrzeja Jankowskiego, specjalisty od rysunku sportowego (dziękuję za informację Jurkowi). Na stałe współpracuje z „Bravo Sport", za pośrednictwem agencji Jurek.pl miał również okazję do komentowania wydarzeń sportowych w „Przeglądzie Sportowym":


A oto inny dobry przykład na wykorzystanie technik dziennikarstwa wizualnego, a konkretnie technik komiksu, w prasie, tym razem w magazynie „Wided". Wykorzystuje on styl komiksowy na okładce i w ilustracji do jednego z głównych tematów numeru:




Co Państwo o tym myślą? Czy komiks jest odpowiednim stylem dla prasy?

> Wiedzieć więcej:
USA: Nowy darmowy dziennik dla „czytelników-skanerzystów"

Jak wykorzystać techniki dziennikarstwa wizualnego w prasie

> Tag: , , , , , . ,

Komentarze

Anonimowy pisze…
Ów magazyn, tak jak widzimy na okładce to "Wired" ;)

Wired - to czasopismo amerykańskie, a kultura amerykańska jest przesiąknięta komiksem! W dodatku to magazyn dla ludzi generalnie młodych - oni spokojnie zrozumieją klimat okładki komiksowej z superbohaterem, bo się na takich komiksach wychowali w Stanach.

A Metro... To nie jest poważna gazeta, oni mogliby i codziennie komiksową okładkę zamieszczać. Z tego przykładu nic nie wynika. Z New York Timesa i El Periodico owszem.
Osobiście uważam, że w przypadku magazynu "Wired" (nie "Wided" :) ta technika jest rewelacyjnym wyjściem ze względu na temat numeru. No bo jak zobrazować podróżowanie w czasie? Chyba nie zdjęciem grupki naukowców (zieeew).

Na pewno pozwolić sobie mogą na to tytuły o ugruntowanej już pozycji na rynku. W przeciwnym razie, moim zdaniem, może taki wybieg trochę odstraszać.