Rocky Mountain News: „Kiedy umiera dziennik, nie ma wygranych"


Final Edition from Matthew Roberts on Vimeo.

„Good Bye, Colorado" - tak zatytułował wczoraj swoją czołówkę amerykański „Rocky Mountain News", najstarszy dziennik w Kolorado, stworzony w 1859 w Denver.

Jego właściciel, E.W. Scripps, ogłosił w przeddzień deficyt w wysokości 16 milionów dolarów. Dziennik nie znalazł inwestora chętnego na pokrycie straty. Rocky Mountain News zniknie na dwa miesiące przed swoimi 150. urodzinami.

Kiedy umiera dziennik, nie ma wygranych" - podsumował jeden z dziennikarzy:





Hiobowe wieści o zwolnieniach dziennikarzy, fuzjach i likwidacjach dzienników w USA to już codzienność. Kilka dni temu, grupa prasowa Philadelphia Newspapers zgłosiła wniosek sądowy o ogłoszenie upadłości. Ma nadzieję, że ten zabieg pozwoli jej na restrukturyzację zadłużenia. W listopadzie 2008 roku, „Christian Science Monitor" zamknął wydanie papierowe i wyemigrował do internetu.

Problemy finansowe to nic nowego dla prasy codziennej w USA i w Europie Zachodniej. Tam tradycyjne media przeżywają recesję już od 2007 roku. Tak więc 2009 rok będzie dla nich trzecim kolejnym trudnym rokiem.

Ale kombinacja w jakiej znalazły się dziś media tradycyjne będzie śmiertelna dla niejednego tytułu prasowego: kryzys gospodarczy, nierozwiązane od lat probemy strukturalne, wysokie koszty druku, zbyt powolna cyfryzacja, brak menedżerów rozumiejących internet, brak skutecznych modeli biznesowych w internecie, znikające budżety reklamowe...

Z badań firmy Outsell wynika, że przychody mediów tradycyjnych na świecie, szacowane na ok. 400 miliardów dolarów, zmniejszą się w 2008 roku aż o 7,5 procent.

Wszystkie trzy podstawowe elementy modelu biznesowego w prasie są w różnym stopniu zagrożone:

  • Spadają przychody ze sprzedaży egzemplarzowej dzienników, a czytelnicy emigrują powoli, acz systematycznie do internetu. Młodzi czytelnicy masowo ignorują prasę drukowaną.

  • Spadają przychody z ogłoszeń drobnych, bo ogłoszeniodawcy również przenoszą się do internetu. Serwis ogłoszeniowy Craiglist.org jest uważany za „zabójcę prasy"w USA.

  • Spadają, albo rosną wolniej przychody z reklamy. Według firmy eMarketer, przychody reklamowe amerykańskich wydawców prasy spadły w 2008 roku aż o 16,4% i wyniosły 37,9 mld dolarów. W 2009 roku, ma być jeszcze gorzej.

Na dodatek (pisałem już o tym wcześniej) tradycyjne media zainteresowały się internetem zbyt późno i zrobiły zbyt mało, by móc już zacząć zarabiać. Już ponad dekadę media tradycyjne działają w internecie, a przychody z tej działalności z trudem przekraczają 10-15%.

Komentarze

Anonimowy pisze…
Outsell potrafi przewidzieć rynek na 80 lat naprzód? Wie jaki będzie spadek przychodów z printu w 2088 roku? I tylko 7,5%?
Obstawiam, że o prasie papierowej wówczas już tylko będą w Wikipedii^5 czytać.