29.4.09

Onet zaprasza wydawców do rozmów o rozliczeniach za ich treści publikowane w internecie

Onet chce rozmawiać z wydawcami, jak rozliczać się za treści w sieć - proponuje Łukasz Wejchert, prezes zarządu Grupy Onet.pl, w wywiadzie udzielonym „Gazecie Prawnej".

To pierwsza tego typu deklaracja sformułowana oficjalnie przez medium internetowe. Jest ona tym bardziej istotna, że pochodzi od największego portalu w Polsce, który chce dać dobry przykład innym.

Dotychczas media internetowe siedziały cicho jak mysz pod miotłą. Tylko wydawcy dopominali się, najczęściej nieformalnie i nieśmiało, o wynagrodzenie za treści, które tworzą, ponosząc koszty, a które później trafiają za darmo do różnych portali internetowych i agregatorów. Propozycja Onetu jest jak miód na serce wydawców, których dotknął kryzys w reklamie.

W chwili obecnej, jak mówi w wywiadzie Łukasz Wejchert:
„Większość porozumień [między Onetem a wydawcami] polega na tym, że wydawca dzieli się z nami treściami, a my zapewniamy jego tytułom promocję i dotarcie do ponad 9 mln użytkowników największego portalu w polskim internecie. Ale ponieważ odbywa się to na podstawie umów handlowych, wydawcy rozliczają na zasadzie barteru".

To - jak podkreśla prezes Onetu - przekłada się na konkretne korzyści: „silniejsza marka, większa obecność i rozpoznawalność w internecie". Wydawcy nie muszą za to płacić, ale też nie jest ewidentne czy zainwestowaliby właśnie w promocję na Onecie. Główny problem w tym, że wydawcy, z nielicznymi wyjątkami i nie tylko w Polsce, nie potrafią jeszcze zarabiać na ruchu pochodzącym z Onetu i z innych witryn.

Onet nie ma żadnego interesu w osłabieniu wydawców, którzy tworzą cenny produkt intelektualny jakim jest informacja. Wprost przeciwnie i Łukasz Wejchert otwarcie się do tego przyznaje:

„(...) dzisiaj mamy komfortową sytuację, ale upadek jakiejkolwiek gazety nie leży w naszym interesie. Gdyby do tego doszło, na pewno staralibyśmy się uzupełnić te braki, rozbudowując własną redakcję, i to by się nam udało. Ale zgodzę się, że gdyby coś takiego stało się z dnia na dzień, nawet największe podmioty, takie jak my, nie byłyby w stanie uzupełnić takich strat. Wymagałoby to na pewno gruntownej zmiany naszego modelu biznesowego" - czytamy w „Gazecie Prawnej"

Nikt na świecie nie stworzył jeszcze modelu nowego ładu regulującego współpracę między tradycyjnymi mediami, a mediami internetowymi. Propozycja Onetu, jeśli spotka się z konkretną reakcją wydawców, może nas zbliżyć do powstania tego ładu, a modele wypracowane w Polsce posłużą być może za przykład dla innych krajów.

> Wiedzieć więcej:

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Apropos tego, co pisze wejchert i promocji za treść. Promocja marek czasopism i gazet w portalach jest prawie bezwartościowa. Dla ludzi to i tak wiadomości znalezione "na Onecie", "na Wykopie" itp. Pierwotny autor informacji nie ma większego znaczenia, widać to wyraźnie w treści komentarzy, wynika to z rozmów itp. Im więcej ciekawych newsów człowiek znajduje w serwisie Onetu, tym częściej tam wraca. Autorzy nie mają z tego nic. Więc rozliczenie finansowe i to sute jest potencjalnie jedynym sensownym wyjściem. Komentuję anonimowo, bo sam jako pracownik medium internetowego zawieram takie umowy jak Wejchert. :)

Anonimowy pisze...

" Krótka historia pop-grupy Myslovitz "
http://www.khpgm.blogspot.com/

Kamil Sakałus pisze...

Proszę sobie zajrzeć na dowolny, duży portal, szczególnie jego pierwszą stronę. Opowiadanie przez szefa onetu, że artykuły z gazet to głównie promocja dla nich jest bzdurą. Przede wszystkim artykuły z gazet, to content dla portali. Pomyślmy sobie analizując pierwszych 10 informacji na stronie głównej, ile z nich to informacje wytworzone przed redakcję portalu. Ze świecą takich szukać