iPad od Apple oferuje możliwość drugiego życia dla gazet i książek, których papierowa kariera dobiega końca

Apple zaprezentował wczoraj nowe urządzenie podobne do dużego iPhone'a - cienki, dotykowy tablet o nazwie iPad. Steve Jobs, prezes Apple, powiedział kiedyś, że będzie to prawdopodobnie najważniejsze dzieło jego życia. I wiele wskazuje na to, że charyzmatyczny wizjoner znów może mieć rację.

W mojej ocenie, iPad, choć nie jest urządzeniem rewolucyjnym, oferuje możliwość drugiego życia dla gazet i książek, których papierowa kariera dobiega powoli końca. Bo oferta Apple to nie tylko nowe urządzenie lecz globalny ekosystem marketingowy i sprzedażowy (e-commerce) składający się z trzech elementów:

1. Narzędzie. Apple oferuje rewelacyjne narzędzie jakby stworzone na potrzeby branży mediowej i książkowej: przenośny, wielofunkcyjny i multimedialny tablet, jakiego jeszcze nie ma na rynku. To najbardziej wielofunkcyjne urządzenie na świecie. Jeżeli tablety nie odniosły dotychczas sukcesu, to dlatego, że ich twórcy, jak Microsoft Sony, proponowali urządzenia mocno niedoskonałe. iPad, który posiada duży, dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości i klawiaturę ekranową, łączy funkcjonalności wielu urządzeń:
  • stacjonarnego i przenośnego komputera osobistego (laptop i notebook). Posiada m. in. program pocztowy i przeglądarką z wyszukiwarką Google; można korzystać na nim z pakietu biurowego iWork (odpowiednik Microsoft Office) w cenie 9 dolarów za program ; można na nim pisać bloga, mikroblog, komentować i korzystać z serwisów społecznościowych, można na nim uruchamiać aplikacje stworzone dla iPoda Touch i iPhone'a; można uczestniczyć w grach, konkursach i innych operacjach marketingowych online, które zastąpią w mojej opinii część gadżetów dodawanych do gazet i magazynów.

  • czytnika e-booków (e-reader jak Kindle od Amazon).

  • smartfon'a (jak iPhone czy BlackBerry).
  • odtwarzacza audio (jak iPod).

  • odtwarzacza wideo: można na nim oglądać wideo na YouTube i innych serwisów internetowych.

  • wyświetlacza (ramkę) zdjęć.

  • telewizora: można na nim oglądać filmy, seriale i inne programy telewizyjne.

  • konsoli do gier (jak konsola Sony Playstation czy Xbox od Microsoftu).

2. Ekosystem. Oprócz narzędzia, Apple oferuje równocześnie potężny ekosystem marketingowy i sprzedażowy. iPad jest bowiem terminalem zakupowym połączonym już na starcie z:
  • internetowym sklepem muzycznym Apple - iTunes. To największy na świecie sklep muzyczny. Sprzedaje rocznie miliony utworów: muzyki, filmów czy show telewizyjnych.

  • internetowym sklepem z aplikacjami na iPhone oraz - wkrótce -  na iPad (AppStore).
    Oferuje on 140.000 aplikacji na iPhone. 

  • internetową księgarnią Apple (iBook Store). Apple ustalił cenę sprzedawanych w iBook Store książek w wersji elektronicznej na 10 dolarów. Apple podpisało już umowy  wydawcami książek, m. in.: HarperCollins, Penguin Simon & Schuster i Hachette.

3. Grupa docelowa. Oprócz narzędzia w formie tabletu i ekosystemu marketingowego i sprzedażowego, Apple oferuje również dostęp do 200 milionowej wiernej grupy docelowej, która pobiera rocznie 3 miliardy aplikacji na swoje urządzenia, głównie iPod Touch i iPhone. Wielu z nich to liderzy opinii. Dla tych ludzi, Apple jest synonimem jakości i innowacji, za które są gotowi zapłacić prawie każde pieniądze. Gdyby Apple stworzył samochód, byłbym prawdopodobnie jednym z jego pierwszych nabywców.

Na dodatek, Apple zapowiedział, że iPad posiada własne narzędzia deweloperskie dostępne dla programistów. Oznacza to, że tysiące programistów, którzy tworzą aplikacje na iPhone zaczną też programować na iPada. Powstanie nowy, atrakcyjny dla biznesu, rynek. Pierwszą firmą, która to zrobiła jest Gameloft, która przygotowała na wczorajszą prezentację Steve'a Jobs'a nową wersję FPS-a N.O.V.A. - popularnej gry na iPhone'a.

Dla wydawców gazet i książek oraz dla wydawców podręczników iPad jest urządzeniem prawie idealnym. Steve Jobs zaprezentował wczoraj jak wygląda New York Times na iPadzie. Table Apple jest zintegrowany z New York Times poprzez aplikację przygotowaną przez gazetę. Pytanie jak długo można czytać gazetę na ekranie tabletu, ale to już inna historia.
 

Jeszcze nigdy nie widziałem urządzenia, które byłoby tak dobrze dostosowane do zmian zachodzących na rynku prasowym. Wydawcy prasy są producentami treści: tekstów, zdjęć, wideo (wkrótce może również aplikacji na iPhone'a). Wszystkie te treści będzie można konsumować za pośrednictwem IPada, a to daje to daje z kolei możliwości komercjalizacji tej treści.

Wrócę jeszcze do tego tematu w kolejnych wpisach.

> Wiedzieć więcej:
 





Komentarze

Lesław pisze…
Globalny ekosystem, ale pod warunkiem, że globem jest USA. Mam na myśli iBooks, które nie będą dostępne poza USA.
krecz pisze…
hmm a Microsoft to jakis tablet zaproponowal w ogole? Kiedy odniosl porazke tym produktem bo jakos nie pamietam?

Smartfon to to nie bedzie bo to nie telefon, 3G czy Wifi to jeszcze nie telefon

Telewizor tez to nie jest bo nie ma tunera
Thanks so much for this information is really needed addition!