Francuzi tworzą telewizję przyszłości

Największa francuska stacja telewizyjna TF1 uruchomiła portal internetowy Wat.tv (skrót od „We Are Talented") w trzech wersjach językowych: francuskiej, angielskiej i włoskiej.

To mieszanka serwisu wspólnotowego, jak MySpace.com, serwisu do dzielenia się wideo, jak YouTube.com, i platformy blogowej, jak Blogger.com. I jak w prawdziwym serwisie z epoki web 2.0, to internauci decydują o jego zawartości.

Wat wzoruje się na amerykańskiej stacji telewizyjnej online Current TV. Powstała ona w sierpniu 2005 r., przy udziale m. in. byłego wice-prezydenta Al Gore. Current TV nadaje programy telewizyjne, z których co trzeci jest stworzony przez internautów.

Wat jest zaprojektowany jak telewizja internetowa przyszłości: zdjęcia, wideo czy klipy muzyczne umieszczone tu przez użytkowników będą dystrybuowane w internecie, telewizji naziemnej i kablowej oraz w telefonach komórkowych.

Na Wat, internauci mają mają do wyboru 3 statusy:
  • blogowicz
  • muzyk
  • reżyser.
Dla każdej z tych kategorii Vat.tv stworzył serię narzędzi, tzw. „watlab", która mają pomóc w kreacji.

Z czasem, Wat chce postawić na jakość: w nowej wersji przewidzianej na wrzesień, platforma spróbuje przycignąć artystów amatorów i zawodowców. Ich dzieła będą oceniane przez innych internautów.

Wat spodziewa się osiągnąć równowagę finansową po 2 latach. Będzie finansowany wg klasycznego modelu płatnej telewizji: abonament i reklama.

TF1 nie próbowała tworzyć wszystkiego od nowa. Uznała, że nie posiada know-how niezbędnego do realizacji tego skomplikowanego projektu i zawarła 4 alianse:
  • z Dailymotion, francuskim odpowiednikiem YouTube. Dailymotion otrzymuje 1500 nowych wideoklipów dziennie.
  • z platformą blogową Overblog (2,7 mln użytkowników, 325.000 blogów). TF1 nabyła 20% udziałów spółki, która jest włacicielem tej trzeciej platformy blogów we Francji.
  • ze Skype, do darmowych rozmów online i wymiany między internautami.
  • z Zlio, platformą rekomendacyjną (internauci polecają produkty, za co są płaceni) w celu stworzenia wspólnoty między kupującymi i polecającymi.
Wat jest klasycznym przykładem dywersyfikacji w biznesie medialnym. TF1 nie zasypia gruszek w popiele. Stworzyła niedawno nową markę telefefonii komórkowej, TF1 mobile. Cel: dotrzeć do młodych w wieku 15-24 lat, którzy nie są zbytnio zainteresowani programem TF1.

Dla młodych Francuzów TF1 wydaje się zbyt staromodna. Dlatego też TF1 nie firmuje Wat swoim logo. Obawia się, że mogłoby to zahamować jego rozwój.

Zródło: TF1, „Le Monde", „Le Figaro", slicon.fr

> Tag: , ,, , , , , , , , ,

Komentarze

Anonimowy pisze…
Szkoda, ze angielska i wloska wersja jezykowa nie dziala.