8.6.06

Gazety regionalne tracą czytelników

Prasa regionalna również traci czytelników. Gazety regionalne odnotowały znaczne spadki sprzedaży w kwietniu 2006 w porównaniu z kwietniem 2005 r. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP).

W pierwszej dziesiątce gazet regionalnych, największe spadki dotknęły:
  • - 18,00% - „Dziennik Polski" (Wydawnictwo Jagiellonia), średnia sprzedaż: 53 798 egz.
  • - 14,29% - „Echo Dnia" (Echo Media): 39 630 egz.
  • - 12,2% - „Dziennik Zachodni" (Polskapresse): 99 032 egz.
  • - 11,4% - „Słowo Polskie Gazeta Wrocławska" (Polskapresse): 39 534 egz.
  • - 10,49% - „Dziennik Bałtycki" (Polskapresse): 59 679 egz.
  • - 9,43% - „Express Ilustrowany" (Polskapresse): 55 575 egz.
  • - 7,45% - „Gazeta Pomorska"(Gazeta Pomorska Media, Orkla Polska Press): 90 389 egz.
  • - 7,02% - „Nowa Trybuna Opolska" (Pro Media, Orkla Polska Press): 34 079 egz.
  • - 6,49% - „Dziennik Łódzki" (Polskapresse): 51 652 egz.
  • - 1,15% - „Gazeta Lubuska" (Wydawnictwo Lubpress, Orkla Polska Press): 50 694 egz.
Przy interpretacji tych wyników, należy wziąć pod uwagę trzy istotne czynniki:
  • śmierć papieża Jana Pawła II, która wpłynęła w znacznym stopniu na wzrost sprzedaży prasy w kwietniu ub. r.
  • premiera nowego „Dziennika" (Axel Spriger) w kwietniu 2006 r., który odebrał gazetom regionalnym część czytelników.
  • obniżka ceny „Gazety Wyborczej" do 1,50 zł, co spowodowało, iż część czytelników prasy regionalnej przerzuciło się na dziennik Agory.
„Rynek prasy w Polsce nie jest stabilny. Im więcej tytułów prasowych, tym szybciej postępuje segmentacja i migracja czytelników. Migrują z prasy codziennej do tygodników, z tygodników do prasy opiniotwórczej, z prasy regionalnej do prasy bulwarowej, kobiety - do tanich tygodników,etc. Równocześnie zmieniają się preferencje czytelników, gdyż rośnie np. liczba studentów i osób starszych" - analizuje Jacek Czynajtis, prezes domu mediowego prasy regionalnej Media Tak.

Źródło: ZKDP

> Wiedzieć więcej:
Wysokie wyniki czytelnictwa („Gazeta Wyborcza")
Fatalny marzec tygodników („Gazeta Wyborcza")
Spadek sprzedaży dzienników w kwietniu („Gazeta Wyborcza")
Wyniki sprzedaży tygodników opiniotwórczych („Press")
Wyniki sprzedaży dzienników ogólnopolskich („Press")

> Tag: , ,

Brak komentarzy: