Netscape wchodzi w web 2.0 i stawia na infromację interaktywną. Teraz internauci będą współtworzyć zawartość tego portalu zbudowanego na bazie mitycznej wyszukiwarki internetowej. Tak postanowił amerykański dotkom AOL, który kupił Netscape w 1999 r.
Internauci mogą zgłaszać materiały (teksty, zdjęcia, wideo), które im si podobają i głosować na wybrane przez siebie pozycje. Im więcej głosów zdobędzie dany tekst, lub zdjęcie, tym wyżej przesunie się do góry ekranu na home page, jak na Digg.com.
Jednym z pierwszych artykułów zamieszczonych na portalu był tekst pt. „AOL kopiuje Digg".
Ale nowy Netscape jest czymś więcej niż kopią Digg. To mieszanka Digg i koreańskiego portalu OhmyNews opartego na dziennikarstwie obywatelskim. Do obsługi portalu, AOL zatrudnił 8 dziennikarzy w pełnym wymiarze godzin i 15 innych na pół etatu.
Ich celem będzie, oprócz selekcji materiałow na home page, pisanie tekstów, sprawdzanie informacji, lub rozmowa z internautami-reporterami (citizen journalists) i redagowanie ich tekstów.
Jason Calacanis, dyrektor Netscape, mówi o następnym etapie rozwoju dziennikarstwa:
„Nie stworzyliśmy nowego Netscape, by kopiował Digg, tak jak Digg nie powstał po to, by kopiować Delicious, a Delicious, by kopiować Furl. Każda z tych internetowych witryn stanowi pewną ewolucję w stosunku do pierwszej fali serwisów opartych na bookmarkingu [NDLR: ulubionych adresów w wyszukiwarkach). Netscape różni się od Digg tym, że posiada własny zespół redakcyjny, który będzie starał się rozwinąć najpopularniejsze tematy z Top 20. Chcemy w ten sposób połączyć klasyczne dziennikarstwo ze społecznym bookmarkingiem. Można nazwać to metadziennikarstwem, albo dziennikarstwem społecznym, i myślę, że to logiczny, następny etap rozwoju dziennikarstwa"
Calacanis uważa, że dziennikarstwo będzie się coraz częściej opierać na „mądrości tłumu", inaczej mówiąc - zbiorowej inteligencji, przez co będzie w stanie oferować czytelnikom nową, lepszą jakość treści („Journalism --> Wisdom of Crowds --> Journalism ---> Discussion = Better Journalism").
Dla AOL, nowy Netscape to sposób na odróżnienie się od portali Google, Yahoo czy tradycyjnych mediów, jak np. stacji telewizyjnej CNBC.
Jeżeli pomysł okaże się sukcesem, AOL zastosuje go na swoim portalu, AOL. com, jednym z największych na świecie (87 mln użytkowników tylko w samych Stanach Zjednoczonych).
Źródło: Publishing 2.0 , journalisme.co.uk
> Tag: media, internet, dziennikarstwo , dziennikarstwo obywatelskie, informacja, web2.0
Komentarze
Wogóle Web2.0 wydaje mi się czymś lekko abstrakcyjnym