„Dziennik" nadal liderem wśród opiniotwórczych mediów

„Dziennik" utrzymuje pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce. Druga na podium jest „Rzeczpospolita", a trzecia - „Gazeta Wyborcza" - wynika z kwietniowego rankingu opracowanego Instytut Monitorowania Mediów (IMM).

Wśród tygodników opinii prowadzi „Wprost". Do pierwszej piętnastki wróciły „Polityka" i - o dziwo - „Nasz Dziennik". RMF FM i TVN24 są niezmiennie najbardziej opiniotwórcze spośród stacji radiowych i telewizyjnych.

Pozycję lidera w zestawieniu IMM-u drugi miesiąc z rzędu utrzymuje „Dziennik", cytowany przez inne media 1134 razy w kontekście polityki polskiej, powrotu do polityki Aleksandra Kwaśniewskiego, a także samobójstwa Barbary Blidy. Na drugiej i trzeciej pozycji nastąpiła zamiana miejsc: „Rzeczpospolita" wyprzedziła „Gazetę Wyborczą" o włos (105 powołań).

Tygodnik „Wprost" już czwarty miesiąc z rzędu jest tuż za podium (934 powołania). Od zajmującej trzecią pozycję „Gazety Wyborczej" dzielą go zaledwie 32 cytowania. „Wprost" osiągnął tak dobry wynik dzięki powołaniom na temat:
  • afer w służbie zdrowia,
  • kwestii lustracji w szkołach wyższych,
  • powrotowi Aleksandra Kwaśniewskiego na scenę polityczną.

Do pierwszej piętnastki powróciły „Nasz Dziennik" (139) i „Polityka" (116). „Nasz Dziennik" był przywoływany dzięki opublikowaniu wypowiedzi Jarosława Kaczyńskiego na temat nowej partii Marka Jurka oraz kontrowersjom wokół ustawy antyaborcyjnej. „Politykę" natomiast cytowano w kontekście rankingów i sondaży oraz doniesień na temat polityki polskiej.

Jedynym przedstawicielem portali internetowych w pierwszej piętnastce jest tradycyjnie Onet.pl. Wśród stacji radiowych i telewizyjnych prym wiodą TVN24 (200) i RMF FM (157).

Media najczęściej cytowały w kwietniu artykuł Doroty Kani i Wiktora Ferfeckiego z tygodnika „Wprost", zatytułowany „Jak okraść chorych" w kontekście afer w służbie zdrowia.

Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym została, podobnie jak w sześciu ostatnich miesiącach, „Gazeta Prawna" (264 powołania), dystansując „Puls Biznesu" o 30 cytatów. „Super Express" wyprzedził „Fakt" o 54 powołania.

Wiodącymi tematami powołań były w kwietniu:
  • powrót na scenę polityczną A. Kwaśniewskiego,
  • afery w służbie zdrowia, nowa partia założona przez M. Jurka,
  • lustracja na uczelniach,
  • kontrowersje wokół samobójstwa B. Blidy,
  • ustawa lustracyjna,
  • antyraport przygotowany przez polityków PO,
  • komentarze dotyczące organizacji przez Polskę Euro 2012,
  • brak oświadczenia lustracyjnego B. Geremka i T. Mazowieckiego,
  • ustawa antyaborcyjna,
  • strzelanina w Zakładzie Karnym w Sieradzu,
  • oskarżenia o współpracę z SB prof. J. Miodka.
Najwięcej cytatów z mediów regionalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, w którym liderem pozostaje „Życie Warszawy" (piąta pozycja w rankingu z wynikiem 445 powołań).

Analizę IMM-u przeprowadzono na podstawie 6984 przekazów mediowych z okresu 1 - 30 kwietnia 2007 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8559 razy (3714 razy w prasie, 3241 w telewizji i 1604 w radiu).

> Źródło: Instytut Monitorowania Mediów

> Tag: , , , , , , , , ,




Komentarze