29.12.09

PMPG, wydawca Machiny, kupił tygodnik Wprost za 8 milionów złotych

Królowie sprzedali „Wprost". Nowym właścicielem tygodnika jest giełdowa spółka Platforma Mediowa Point Group (PMPG), wydawca m. in. „Machiny". Kupiła ona od Qebonto Holdings Limited 80% udziałów stanowiących 80%. Agencji Wydawniczo-Reklamowej Wprost za łączną cenę 8 072 500 zł - poinformowała PMPG w komunikacie. Kwota raczej niewysoka jak na jeden z trzech największych polskich tygodników.

Udziały cypryjskiej spółki Qebonto Holdings Limited należały dotychczas do Marka, Amadeusza i Pauliny Królów. Spółka ta jest właścicielem Agencji Wydawniczo-Reklamowej Wprost (AWR), która wydaje:
  • tygodnik "Wprost", 
  • miesięcznik "Mój Pies".
AWR posiada też serwisy internetowe:
  • Wprost.pl, 
  • Psy.pl, 
  • Kotyt.pl, 
  • WiK.com.pl (Wprost i Kultura),
  • Blogbox.com.pl (wyszukiwarka blogów), 
  • Infotuba.pl (serwis dziennikarstwa obywatelskiego), 
  • Gover.pl ("polityka w sieci"), 
  • Pitbul.pl ("pies na polityków").

„Zakup udziałów w A.W.R. „WPROST" istotnie wpłynie na pozycjonowanie PMPG na rynku mediowym, gdyż stanowi uzupełnienie portfolio GK PMPG, właściciela rozpoznawalnych marek, silnie związanych z jasno określonym kręgiem odbiorców o brakujący tytuł opiniotwórczy, jakim jest ogólnopolski tygodnik społeczno-informacyjny "Wprost" - czytamy w komunikacie.

„Wprost" jest jednym z trzech największych polskich tygodników. Wg Agencji Wydawniczo-Reklamowej Wprost, przynajmniej raz w miesiącu po „Wprost" sięga ponad 2,6 miliona czytelników. Co czwarty czytelnik (24 proc.) to mieszkaniec dużego, ponad półmilionowego miasta; połowa z nich (49,7 proc.) ma wyższe wykształcenie; co piąty (21 proc.) to dyrektor lub właściciel prywatnej firmy.

W rankingu za czerwiec 2009 Instytutu Monitorowania Mediów, tygodnik „Wprost" znalazł się wśród dziesięciu najczęściej cytowanych mediów oraz na drugim miejscu wśród tygodników opinii. Według danych cennikowych Expert Monitora (bez uwzględniania rabatów i autopromocji) w ub. r. "Wprost" (AWR "Wprost") zarobiło 98,7 mln zł. Dla porównania - "Newsweek Polska" (Axel Springer Polska) - 123,2 mln zł i "Polityka" ("Polityka" Spółdzielnia Pracy) - 108,1 mln zł.

Jak pisze dziś Gazeta.pl:
„Ubiegłoroczne przychody AWR Wprost wyniosły 51,31 mln zł (i były o ponad 23 proc. niższe niż w 2007 r.). A 2009 r. był jeszcze trudniejszy dla właścicieli tygodnika. Pod koniec sierpnia miesięcznik "Press" poinformował, powołując się na mniejszościowych udziałowców firmy, że do końca lipca tygodnik przyniósł 4,5 mln zł straty".
PMPG jest holdingiem medialnym, wydawcą następujących tytułów: 
  • miesięcznik ,,Machina", 
  • miesięcznik ,,Film",
  • miesięcznik ,,?dlaczego". 
  • kwartalniki: ,,Machina Design", ,,Modne Miasta by Machina", ,,Machina Sport&Style", ,,HOLLYWOOD", ,,Kinoteka domowa", ,,Sporootym", ,,Dlatego!".
PMPG posiada również alternatywną sieć dystrybucji prasy Distribution Point Group oraz własną drukarnię Gemtext.

Serwisy internetowe PMPG to: ­
  • Sport24.pl , 
  • Pilka24.pl, 
  • Kulisy.pl, 
  • Ukaraj.pl, 
  • Bulvar.pl, 
  • Korba.pl. 
PMPG powstała w 1997 r. z inicjatywy Michała M. Lisieckiego, dzisiaj Prezesa Zarządu i jednego z głównych akcjonariuszy spółki. Od końca 2006 r. PMPG jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

2 komentarze:

ynwestor pisze...

Ciekawe jak wpłynie to na treść tego dość przyzwoitego tygodnika...

Adam pisze...

jak na razie wprost jest trochę tabloidem....