„The Australian" sprzedaje strona po stronie

Australijski dziennik „The Australian” testuje e-kioski. Można w nich kupić gazetę strona się po… stronie, w dowolnej ilości. Strony ogląda się na ekranie, a do ich wybierania służy klawiatura. Równocześnie gazeta jest dostępna w tradycyjnych kanałach dystrybucji: kioski, kolportaż domowy etc.

Australijski eksperyment to kolejny przykład na „iPodyzację”, tzn. personalizację informacji: czytelnik kupuje i czyta tylko to, co go interesuje, bez konieczności płacenia za resztę. Czy sukces iPoda, dzięki któremu zamiast kupowaç całą płytę, klient może wybrać tylko na www.itunes.com tylko ten utwór, który mu się podoba i tylko za to zapłaci, da się przenieść na teren prasy? To już się dzieje.

Oto inne przykłady personalizacji treści:
  • E-Kiosk w Hiszpanii. Hiszpański dziennik „El Periodico" wypróbowuje e-kioski w Katalonii.
  • Dziennik „na miarę" w Niemczech. Według niemieckiego dziennika „Die Welt" trwają prace nad nowym dziennikiem „szytym na miarę". Tytuł projektu: „PersonnalNews". Pomysł jest prosty: czytelnik sam wybiera w internecie zawartość gazety. Nazajutrz rano, otrzymuje „swoją” gazetę do domu. Pierwsze wydanie ma się ukazać w styczniu 2006 r. Treść będą dostarczali partnerzy zainteresowani projektem. Wśród nich są podobno „Frankfurter Neue Press", „Focus" a także „Washington Times". Cena jednostkowa ma wynosić około 2,80 euro.
  • Spersonalizowane mutacje w Szwecji. Już w latach 90., szwedzki dziennik „Dagens Nyheter" (90% prenumeraty!) wylansował niskonakładowe mutacje o zindywidualizowanej treści. Kluczem do tego rozwiązania jest dobra, własna baza danych.
  • Książki na strony. Amazon, największa internetowa księgarnia na świecie, ogłosiła otwarcie w 2006 r. w USA serwisu, w którym będzie mozna kupić książki na strony.
Tendencja do personalizacji informacji rozwija się dzięki Internetowi. Google, który wyznacza internetowe trendy, od dawna oferuje Internautom informację jako produkt „szyty na miarę”. W portalu Google News, czytelnik może stworzyć własną stronę tylko z informacjami, które go interesują, w dowolnej konfiguracji, np. kraj, świat, sport. Podobnie jest w portalu Yahoo, gdzie opcjia „One Easy-To-Use Page” umożliwia wybór rodzaju informacji, designu czy koloru strony.

Źródła: własne

Komentarze