Tożsamość cyfrowa każdego z nas składa się z danych formalnych (e-mail, adres IP...) i nieformalnych (blog, komentarze, zdjęcia, wideo...). Wszystkie te informacje funkcjonują jak geny, tworząc nasz cyfrowy DNA - pisze znakomity francuski ekspert Fred Cavazza, który stworzył „mapę tożsamości cyfrowej" (na zdjęciu powyżej).
Oto lista naszych „cyfrowych genów" sporządzona przez Cavazzę:
- Dane formalne, tzn. wszystkie dane cyfrowe, dzięki którym można nawiązać z kimś kontakt (e-mail, adres komunikatora np. Skype, nr telefonu), zidentyfikować go (FOAF, hCard), albo zlokalizować (adres IP).
- Certyfikaty wystawiane przez organizacje (Certinomis, Thawte...), serwisy (OpenID, ClaimID, Naimz) lub aplikacje (CardSpace) w celu identyfikacji użytkownika.
- Treści, które tworzymy przy pomocy narzędzi komunikacji: blog, wiki, podcast, videocast, portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim (Agoravox, Wikio...).
- Treści, którymi dzielimy się przy pomocy narzędzi online służących do archiwizacji i publikacji: zdjęcia na Flickr, wideo na YouTube lub Dailymotion..., muzyka na Radio.blog.Club lub nasze ulubione linki na del.icio.us.
- Opinie nt. produktów (U.lik, CrowdStorm, iNods...), usług (np. turystycznych na TravelPost), a nawet informacja (Digg).
- Hobby, które dzielimy z innymi internautami na tematycznych serwisach wspólnotowych (Boompa dla fanów auta, Cork'd dla amatorów win, BakeSpace dla amatorów dobrej kuchni...).
- Zakupy zrealizowane w sklepach e-commerce (Amazon lub eBay), przy pomocy systemów płatniczych online (Paypal lub Google Checkout), albo programów lojalnościowych z punktami (S'Miles lub Maximiles), które pozwalają na rozszyfrowanie i modelizację przyzwyczajeń konsumenckich.
- Wiedza rozpowszechniana przy pomocy encyklopedii online (Wikipedia), platform FAQ (Yahoo! Answers, Google Answers ...) lub serwisów dla majsterkowiczów (Instructables).
- Portale (Monster, WetFeet...) i sieci społeczne (LinkedIn, Xing...), które pozwalają na lepszą widoczność w sferze zawodowej.
- Serwisy, na których można się dowiedzieć co się o nas mówi (Technorati, Cymfony...), jaka jest nasza wiarygodność (Biz360) lub reputacja (RapLeaf, iKarma, ReputationDefender...).
- Serwisy randkowe (Meetic, Friendster...) lub wspólnotowe (MySpace, MyBlogLog...).
- Gry online (World of Warcraft, Everquest...), wirtualne światy (SecondLife, There, Habbo Hotel...) i serwisy online, na których można stworzyć swój awatar (SitePal, Gravatar).
Źródło: blog Fred Cavazza
> Tag: blog, dziennikarstwo obywatelskie. ecommerce, informacja internet, nowe technologie, podcast, vlog, web2.0, wideo, wiki, del.icio.us, Digg, eBay, Flickr, MySpace, Second LIfe, Skype, Wikipedia, YouTube
Komentarze