1.12.06

Springer zawiązuje alians strategiczny z portalem Bankier.pl

Przetasowania na rynku mediów internetowych nabierają przyśpieszenia. Florian Fels, prezes wydawnictwa Axel Springer Polska został wczoraj nowym członkiem Rady Nadzorczej portalu Bankier.pl. Jego obecność w radzie ma na celu wzmocnienie pozycji portalu na rynku mediów - poinformował oficjalnie Bankier.pl (dziękuję Michałowi).

Dla Springera, który uruchomił kilka dni temu serwis internetowy Dziennik.pl, ten alians jest częścią nowej strategii internetowej koncernu:
"Internet jako medium pozostaje strategicznym obszarem zainteresowań Wydawcy, a startujący właśnie serwis Dziennik online stanowi pierwszy etap realizacji tej strategii" – tak Fels zarysował w momencie startu serwisu nowy kierunek rozwoju Springera, wydawcy m.in. „Newsweeka", „Faktu" i „Dziennika".

Bankier.pl jest jednym z największych polskich portali finansowych (notowanym na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od czerwca br.). Portal od początku tego roku próbuje wyjść rozszerzyć swoją działalnośc biznesową. Własnymi siłami uruchomił serwis multimedialny Bankier.TV o tematyce ekonomicznej i finansowej.

Duże wydawnictwa próbują zdywersyfikować swoją działalność biznesową, by przetrwać przez najbliższe 20-30 lat, a tego klasyczny biznes prasowy już nie gwarantuje.

Koncentracja na rynku polskich mediów internetowych była nieunikniona. A portale to łakomy kąsek, bo przyciągają wielu internautów i generują największe przychody.

Najwięksi gracze z segmentu mediów tradycyjnych mają tu dwie podstawowe strategie:
  • albo budują swoje internetowe imperium własnymi siłami, jak Agora, wydawca m. in. „Gazety Wyborczej",
  • albo szukają aliansów strategicznych lub kupują tzw. "pure players" internetowych, tak jak to robi Axel Springer, inne niemieckie wydawnictwo prasowe - Handelsblatt (który został w czerwcu br. głównym udziałowcem portalu finansowego Money.pl), lub grupa ITI (która stała się głównym udziałowcem portalu Onet.pl). Kupując radio RMF FM, wydawnictwo Bauer nabyło też mniejszościowe udziały w portalu interia.pl, może w nadziei na wzmocnienie swojej pozycji w dalszej perspektywie czasowej.
Inne grupy prasowe obecne w Polsce, jak Orkla Press (która sprzedała wszystkie swoje tytuły prasowe brytyjskiemu Mecomowi), lub PolskaPresse (która zamiast o internecie - jako jedyna - myśli raczej o nowej gazecie ogólnopolskiej), pozostają na razie daleko z tyłu za gigantami i można się nawet obawiać, że nie zdążą na internetowy super-express, który zaczyna właśnie w Polsce nabierać rozpędu.

Jedno jest pewne: wielka wyprzedaż w internecie dopiero się zaczyna.

> Tag: , , , , , , , , , ,

6 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Polskapresse to przeciez tez Wiadomosci24 i NaszeMiasto.pl (ktore jak spojrzalem zlikwidowalo spamerskie blogi), wiec nie sa tak zupelnie poza internetem. Rozglosu tez powoli nabieraja (vide wyniki Webstar Festival 2006).

Adam, Blog o Internecie pisze...

bardzo ciekawy post

podsumowujac przyszlosc rysuje sie interesujaco

Krzysztof Urbanowicz pisze...

PolskaPresse nie jest poza internetem, ale co dalej? NaszeMiasto dysponuje niesamowitym potencjalem, ktory nie jest w pelni wykorzystywany.

Krzysztof Urbanowicz pisze...

Wiadomosc24 to dobry strzal, ale gdyby go obudowac malymi, dynamicznymi serwisami web 2.0, nabralby innej mocy.

Olgierd pisze...

A ja się zastanawiam na ile to dobra wiadomość i czy Bankier.pl nie straci części swego wizerunku na sojuszu ze Springerem, na który patrzy się albo przez pryzmat podlizywania się PiS albo przez gołe babki na ostatniej stronie Faktu?

Anonimowy pisze...

Jezeli ktos tak patrzy na Axel Springer to patrzy zle, albo przynajmniej naiwnie. To jedno z najwiekszych wydawnictw w Europie (chyba drugie), majace generowac zyski. Zawsze mowie, ze jak ktos nie lubi ogladac golych panienek na ostatniej stronie Faktu, nie musi tego robic. Czlowiek jest wolny i ma prawo wyboru.