10.5.16

Prestiżowa nagroda Grand Front dla okładki dziennika Polska The Times



Dziennik Polska The Times zdobył wczoraj główną nagrodę w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2015. Okładka nr 33 opublikowana została po zamachach terrorystycznych we Francji w zeszłym roku. Przedstawia niebiesko-biało-czerwoną flagę Francji ze strużką krwi. Autorem zwycięskiej okładki  jest Tomasz Bocheński. 
„Można w [tej okładce] dostrzec wiele cech predestynujących ją do tej nagrody: znakomity pomysł, bezbłędną kompozycję, lapidarne hasło tytułowe i profesjonalną realizację całości na okładce popularnej gazety codziennej - zwykle krzyczącej licznymi tytułami i zdjęciami. Nie umiem jednak powstrzymać natrętnej myśli, że nie mogę na nią patrzeć i wolałbym, aby nigdy nie musiała powstać” - mówi Tomasz Kuczborski, członek Jury Grand Front
Do rywalizacji o miano najlepszej okładki w 2015 roku stanęło ponad 200 redakcji tytułów lokalnych, regionalnych i ogólnokrajowych, które zgłosiły 432 prace w 9 kategoriach dla prasy drukowanej. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w kategorii Hobby (96) oraz Rodzina i dom (72). O nagrody w kategoriach dla wydań cyfrowych rywalizowało 18 aplikacji mobilnych, stron internetowych i publikacji na tablety. Ponadto redakcje przysłały 26 zgłoszeń do nagrody specjalnej.

Zwycięzców Konkursu wyłoniło Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej – dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Wybór laureatów wywołał wiele emocji, a podczas selekcji jurorzy kierowali się zarówno techniczną precyzją twórców, czystością kompozycji czy zastosowaną kolorystyką, jak i przyglądali się pomysłom na przedstawienie tematu oraz wywoływanym przez poszczególne okładki emocjom.

W tym roku Jury zdecydowało o przyznaniu aż pięciu nagród specjalnych. Nagrodzono nimi: 
  • cykl okładek magazynu Ruch Muzyczny
  • Kanon – wydanie specjalne Tygodnika Powszechnego
  • przygotowany przez dzieci numer Dziennika Gazety Prawnej (nr 104 z 2015), 
  • publikację prezentującą wybór zdjęć z wystawy z okazji 25-lecia Twojego Stylu oraz 
  • innowacyjny reportaż multimedialny Pokłady Pamięci przygotowany przez Dziennik Zachodni/Śląsk Plus
Po raz pierwszy w historii Grand Frontu nagrodziliśmy aż pięć projektów. Każdy z nich był wyjątkowy. Mnie osobiście najbardziej urzekł reportaż multimedialny Dziennika Zachodniego. Jego poziom merytoryczny, połączony z prostą, intuicyjną nawigacją w w niczym nie ustępuje interaktywnym materiałom z New York Timesa czy Le Monde. To znakomity przykład kultury konwergencji w tradycyjnych mediach w Polsce.

Już od 10. maja będzie można oglądać najlepsze okładki w poszczególnych kategoriach na wystawie przy ul. Foksal 3/5. Ponadto zwycięskie prace prezentowane będą multimedialnie w Salonach EMPIK. Wyróżnione okładki i strony tytułowe można obejrzeć także na stronie internetowej Konkursu: www.grandfront.pl.

Konkurs GrandFront to najbardziej prestiżowe polskie wyróżnienie dla twórców grafiki prasowej. Jest miejscem prezentacji twórczych pomysłów, inspirujących technik i profesjonalnie opracowanych okładek gazet i czasopism. Nagroda GrandFront wskazuje na rozwiązania, które będą wyznaczać trendy w projektowaniu prasy na kolejny rok. Laureaci poszczególnych kategorii tematycznych zostali uhonorowani statuetkami ArtFront.

Patronat nad Konkursem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Już po raz trzeci współorganizatorem Konkursu zostało Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Marcel Andino Velez, wicedyrektor Muzeum mówi: 
„Cieszę się z tego szczególnego mariażu sztuki i mediów – to dziedziny, które są sobie wyjątkowo bliskie. To także doskonała okazja, aby pożegnać się ze starą siedzibą Muzeum w Emilce – liczymy na to, że w przyszłości będziemy mieli okazję dalej wspierać Konkurs GrandFront, który pokazuje najlepsze przykłady łączenia formy i treści”.
Konkurs jest wspierany przez firmy działające na rzecz polskiego rynku prasowego: Empik, Polską Agencję Prasową, Ruch S.A., Quad/Graphics, Stowarzyszenie Wydawców Repropol oraz ZAIKS, a także Wydawców Prasy, wśród których są: Agora, Burda International Polska, Edipresse, Gremi Business Communication, Grupa ZPR Media, POLITYKA, Polska Press Grupa oraz Ringier Axel Springer Polska. Patronami medialnymi są Polskie Radio, miesięcznik Press oraz The Society of News Design (SND).

Brak komentarzy: