Amazon też rozczarowuje inwestorów

Trudny początek roku dla internetowych gigantów. Po ogłoszeniu niższych niż spodziewane wyników finansowych za 2005 r. przez Yahoo!, eBay, Google i AOL, teraz przyszła kolej na Amazon, który też rozczarowuje giełdę.

Grupa Amazon.com sprzedała w ubiegłym roku towary za prawie 8,5 mld dol. To o 23% więcej niż w roku poprzednim. Całkowite przychody największej internetowej księgarni spadły jednak z 588 mln dolarów w 2004 do 359 mln dolarów w 2005 r. Dlaczego? Z pięciu powodów:

  • Sektor produktów kulturalnych i high-tech jest jednym z najbardziej dojrzałych w internecie. Strzałka wzrostu nie wyskakuje już poza licznik jak kilka lat temu.
  • Amazon nie zdecydował się na dywersyfikację.
  • Na rynku zagęściło się od konkurentów, głównie w USA. Jednym z nowych graczy jest tu sieć hipermarketów Wal Mart.
  • Amazon musiał zainwestować, by nie dać się przegonić, m .in. w kosztowny serwis „Amazon Prime" (darmowa dostawa w ciągu 48 godzin za jedyne 79 dolarów rocznie).
  • Końcowka roku była gorsza niż przewidywano.

Ten rok nie zapowiada się lepiej. Amazon spodziewa się wzrostu „zaledwie" o 16 % do 23 %. Firma inwestuje długoterminowo i liczy na dodatkowe przychody m. in. z:
  • wyszukiwarki „Search inside the books", która szuka na stronach książek.
  • „cyfryzacji" książek (jak Google)
  • swojego chińskiego (Joyo.com) i japońskiego klona, które mają stać się lokomotywami wzrostu na najbliższe lata.
Źródło: Le Journal du Net

> Tag: , , , , , ,

Komentarze