Czytelnicy-fotoreporterzy robią zdjęcia dla peruwiańskiego dziennika „El Comercio"

Prasa, szczególnie prasa regionalna i lokalna, coraz częściej stosuje techniki z dziennikarstwa obywatelskiego, by włączyć czytelnika w proces tworzenia informacji.

Ciekawym przykładem tej nowej, światowej tendencji jest peruwiański dziennik „El Comercio“. Próbuje on wciągnąć swoich czytelników do współpracy w charakterze fotoreporterów, by zwiększyć swoją sprzedaż.

„El Comercio“ przeprowadził prostą analizę: wszyscy, lub prawie wszyscy mają dziś telefony komórkowe i aparaty cyfrowe. Większość potrafi zrobić proste zdjęcie. A to oznacza, że ludzie mogą dostarczać materiały zdjęciowe i video do gazety. Część z tych materiałów da się na pewno wykorzystać.

„ Fotografia jest najlepszą drogą do nawiązania współpracy z czytelnikami. Dialog, konwersacja i współpraca to kwestie szczególnie istotne dla naszych czytelników, zwłaszcza młodych”, tłumaczy Juan Carlos Lujan, redaktor internetowy „El Comercio“ i szef tego projektu, cytowany przez Editors Weblog.

Czytelnicy przysyłają dziennie do „El Comercio" od 4 do 6 zdjęć lub krótkich video nagranych z komórki. Redakcja wykorzystuje wybrane zdjęcia w wydaniu codziennym na kolumnie „La Pagina del Lector” (strona czytelników) oraz na swoich stronach internetowych, gdzie zamieszcza też video.

„El Comercio“ próbuje tu upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu:
  • z jednej strony, czytelnicy zaangażowani w tworzenie gazety mogą stać się bardziej lojalni. Wciągną się w tworzenie gazety, wciągną w to swoich znajomych, zbliżą się do gazety.
  • z drugiej strony, gazeta może zyskać na jakości informacji, szczególnie w przypadku informacji lokalnej. Dzięki czytelnikom-fotoreporterom gazeta może dotrzeć do wielu informacji ważnych dla wspólnoty lokalnej, a które mogłyby umknąć dziennikarzom.
W Polsce, dziennikarstwo obywatelskie w prasie raczkuje. Nieistniejący już „Nowy Dzień“ też zaczął zachęcać do swoich czytelników do przysyłania zdjęć. Nie miał jednak z nimi takiej relacji, jaka nawiązuje się, szczególnie po latach, w prasie regionalniej i lokalnej. „Nowa Trybuna Opolska“ i „Gazeta Olsztyńska“ zapraszają czytelników w charakterze redaktora dnia do prowadzenia wydania.

Myślę, że dziennikarstwo obywatelskie może być skutecznym i jednocześnie najtańszym sposobem na zwiększenie, lub zahamowanie spadku sprzedaży w prasie regionalnej i lokalnej. Oczywiście dobrze przemyślane i nie od razu.

Źródło: Editors Weblog

> Tag: , , , , , ,


Komentarze

Anonimowy pisze…
A w jaki sposób zachęcają czytelników do nadsyłania zdjęć? Czy jakoś im za to płacą... nagradzają?