„(...) Sześć segmentów internautów znacząco różni się od siebie pod względem sposobu korzystania z internetu. Zaprezentowane profile nie tylko uzupełniają dotychczasową wiedzę, bazującą przede wszystkim na danych społeczno-demograficznych, ale także ułatwiają formułowanie strategii marketingowych nastawionych na pozyskanie konkretnych grup użytkowników", wyjaśnia Marcin Pery z Gemius.
Jak wynika z raportu Gemius, w sieci możemy spotkać internautów wszechstronnie wykorzystujących zasoby internetu, w przypadku których ciężko jest wyróżnić dominujący cel korzystania z tego medium (Laicy, Odkrywcy, Maniacy komputerowi), jak i tych, którzy wykorzystują internet w jasno określonym celu: do komunikacji (Gaduły), zabawy (Rozrywkowi), bądź celów praktycznych (Pragmatycy).
Niemniej ważnym aspektem w rozróżnianiu internautów jest stopień ich zaawansowania w posługiwaniu się nowymi technologiami, związanymi z dostępem do sieci.
Co ciekawe, omawiane segmenty można równie skutecznie analizować w kontekście cech demograficznych. Największy udział mężczyzn odnotowano w segmencie Maniaków komputerowych - stanowili oni aż 86,2 proc. Z kolei najbardziej zdominowanym segmentem przez kobiety są Laicy (65,1 proc. kobiet).
Jest to wysoki wynik, biorąc pod uwagę fakt, iż w polskim internecie ciągle utrzymuje się przewaga mężczyzn. Warto również zwrócić uwagę na segment Gaduły, gdzie występuje niemal równowaga obu płci – kobiety stanowią 51,3 proc. a mężczyźni 48,7 proc. W pozostałych grupach przeważają mężczyźni, osiągając udział od 60,9 proc. do 68,0 proc.
Jednak internet to nie tylko informacja, rozrywka i komunikacja. To także coraz częściej miejsce zakupów. Korzystanie z e-commerce, w tym m. in. szukanie ofert i opisów produktów w internecie, dokonywanie zakupów online oraz korzystanie z konta bankowego za pośrednictwem sieci, jest cechą uzupełniającą charakterystykę poszczególnych segmentów internautów.
Jak wynika z raportu Gemius, niezależnie od wyróżnionych segmentów, ciągle jeszcze istnieje znacząca różnica między poszukiwaniem informacji o produktach w sieci, a ich zakupami za pośrednictwem internetu. Najbardziej skłonni do zakupów są Odkrywcy (67,9 proc.), Maniacy komputerowi (62,8 proc.) oraz Pragmatycy (61,5 proc.).
Oto segmentacja polskich internautow wg Gemius:
1. Laicy (28,5% ogółu polskich internautów)
- 71,4% deklaruje, że w internecie szuka informacji o bieżących wydarzeniach
- Najkrótsi sta_em, spędzają mało czasu w internecie
- Używają internetu w domu
- Nie emocjonują się możliwościami internetu, korzystają w ściśle określonym celu
- Najmniej wyedukowani internetowo
2. Pragmatycy (24,1%)
- 76,2% z nich szuka interesujących oferty lub opisy produktów
- Aktywni internauci, z najdłuższym stażem
- Korzystają z internetu w pracy
- Szukają opisów produktów, informacji gospodarczych
- Nie korzystają z blogów, chatów, grup dyskusyjnych
- Świadomi użytkownicy sieci
3. Rozrywkowi (15,8%)
- 77,8% z nich nie wykorzystuje internetu w celu zawodowym
- Spędzają najmniej czasu w internecie, od niedawna
- Korzystają z internetu w domu
- Interesuję się grami i sportem
- Korzystają z chatów, wysyłają smsy
- Niezaawansowani informatycznie
4. Odkrywcy (9,7%)
- Dla 84,7% z nich internet to zabawy i rozrywki, a 95,2% śledzi bieżące wydarzenia
- Najbardziej aktywni, z najdłuższym stażem
- Używają internetu zarówno w pracy, jak i po godzinach
- W internecie komunikują się, bawią oraz szukają informacji politycznych, gospodarczych
- Świadomi użytkownicy sieci
5. Gaduły (19,1%)
- 98,3% respondentów z tej grupy używa komunikatorów internetowych
- Aktywni internauci, o stażu w internecie od 1 roku do 5 lat
- Korzystają z internetu także w szkole/na uczelni oraz u rodziny/znajomych
- Średnio zaawansowani informatycznie
6. Maniacy komputerowi (3,7%)
- 78,5% z nich aktywnie korzysta z grup i/lub list dyskusyjnych
- Aktywni internauci, z najdłuższym stażem
- Korzystają z internetu wszędzie: w domu, w kawiarenkach internetowych, w szkole/na uczelni, u rodziny
- Świadomi użytkownicy sieci
> Tag: internet, ecommerce
1 komentarz:
Krzysztofie, czy dysponujesz dokładniejszymi danymi, jak te grupy wyglądają w dużych miastach itp..
Prześlij komentarz