Przez przypadek trafiłem dziś na krótką informację o Akademii Prasy Lokalnej na stronach internetowych „Press". Nigdy nie wiedziałem tak dużej ilości błędów merytorycznych w tak krótkiej notatce. Tylko w dwóch zdaniach nie ma błędów.
To przykład dziennikarskiej fuszerki. Nie wiem skąd autor, podpisany inicjałami EW, uzyskał te informacje.
Oto błędy i ich sprostowanie:
1. Zdanie z „Press": „[Pierwsze] warsztaty dotyczące redagowania graficznego skierowane są do dziennikarzy, grafików i menadżerów prasy lokalnej". Abstrahując od faktu, że „redagowanie graficzne" nie istnieje, a nawet gdyby istniało raczej nie przydałoby się menedżerom z prasy, pierwsze warsztaty nt. „Jak pisac, by być czytanym" dotyczyły psychologii lektury i nowoczesnych technik dziennikarskich. Informacja na ten temat figuruje na stronach Izby Wydawców Prasy, na stronach Akademii Prasy Lokalnej i na moim blogu.
2. Zdanie z „Press": „[warsztaty] przewidziano na 31 weekendów do końca roku". To drobiazg, ale warsztaty nie odbywają się w weekendy, tylko w piątek i w sobotę, co stanowi istotną informację dla osób i wydawnictw zainteresowanych szkoleniami.
3. Zdanie z „Press": „Pierwsze warsztaty „Jak pisać by być czytanym” poprowadzą Jacek Gałązka oraz Krzysztof Trus". Zgadza się temat warsztatów, ale nie prowadzący. Pierwsze warsztaty prowadzili Krzysztof Urbanowicz i Irena Wiszniewska. Jest również błąd w nazwisku osoby, która tych warsztatow nie prowadziła: chodzi o Krzysztofa Trusza z Akademii Sztuk Pięknych, byłego dyrektora artystycznego „Gazety Wyborczej", który prowadzi warsztaty graficzne, nie dziennikarskie.
4. Zdanie z „Press": „Akademia Prasy Lokalnej to kontynuacja wcześniejszych szkoleń z zakresu redagowania graficznego organizowanych przez Izbę od 2004 roku". Akademia Prasy Lokalnej nie jest kontynuacją szkoleń graficznych Izby. Dwa z 10 tematów szkoleń, a dokładnie „Jak stworzyć skuteczną szatę graficzną w prasie lokalnej " i „Nowoczesny marketing prasowy" są kontynuacją szkoleń Izby.
Wszystkie inne pochodzą albo z katalogu autorskich szkoleń Mediapolis, stworzonych częściowo w ramach niestniejącej już polsko-francuskiej szkoły dziennikarstwa Europejskie Studium Dziennikarstwa (Jak pisać, by być czytanym; Jak pisać, by być czytanym w internecie; Jak pisać wywiad i sylwetkę; Jak pisać reportaż; Jak tworzyć tematy czołówkowe; Informacja i interaktywność w prasie lokalnej), albo zostały stworzone ad hoc (jak Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie prasowym), albo są szkoleniami stworzonymi przez innych autorów (Prawo prasowe i autorskie lub Etyka dziennikarska).
> Tag: media, prasa, prasa lokalna, szkolenia, Akademia Prasy Lokalnej
To przykład dziennikarskiej fuszerki. Nie wiem skąd autor, podpisany inicjałami EW, uzyskał te informacje.
Oto błędy i ich sprostowanie:
1. Zdanie z „Press": „[Pierwsze] warsztaty dotyczące redagowania graficznego skierowane są do dziennikarzy, grafików i menadżerów prasy lokalnej". Abstrahując od faktu, że „redagowanie graficzne" nie istnieje, a nawet gdyby istniało raczej nie przydałoby się menedżerom z prasy, pierwsze warsztaty nt. „Jak pisac, by być czytanym" dotyczyły psychologii lektury i nowoczesnych technik dziennikarskich. Informacja na ten temat figuruje na stronach Izby Wydawców Prasy, na stronach Akademii Prasy Lokalnej i na moim blogu.
2. Zdanie z „Press": „[warsztaty] przewidziano na 31 weekendów do końca roku". To drobiazg, ale warsztaty nie odbywają się w weekendy, tylko w piątek i w sobotę, co stanowi istotną informację dla osób i wydawnictw zainteresowanych szkoleniami.
3. Zdanie z „Press": „Pierwsze warsztaty „Jak pisać by być czytanym” poprowadzą Jacek Gałązka oraz Krzysztof Trus". Zgadza się temat warsztatów, ale nie prowadzący. Pierwsze warsztaty prowadzili Krzysztof Urbanowicz i Irena Wiszniewska. Jest również błąd w nazwisku osoby, która tych warsztatow nie prowadziła: chodzi o Krzysztofa Trusza z Akademii Sztuk Pięknych, byłego dyrektora artystycznego „Gazety Wyborczej", który prowadzi warsztaty graficzne, nie dziennikarskie.
4. Zdanie z „Press": „Akademia Prasy Lokalnej to kontynuacja wcześniejszych szkoleń z zakresu redagowania graficznego organizowanych przez Izbę od 2004 roku". Akademia Prasy Lokalnej nie jest kontynuacją szkoleń graficznych Izby. Dwa z 10 tematów szkoleń, a dokładnie „Jak stworzyć skuteczną szatę graficzną w prasie lokalnej " i „Nowoczesny marketing prasowy" są kontynuacją szkoleń Izby.
Wszystkie inne pochodzą albo z katalogu autorskich szkoleń Mediapolis, stworzonych częściowo w ramach niestniejącej już polsko-francuskiej szkoły dziennikarstwa Europejskie Studium Dziennikarstwa (Jak pisać, by być czytanym; Jak pisać, by być czytanym w internecie; Jak pisać wywiad i sylwetkę; Jak pisać reportaż; Jak tworzyć tematy czołówkowe; Informacja i interaktywność w prasie lokalnej), albo zostały stworzone ad hoc (jak Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie prasowym), albo są szkoleniami stworzonymi przez innych autorów (Prawo prasowe i autorskie lub Etyka dziennikarska).
> Tag: media, prasa, prasa lokalna, szkolenia, Akademia Prasy Lokalnej
Komentarze