3 kwietnia 2006

Francja: Jak „Le Parisien" stracił połowę swoich internautów

Aż 45% internautów mniej w ciągu roku - to rezultat wprowadzenia opłaty za korzystanie z dużej części zawartości swoich stron internetowych przez francuski dziennik regionalny „Le Parisien".

Jak wynika z ostatnich badań Nielsen Net Rating, w styczniu 2006 r. strony „Le Parisien" odwiedziło tylko 890.000 pojedyńczych użytkowników, podczas gdy w styczniu 2005 r. było ich 2 mln.

Ilość odsłon spadła ponad czterokrotnie z 17 do 4 mln miesięcznie w ciągu roku. Strony z ogłoszeniami drobnymi zanotowały podobny spadek zainteresowania, tracąc aż 50% internautów.

Na razie, zeby choć trochę odrobić straty, dziennik uruchomił platformę blogów dla czytelników.

„Le Parisien" prawdopodobnie zrezygnuje z prób pobierania opłat za lekturę tekstów. Podobnie jak hiszpański dziennik „El Pais", który też próbował najpierw kazać płacić internautom, ale kiedy zaczął ich tracić, szybko przestawił się na model darmowy.

Rezultaty testowanego obecnie przez „New York Times" modelu mieszanego, w którym płatne jest archiwum i najczęściej czytane materiałów (analizy i komentarze), są dalekie od oczekiwań. Uruchamiając swój „Times Select" wydawca liczył na milion użytkowników. Dotąd jest ich jedynie 350.000.

W większości przypadków, prasa wybrała w internecie biznes model oparty na prenumeracie wersji elektronicznej (w formacie pdf lub w przeglądarce typu Zinio, największego amerykańskiego dystrybutora czasopism cyfrowych) i na reklamie.


Źródło: Media Cafe fr

> Tag: , , , ,

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

nie dziwie sie. sam nigdy nie korzystalem z platnego archiwum Gazety.pl. Gdy widze ze jakis artykul jest juz w archiwum, jedynie mowi sobie "trudno". Wlasnie sobie zdalem sprawe ze nawet nie wiem ile kosztuje dostep do tego archiwum - chyba internauci nie sa kompletnie zainteresowani placeniem za tego typu informacje

Anonimowy pisze...

Ciekawe, czy gazeta . pl cos wie na ten temat (albo kilka innych portali bodaj idg . pl też pobiera opłaty za archiwalny dostęp)...

Krzysztof Urbanowicz pisze...

W wiekszosci gazet archiwum jest platne.

Na dzis dzien, to jedyna usluga, za ktora gotowi sa placic internauci gazet ogolnoinformacyjnych i regionalnych.

To wyglada inaczej w przypadku gazet ekonomicznych, ktore sprzedaja nawet materialy z dnia. Ich odbiorcami sa czesto prenumeratorzy biznesowi (firmy) i instytucjonalni.