Nowa wersja internetu, czyli Web 2.0, to społeczność, nie publiczność. Sieć jest odpowiednikiem mądrości zbiorowej, żyje dzięki nam, to żywa sieć - przypomina o tym ciekawy artykuł pt. „Żywy Internet" z ostatniego „Newsweek Polska".
Autorzy - oczywiście Amerykanie - stawiają tezę, że o powodzeniu serwisów WWW decyduje dziś zbiorowa inteligencja użytkowników - szansę na sukces ma ten, kto spodoba się mieszkańcom globalnej wioski.
Nieco ponad dwa lata temu powstały firmy, które zaprzęgły Internet do rozwijania kontaktów między ludźmi, a przy okazji potrafiły na tym nieźle zarobić:
Inne ikony web 2.0:
> Tag: internet, reklama, web2.0, nowe technologie, Flickr, Yahoo, MySpace, del.icio.us, Craiglist, RSS
Autorzy - oczywiście Amerykanie - stawiają tezę, że o powodzeniu serwisów WWW decyduje dziś zbiorowa inteligencja użytkowników - szansę na sukces ma ten, kto spodoba się mieszkańcom globalnej wioski.
Nieco ponad dwa lata temu powstały firmy, które zaprzęgły Internet do rozwijania kontaktów między ludźmi, a przy okazji potrafiły na tym nieźle zarobić:
- MySpace, największy serwis towarzyski dla 65 mln ludzi oraz tysięcy żądnych popularności zespołów rockowych i gwiazd filmowych. Serwis został kupiony przez News Corp. magnata prasowego Ruperta Murdocha.
- Flickr - największy album zdjęciowy na świecie. Przyciągnął on 2,5 mln osób, których połączyła pasja dzielenia się zdjęciami. Serwis został kupiony przez Yahoo.
Inne ikony web 2.0:
- del.icio.us - serwis służący przechowywaniu i udostępnianiu innym użytkownikom swoich ulubionych zakładek internetowych. Zakładki są klasyfikowane dzięki tzw. tagom, czyli słowom-kluczom (np. media), przez samych użytkowników. Serwis został kupiony przez Yahoo.
- Craiglist - bezpłatny serwis ogłoszeń drobnych. Miliony ludzi przeglądają ogłoszenia w poszukiwaniu pracy, auta, mieszkania czy niani. Te same miliony dostarczają nowych ogłoszeń. Tworca i właściciel otrzymał oferty kupna od prawie wszystkich gigantow internetu, ale nie sprzedał.
- Ajax - technologia, która zapewnia sieciowym aplikacjom elastyczność jaką mają programy działające na komputerze.
- RSS - technologia, która pozwala „subskrybować" (zaprenumerować) określone treści - newsy i komentarze - z różnych serwisów sieciowych, portali i blogów.
- API - technologia, dzięki której inne serwisy mogą korzystać automatycznie z informacji danego serwisu. Powstają strony-składanki z różnych serwisów np. połączenia ogłoszeń o nieruchomościach z Craiglist z mapami Google. Zdjęcia z Flickr, sklasyfikowane wg. tagów, są jednym z głównych elementów serwisów-składanek,
> Tag: internet, reklama, web2.0, nowe technologie, Flickr, Yahoo, MySpace, del.icio.us, Craiglist, RSS
Komentarze
nazwa sie tlumaczy jako "Asynchronous JavaScript And XML", a technika (wlasnie technika, a nie technologia) polega na polaczeniu pewnych technologii i standardow w celu stworzenia aplikacji takiej, jak na przyklad gmail