Internet i darmowe gazety są największym zagrożeniem dla prasy, która znajduje się w stanie permanentnego kryzysu - stwierdzili szefowie największch hiszpańskich gazet „El Mundo", „El País", „Abc" i „La Razón" w czasie konferencji nt. sytuacji prasy w Hiszpanii. Organizatorem konferencji była Asociacion de la Prensa de Madrid.
Pedro G. Cuartango, zastępca dyrektora działu Opinie z „El Mundo", zauważa „powolny, lecz regularny spadek sprzedaży prasy, nie tylko w Hiszpanii, ale też w USA i w Europie, w rytmie 1-2% rocznie, podczas gdy równolegle dynamicznie rozwijają się media elektroniczne".
Na dodatek, dodawanie gadżetów, które wg Cuartango jest „błędem strategicznym", spowodowało napływ klientów, ale nie czytelników i wpłynęło w sposób negatywny na jakość gazet.
Pedro G. Cuartango uważa, że:
Semprun twierdzi, że gazety darmowe tak naprawdę mogą generować nowych czytelników dla gazet płatnych, gdyż zachęcają do głębszego zapoznania się z tematami w prase płatnej.
Źródło: El Mundo (via Editors Weblog)
> Tag: media, prasa, dzienniki, internet, informacja
Pedro G. Cuartango, zastępca dyrektora działu Opinie z „El Mundo", zauważa „powolny, lecz regularny spadek sprzedaży prasy, nie tylko w Hiszpanii, ale też w USA i w Europie, w rytmie 1-2% rocznie, podczas gdy równolegle dynamicznie rozwijają się media elektroniczne".
„Żyjemy w świecie, jak w micie groty u Platona, gdzie obywatele widzą tylko obrazki, co powoduje dewaluację kultury pisma" - mówi Cuartango.
Na dodatek, dodawanie gadżetów, które wg Cuartango jest „błędem strategicznym", spowodowało napływ klientów, ale nie czytelników i wpłynęło w sposób negatywny na jakość gazet.
Pedro G. Cuartango uważa, że:
- tylko wielkie i znane gazety postrzegane jako marki przeżyją kryzys, ale zmienią swoje biznes modele i sposób pracy.
- rynek prasy ulega szybkiej i głebokiej segmentacji, co oznaczea, że żeby przeżyć, prasa ogólnoinformacyjna będzie musiała się wyspecjalizować.
- rozwinie się współpraca z producentami wideo i dystrybutorami nowych formatów (np. podcast).
Semprun twierdzi, że gazety darmowe tak naprawdę mogą generować nowych czytelników dla gazet płatnych, gdyż zachęcają do głębszego zapoznania się z tematami w prase płatnej.
Źródło: El Mundo (via Editors Weblog)
> Tag: media, prasa, dzienniki, internet, informacja
Komentarze
Z całym szacunkiem, ale co to znaczy: wyspecjalizować? Tzn. zmienić w prasę specjalistyczną? Taka już istnieje od dawna i ma się chyba nieźle. Nie rozumiem, proszę wytłumaczyć.
1. Prasa ogólnoinformacyjna będzie wkrótce mało atrakcyjnym formatem dla czytelników, którzy będą czerpać informacje głównie z internetu, za pomocą komputera i telefonu komórkowego.
2.Dzienniki mogłyby szukać nisz czytelniczych: kobiety, gospodarka, internet, by utrzymać się na powierzchni.
To prawdopodobne, ale i ryzykowne. Udowodnił to przykład zamkniętego zaledwie po 3 miesiącach istnienia dziennika „Nowy Dzień", który celował w kobiety.