Co Polacy lubią oglądać w internecie

Jakie strony internetowe odwiedzają zamożni internauci? Co lubią oglądać w sieci? Na stronach o jakiej tematyce spędzają najwięcej czasu? Gdzie wykonują najwięcej odsłon? Odpowiedzi na tego typu pytania dostarcza najnowszy raport: „Zainteresowania polskich internautów 2006”, przygotowany przez firmę badawczą Gemius.

Gemius wyszczególnił 12 kategorii tematycznych, które grupują serwisy i witryny podejmujące podobną tematykę:
  • Informacje
  • Publicystyka
  • Media
  • Kultura i rozrywka
  • Motoryzacja
  • Biznes
  • Finanse
  • Prawo,
  • Budownictwo i nieruchomości
  • Edukacja
  • Sport
  • Styl życia
  • Turystyka
  • Nowe technologie
  • Praca i Społeczności.
Wg Gemiusa, najczęściej odwiedzanymi witrynami są te zgrupowane w kategorii Kultura i rozrywka. W marcu 2006 r. w pierwszej trójce kategorii tematycznych o największym zasięgu znalazły się również Nowe technologie oraz Informacje, publicystyka, media.

Witryny z kategorii Kultura i rozrywka nie tylko przyciągnęły największą liczbę użytkowników, ale także to na nich spędzano najwięcej czasu (średnio 5 godz. 6 min. oraz 35 sek.) oraz dokonano największej liczby odsłon (przeciętnie 282,77).

Liczba internautów w Polsce systematycznie wzrasta. W marcu br. z internetu korzystało 12,2 mln osób, ponad 28 proc. więcej niż rok temu.

Polscy internauci to osoby dobrze wykształcone (36,12 proc. – deklaruje wykształcenie wyższe, niepełne wyższe lub licencjat) i stosunkowo młode (46,44 proc. internautów ma mniej niż 25 lat).

W internecie poszukują rozrywki i porad, sprawdzają bieżące wiadomości i rozwijają własne hobby, na czatach, listach dyskusyjnych oraz serwisach randkowych nawiązują przyjaźnie…

W porównaniu do roku ubiegłego, internauci spędzają w sieci więcej czasu, są także o wiele bardziej aktywni. W marcu br. typowy internauta poświęcił na przeglądanie stron WWW 27 godz. 22 min. i 31 sek. oraz wykonał w tym czasie 1642,31 odsłon. Dla porównania w marcu 2005 średni czas na użytkownika wyniósł 20 godz. 15 min. i 2 sek., natomiast średnia liczba odsłon 1204,64.

Znacznie większa, niż chociażby kilka lata temu, aktywność kobiet w sieci sprzyja rozwojowi serwisów tematycznych odpowiadających potrzebom i zainteresowaniom internautek.

Witrynami najczęściej odwiedzanymi przez kobiety – jak czytamy w raporcie – są te zgrupowane w kategoriach:
  • Styl życia,
  • Praca
  • Edukacja.
Analiza oglądalności witryn z poszczególnych kategorii tematycznych ze względu na płeć, prowadzi niekiedy do zaskakujących wniosków. Przykładowo, na witrynach poświęconych budownictwu i nieruchomościom kobiety spędzają przeciętnie nieco więcej czasu niż mężczyźni oraz wykonują średnio niemal dwa razy więcej odsłon.

Osoby zamożne, zarabiające miesięcznie ponad 3000 zł netto najchętniej odwiedzają witryny zgrupowane w kategoriach:
  • Budownictwo i nieruchomości
  • Biznes
  • Finanse
  • Prawo
  • Turystyka
  • Sport
  • Motoryzacja
  • Informacje
  • Publicystyka
  • Media.
Najmniejszą popularnością w tej grupie cieszą się natomiast blogi, czaty, fora dyskusyjne, a także grona osób zainteresowanych podobną tematyką, czyli witryny zgrupowane w kategorii Społeczności.

Źródło: Gemius

> Tag:

Komentarze

Anonimowy pisze…
No, ale link można podać :) Zwłaszcza, że raport jest opracowany ładnie graficznie. IMO powinno być rozróżnione tzn. rozrywka i kultura nie powinny być razem. Dlaczego? Czy uczestniczenie w randkach onetu (rozrywka) może być w tej samej kategorii co namiętne czytanie serwisów o literaturze pięknej? a chodzenie do kina? i do teatru? rozróżnienie na kulturę masową i kulturę klasyczną dałoby wyniki bardziej trafne.
Anonimowy pisze…
Czy dzial kultura i rozrywka zawiera w sobie poddzial seks i gry-online? Jesli tak to rozumiem zainteresowanie.
Anonimowy pisze…
Zastanawia mnie jedno -- z jedneej strony notujemy ogromny wzrost liczy serwisów społecznościowych, blogów, czatów, for, a z drugiej - wg raportu Gemiusa - te funkcjonalności cieszą się niewielkim zainteresowaniem osób, które zarabiają ponad 3000zl netto.

Jeśli dodać, że sam dostęp do sieci jest towarem raczej ekskluzywnym (a więc jej użytkownicy są raczej ludźmi zamożnymi), to powstaje pytanie, gdzie jest do diabła zależność przyczynowo skutkowa :)

Ale to pewnie wynik ogromnej popularności internetu wśród młodych ludzi. Niemniej, sądziłem, że serwisy społecznościowe są jednak bardziej "poczytne" (vide biznes.net, który dla młodzieży raczej nie jest).

pozdrawiam serdecznie!