Jak internauci i dziennikarze wykorzystują mapy Google do tworzenia lokalnej informacji


Mapy - narzędziem dziennikarstwa obywatelskiego i agencji nieruchomości? Jak najbardziej! Google Maps czy Yahoo Maps stają się już teraz w USA środkiem ekspresji internautów i agentów sprzedających domy i mieszkania. Nanoszą oni na mapy informacje, które mogą zainteresować innych mieszkańcow, potencjalnych nabywców i lokalne gazety.

Powstają tzw. mashup'y (definicja po angielsku i po francusku), czyli połączenie kilku rodzajów informacji, lub/i serwisow informacyjnych. Na razie, najczęściej używanym składnikiem mashup'ów są interaktywne mapy, jeden z serwisów epoki Web 2.0, nowego pokolenia internetu.

E-Media Tidbits cytuje przykład dwóch amerykańskich blogów, które wykorzystują mashup'y do tworzenia lokalnej informacji:

Oba blogi zamieszczają lokalne mapy zaznaczając na nich miejsca, gdzie stały zburzone domy, wraz z ich zdjeciami i datą zburzenia. Powstaje w taki sposób archiwum lokalnej architektury generowane oddolnie przez samych mieszkańców, w tym wspomnianych już agentów nieruchomości.

Mapy mogą być też użyte do zaznaczania miejsc, w których coś się dzieje, np. pokaz mody, koncert, lub częste przestępstwa. Berkeley Crime Log wyspecjalizował się właśnie w pokazywaniu miejsc zbrodni w Berkeley.

To klasyczny mashup oparty na Google Maps. Nie znajdziemy tu - jeszcze nie - newsów o zbrodniach z ostatnich godzin, ale z ostatnich dni czy tygodni. Dla mieszkańców Berkeley to ciekawe i oryginalne źródło informacji, a dla dziennikarzy - tematy na artykuły.


Inny przykład mashup'a o tematyce kryminalnej: chicagocrime.org (na zdjeciu powyżej). Jak sama nazwa wskazuje, znajdziemy tu informacje o przestępstwach popełnionych w Chicago bazujące na źródłach policyjnych (1,2 mln odkryć w ciagu pierwszych dwoch tygodni od otwarcia serwisu).

Na chicagocrime.org informacje są precyzyjnie skategoryzowane wg kilku kryteriów:
  • rodzaju przestępstwa, np. napad z bronią w ręku, lub gwałt
  • ulica
  • data
  • kod pocztowy dzielnicy
  • droga etc.
Oto przykłady innych ciekawych mashup'ów:
W serwisie Celebrity Maps (zdjęcie poniżej) internauci mogą nawet śledzić na bieżąco zmiany miejsca zamieszkania gwiazd.


Atrakcyjnie prezentuje się też serwis 24 Map telewizyjnego serialu „24 godziny" (zdjęcie poniżej). Został założony przez fanów serialu na stronach witryny Ning. gdzie każdy może stworzyć swój serwis społecznościowy, zdjeciowy, wideo, mashup etc.


Mashup'y są przykładem narzędzia jakie tradycyjne media mogą dostarczyć swojemu czytelnikowi oprócz informacji. Bo tradycyjne media, piszę o tym często na Media Cafe, muszą przejść przejść ewolucję od firmy, która porządkuje i organizuje informację (news organization) do firmy, która dostarcza narzędzi komunikacji pomocnych ludziom i firmom w dokonaniu wyboru (use organization) i we współtworzeniu informacji.

Moim zdaniem polscy dziennikarze, redaktorzy, a także działy reklamy w gazetach, np. do ogłoszeń z segmentu nieruchomości, powinny zacząć interesować się mashup'ami tego typu.

Inne pomysły na mashup'y?

> Tag: , , , , , , , , , ,

Komentarze

Anonimowy pisze…
Mam właśnie pomysł na mash'up-a związany z turystyką ale musze jeszcze zgłębić wpinanie apletu maps google na blog.