Blog Krzysztofa Urbanowicza o mediach tradycyjnych i internetowych, o digitalizacji mediów, która nabrała przyśpieszenia za sprawą pandemii COVID-19, o nowoczesnym dziennikarstwie i komunikacji w erze cyfrowej.
3 czerwca 2007
Co to jest i jak działają tagi i folksonomia
Ciekawa prezentacja o tagach, czyli o słowach-kluczach, które umieszczamy pod wpisem na blogu, jak w tym przypadku „internet", „web 2.0" etc. Robiąc rundkę po skatalogowanych przez siebie blogach (ponad 70 milionów),wyszukiwarka blogowa Technorati wyłapuje te słowa, po czym umieszcza je w swojej bazie danych.
Dzięki tagom, ten tekst znajdzie się za chwilę wśród setek lub tysięcy innych tekstów nt. mediów lub tagów. W ten sposób mogą go przeczytać osoby, które nie znają tego bloga. Poznają go właśnie dzięki tagom.
Termin pokrewny to folksonomia. Według Wikipedii, powstał on z połączenia angielskich słów folk (lub folks) oraz taxonomy, dające w wyniku słowo folksonomy.
Słowo taksonomia pochodzi od greckich słów taxis oraz nomos. Taxis oznacza klasyfikację, natomiast nomos (lub nomia) oznacza zarządzanie. Folk to ludzie. Zatem folksonomia to w dosłownym tłumaczeniu ludowe zarządzanie klasyfikacją.
Cechy, które później zostały określone jako folksonomia, pojawiły się w serwisie Del.icio.us pod koniec roku 2003 i zostały szybko zaadoptowane przez inne projekty działające w oparciu o społeczność.
> Źródło: Slidehare, YouTube
> Tag: internet, folksonomia, tag, web2.0, del.icio.us, Technorati
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
3 komentarze:
Panie Krzysztofie proszę jaśniej wyrażać myśli, bo jeśli wyszukiwarka Technorati jest niebiańsko dobra to raczej "boska" niż "bogowa", ewentualnie, choć to już znacznie mniej atrakcyjne: "blogowa";) Pozdrawiam, tym bardziej, że ostatnio połechtał Pan moją dumę wspominając o Wieżowcach...
Dziękuje za korektę :) Nowa klawiatura, choć makowa, płata czasem figle.
A Wiezowce.blox.pl sa super. Bravo!
Ciekawe czy jest "makowa" bo od Apple czy po prostu "markowej" produkcji;) Proszę wybaczyć żart nie mogłem się powstrzymać;)
Prześlij komentarz