Co drugi Polak korzysta z internetu i spędza w sieci coraz więcej czasu

Co drugi Polak korzysta z internetu i spędza w sieci coraz więcej czasu. Jest coraz bardziej świadomym i wymagającym klientem e-sklepów. Lubi serwisy społecznościowe, a najbardziej oczywiście Naszą Klasę.

Takie są główne wnioski r
aportu „Polski internet 2008/2009” opublikowanego przez firmę badawczą Gemius SA. To podsumowanie wybranych wydarzeń, trendów i zmian, jakie dokonały się na rynku internetowym w 2008 roku.

Prawie 16 milionów Polaków w internecie

Pod koniec 2008 roku liczba internautów w naszym kraju wynosiła 15,8 mln, co oznacza, że niemal co drugi Polak (44,4 proc.) to użytkownik sieci. Internet nadal pozostaje głównie domeną ludzi młodych, choć struktura wiekowa populacji internautów powoli ulega zmianie – rośnie udział osób w wieku 45 lat i więcej. Polscy internauci dokonują większej średniej liczby odsłon oraz spędzają online zdecydowanie więcej czasu niż chociażby przed rokiem stając się tym samym coraz bardziej aktywnymi użytkownikami sieci.

Rządzą Google i Nasza Klasa

Google, Onet oraz Wirtualna Polska, podobnie jak przed rokiem, otwierają ranking najpopularniejszych witryn w polskim internecie. Nie ma jednak wątpliwości, że rok 2008 należał do serwisów społecznościowych. Najpopularniejszy z nich, nasza-klasa.pl, z ponad pięćdziesięcioprocentowym zasięgiem na stałe zagościł w rankingu TOP-10. Serwis ten w okresie od listopada 2007 roku do listopada 2008 roku awansował z 15. na 4. miejsce w rankingu. Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność takich zjawisk, jak social shopping, dziennikarstwo obywatelskie oraz internetowe pożyczki społeczne.

Media w internecie

Wyniki badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Gemius pokazały również, że korzystnie z mediów tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) za pośrednictwem sieci stało się standardem dla większości polskich internautów.

Pieniądze w internecie

Najpopularniejszą wśród internautów formą lokowania zasobów finansowych niezmiennie pozostają konta oszczędnościowe – większość ich posiadaczy zdecydowała się na obsługę przez internet. Polscy użytkownicy sieci dość sceptycznie podchodzili natomiast do inwestycji. Nieliczni, którzy planowali inwestycje finansowe, preferowali raczej bezpieczne formy, takie jak lokaty terminowe.

Z roku na rok zwiększa się odsetek internautów dokonujących zakupów w sieci. Czynniki decydujące o popularności e-zakupów to niższe niż w tradycyjnym sklepie ceny produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze oraz dostawa do domu.

Świadomi konsumenci

Internauci stają się coraz bardziej świadomymi i wymagającymi klientami e-sklepów oraz aukcji internetowych – często przed dokonaniem zakupu w sieci poszukują opinii innych użytkowników na temat produktu lub usługi. Chętnie też dzielą się własnymi spostrzeżeniami. Kontakt z opiniami innych osób w internecie deklaruje aż 80 proc. wszystkich internautów. Większość z nich, bo ponad 2/3, spotkała się z tego typu opiniami na stronach sklepów i aukcji internetowych.

> Raport Polski internet 2008/2009w formacie PDF

> Źródło: Gemius SA

Komentarze

Anonimowy pisze…
Z tą połową to odrobinę zbyt optymistycznie. Myślę, że 50% uda się uzyskać pod koniec tego roku dopiero. W 2007 było 39%, w 2008 44%, więc na grudzień 2009 akurat ta połowa przypadnie o ile tempo wzrostu nie zostanie wyhamowane przez kryzys.
Anonimowy pisze…
Korzystamy z internetu nie od dziś (w dużej większości), spędzamy tam (statystycznie) co raz więcej czasu. Wspomniał o tym Krzysztof Urbanowicz na swoim blogu (zobacz: Co drugi Polak korzysta z internetu i spędza w sieci coraz więcej czasu). Zastanawialiście się kiedyś ile i jakich informacji krąży o nas w sieci? Czego można się dowiedzieć buszując po internecie i przeglądając rozmaite portale - mniej lub bardziej - społecznościowe?