Wczoraj wszystko było proste – radio podawało newsa, telewizja go pokazywała, a prasa rozwijała. Dzisiaj wszystko jest bardziej skomplikowane, internet zmienił reguły gry w tradycyjnych mediach raz na zawsze, a wybór mediów jest dziś praktycznie nieograniczony. Obecnie to Internet podaje, pokazuje i rozwija newsa.
Wielokierunkowa komunikacja z klientem
Kiedyś media tradycyjne konkurowały wyłącznie same ze sobą. Teraz do gry wkroczyły też marki. Globalne, lifestylowe marki z sektora FMCG, jak Coca Cola, Red Bull czy Smirnoff tak naprawdę nie potrzebują dzisiaj tradycyjnych mediów.
Bo same docierają do tej samej liczby użytkowników i klientów.
Zmiana reguł gry na linii marketer-rynek, widoczna jest we wszystkich branżach, w tym m.in. w branży prawniczej.
Rynek to konwersacja
Każda marka, w zależności od grupy docelowej, dobiera swój własny styl komunikacji z klientem.
Powszechna obecnie komunikacja wielokierunkowa oznacza, że firma nie może skupić się na jednym kanale, np. na telewizji, w musi rozmawiać z klientami poprzez różne kanały.
Należą do nich np. media społecznościowe, bez których komunikacja w większości segmentów B2C jest dziś trudna do wyobrażenia, czy komentarze pod wpisami na blogu. - Każdy rynek to konwersacja. Kto nie rozmawia, ten wypada z gry.
Do komunikacji z klientem używa się dziś najczęściej mediów społecznościowych (są nimi kolejno wg. popularności na świecie: Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin. Korzysta z nich aż 73 proc. marketerów.
Popularnymi kanałami komunikacji są również e-newslettery (63 proc.), które wróciły do gry w wersji cyfrowej oraz blogi (63 proc.)
Czas profesjonalistów
Na świecie kurczy się amatorska blogosfera. Nastaje za to czas profesjonalistów.
Blogi o pazurkach i kotkach przeniosły się na Facebooka lub na Twittera, gdzie wystarczy publikować krótkie wpisy i zdjęcia.
Liczba blogów prywatnych, otwieranych często przez młodych, zmniejszyła się w ostatnich latach o 40-50 proc., a ich autorzy stopniowo przenoszą się do mediów społecznościowych. Rosnące znaczenie profesjonalnej blogosfery potwierdza skala blogowania wśród dużych firm.
W USA i w krajach Europy Zachodniej, ok, 40 proc. firm prowadzi swój blog. W Polsce robi to co druga spółka giełdowa z indeksu WIG20. Wiele firm przeniosło swoją komunikację do mediów społecznościowych: Facebook, Twitter lub Tumblr, które nie wymagają takich kompetencji, systematyczności i czasu, co prowadzenie bloga.
W każdej blogosferze wszystko opiera się na treściach i linkach. A to oznacza, że Google zlicza każdy link, który wchodzi do naszego własnego bloga. - Im więcej mamy linków odsyłających do własnego serwisu, tym wyżej będzie on upozycjonowany w Internecie. Dla Google każdy link do naszej strony jest jak głos oddany na naszą stronę.
Tworzenie i dystrybucja treści przez marki i firmy służy przyciągnięciu klienta. Służą do tego m.in. White Papers.
Blog wypromuje firmę
Blog nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedażowym. Jest narzędziem Content Marketingu, tzn. marketingu treści. Zapewnia bezpośredni kontakt z internautami, klientami i potencjalnymi klientami, służy budowaniu świadomości marki, oraz jej pozycji na rynku.
Te same reguły dotyczą autora firmowego bloga. Blog służy budowaniu jego wiarygodności i popularności we własnym środowisku zawodowym. Gdy niektórzy eksperci pojawiają się na biznesowym spotkaniu, nikt nie pyta go kim jest, bo wszyscy go znają i czytają jego bloga.
Co więcej - blogowanie jest dużo tańsze niż typowa kampania marketingowa. Powinniśmy być jednak cierpliwi i systematyczni. Wiarygodność firmy buduje się bowiem w dłuższym horyzoncie czasowym, poprzez teksty o bardzo wysokiej wartości merytorycznej.
Kiepska jakość nie zbuduje nam wiarygodności. Dlatego piszmy wartościowe teksty o charakterze poradnikowym, bądź edukacyjnym i zamieszczajmy je regularnie.
Na blogu powinno się pisać na jeden wybrany temat, bo serwis o wszystkim w rzeczywistości jest mało atrakcyjną lekturą zarówno dla czytelnika, jak i dla wyszukiwarki.
Pomocnym narzędziem wspierającym bloga jest Facebook, który działa jak maszynka do promowania wpisów z bloga. Za jego pośrednictwem udostępnimy nasze wpisy szerszemu gronu odbiorców. Poza tym należy wziąć pod uwagę, że blogi, oparte na prostym oprogramowaniu jak Wordpress, pojawiają się szybciej w wynikach wyszukiwania, niż skomplikowana strona firmowa.
Blog jest naszym własnym medium, a więc możemy na nim pisać, co chcemy, bo jesteśmy niezależni.
Blog to prawdziwa machina wojenna, która w ciągu kilku miesięcy - jeśli jest prowadzony profesjonalnie - jest w stanie wypromować w internecie człowieka, lub firmę.
Komentarze