Co łączy książkę „Trzech Muszkieterów" Aleksandra Dumas, powiedzenie „Veni, vidi, vici" Juliusza Cezara i i film „Dobry, zły i brzydki" z Clintem Eastwoodem, w reżyserii Sergio Leone? Reguła trzech.
Reguła trzech jest jedną z najprostszych, najstarszych i najbardziej skutecznych technik narracji dziennikarskiej, copywritingu i erystyki, czyli sztuki prowadzenia sporów.
Reguła trzech polega na przedstawieniu faktów, koncepcji lub pomysłów w trzech punktach. Nie w czterech czy w pięciu, lecz w trzech.
Dlaczego? Bo to prosta konstrukcja logiczna, która łatwo zapada w pamięć.
Jest to jedna z najstarszych technik prezentacji treści, znana od czasów Arystotelesa.
Można ją przedstawić w trojaki sposób:
- Przy pomocy słów łączących: po pierwsze, po drugie, po trzecie.
- Przy pomocy słów łączących: najpierw, potem, w końcu.
- Przy pomocy cyfr: 1, 2, 3 (nie dodajemy wówczas słów łączących, żeby uniknąć powtórzenia).
Zwróćcie uwagę, że cyfra trzy jest wszechobecna w znanych opowiadaniach i tradycjach:
- “Trzy małe świnki” Walta Disneya,
- „Trzech muszkieterów” Aleksandra Dumas, czy
- Trzej Królowie, którzy według tradycji chrześcijańskiej, mieli przybyć do miejsca narodzin Jezusa Chrystusa z darami.
Tytuły filmów też często wykorzystują regułę trzech:
- „Dobry, zły i brzydki” Sergio Leone,
- „Odrażający, brudni, źli” Ettore Scola, czy
- „Seks, kłamstwa i kasety wideo” Stevena Soderbergha.
Podobnie jest ze znanymi cytatami, gdzie zasada trzech jest nagminnie stosowana: (“Veni, vidi, vici”Juliusza Cezara, “Krew, pot i łzy” Premiera Winstona Churchilla) i reklamami.
To chyba też nie przypadek, że mamy trzy czasy: przeszły, teraźniejszy i przyszły, trzy główne posiłki: śniadanie, obiad i kolację, a dobre historie mają początek, środek i koniec.
Komentarze