10 prostych i sprawdzonych sposobów i tricków jak być lepszym networkerem


Networking biznesowy to skuteczny sposób na budowanie sieci kontaktów, pod warunkiem, że będziesz przestrzegać kilku prostych reguł.

Oto 10 sprawdzonych sposobów i tricków, które pomogą Ci stać się lepszym networkerem:

  1. Bądź autentyczny. Nie próbuj być kimś innym, bądź sobą. To pozwoli na nawiązanie szczerej relacji z innymi ludźmi. Pokora i autentyczność są niezbędne, aby nawiązać kontakt z innymi. Ludzie mają dziś super „bullshit detectors”, więc nie próbuj podszywać się pod kogoś kim nie jesteś. 
  2. Buduj autentyczne kontakty. Proces tworzenia sieci kontaktów nie jest grą liczbową. Nie chodzi o to, ile wizytówek zbierzesz i rozdasz, ale o prawdziwe kontakty w realu, nie na LInkedinie czy Facebooku. Poświęcając czas na faktyczne poznanie ludzi, masz większe szanse na zbudowanie trwałych relacji.
  3. Wysłuchaj innych. Pozwól innym opowiedzieć o sobie i swojej pracy. Zadawaj pytania, okazuj zainteresowanie i pokaż, że Ci zależy. Jak słuchać innych? Odłóż telefon, zadawaj pytania (rozmowa to przecież interakcja między dwoma osobami), Zaczekaj, aż rozmówca skończy mówić, zanim zaczniesz odpowiadać. 
  4. Wykorzystaj media społecznościowe. Platformy takie jak LinkedIn, Twitter i Facebook mogą być wspaniałymi ścieżkami połączeń - jednocześnie poszerzając Twoją sieć i zwiększając widoczność - ale mogą być również polami minowymi dla trolli, więc korzystaj z nich mądrze. Nie bądź natrętem! Korzystaj bez umiaru z LinkedIn - to dziś doskonałe narzędzie do budowania kontaktów biznesowych. Stwórz pełne i atrakcyjne konto, dołącz do grup branżowych i nawiąż kontakt z innymi użytkownikami od razu po każdym spotkaniu.
  5. Podziel się wiedzą i doświadczeniem, którą posiadasz. Organizuj szkolenia, webinary, napisz artykuł na bloga branżowego, albo na Linkedinie, tak jak ten, który właśnie piszę. Podchodź do rozmów z chęcią zarówno uczenia się od innych, jak i dzielenia się swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Publikuj pomocne treści i w inny sposób dynamicznie się angażuj, ale nie wdawaj się w potyczki słowne na Facebooku. Nie warto.
  6. Bądź pomocny. Jeśli masz jakąś wiedzę, która może pomóc innym, nie wahaj się jej udostępnić. Pomaganie innym zawsze przynosi korzyści.
  7. Bądź widoczny. Uczestnicz w branżowych wydarzeniach, takich jak targi, konferencje, czy spotkania networkingowe w izbach handlowych, jak np. Polsko-Francuska Izba Gospodarcza (CCIFP), której jestem fanem (Speed Business Mixer).To doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów.
  8. Bądź pozytywny. Zachowaj pozytywną energię i chęć do nawiązywania kontaktów. To pomoże Ci przyciągnąć ludzi i łatwiej nawiązać rozmowy.
  9. Utrzymuj regularny kontakt z ludźmi, których spotkałeś w przeszłości. Zawsze warto być w kontakcie z osobami, które spotkałeś na różnych wydarzeniach biznesowych lub szkoleniach. Napisać krótki email, zadzwoń lub zaprosić na kawę, aby dowiedzieć się co u nich słychać. Może będziesz mógł komuś pomóc?
  10. Bądź cierpliwy. Nie spodziewaj się, że od razu nawiążesz kontakt z kimś, kto jest dla Ciebie ważny i zrobisz biznes życia. Budowanie relacji wymaga czasu i cierpliwości.

Podsumowując, w networkingu nie chodzi o kolekcjonowanie wizytówek na imprezach i znajomych na Linkedinie. Tak naprawdę chodzi o budowanie relacji i znajdowanie sposobów na pomaganie innym, a nie tylko promowanie siebie, więc bądź autentyczny, słuchaj co mają do powiedzenia inni i dobrze się baw!

W końcu uśmiech i humor to jedne z najlepszych narzędzi networkingowych :)

#businessnetworking #networking

PS. Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie Timea Balajcza i jej genialnie prosty event marketing „Śniadanie z BALAJCZA Linguistic Services” w hotelu Westin. 

Komentarze