Networking biznesowy to skuteczny sposób na budowanie sieci kontaktów, pod warunkiem, że będziesz przestrzegać kilku prostych reguł.
Oto 10 sprawdzonych sposobów i tricków, które pomogą Ci stać się lepszym networkerem:
- Bądź autentyczny. Nie próbuj być kimś innym, bądź sobą. To pozwoli na nawiązanie szczerej relacji z innymi ludźmi. Pokora i autentyczność są niezbędne, aby nawiązać kontakt z innymi. Ludzie mają dziś super „bullshit detectors”, więc nie próbuj podszywać się pod kogoś kim nie jesteś.
- Buduj autentyczne kontakty. Proces tworzenia sieci kontaktów nie jest grą liczbową. Nie chodzi o to, ile wizytówek zbierzesz i rozdasz, ale o prawdziwe kontakty w realu, nie na LInkedinie czy Facebooku. Poświęcając czas na faktyczne poznanie ludzi, masz większe szanse na zbudowanie trwałych relacji.
- Wysłuchaj innych. Pozwól innym opowiedzieć o sobie i swojej pracy. Zadawaj pytania, okazuj zainteresowanie i pokaż, że Ci zależy. Jak słuchać innych? Odłóż telefon, zadawaj pytania (rozmowa to przecież interakcja między dwoma osobami), Zaczekaj, aż rozmówca skończy mówić, zanim zaczniesz odpowiadać.
- Wykorzystaj media społecznościowe. Platformy takie jak LinkedIn, Twitter i Facebook mogą być wspaniałymi ścieżkami połączeń - jednocześnie poszerzając Twoją sieć i zwiększając widoczność - ale mogą być również polami minowymi dla trolli, więc korzystaj z nich mądrze. Nie bądź natrętem! Korzystaj bez umiaru z LinkedIn - to dziś doskonałe narzędzie do budowania kontaktów biznesowych. Stwórz pełne i atrakcyjne konto, dołącz do grup branżowych i nawiąż kontakt z innymi użytkownikami od razu po każdym spotkaniu.
- Podziel się wiedzą i doświadczeniem, którą posiadasz. Organizuj szkolenia, webinary, napisz artykuł na bloga branżowego, albo na Linkedinie, tak jak ten, który właśnie piszę. Podchodź do rozmów z chęcią zarówno uczenia się od innych, jak i dzielenia się swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Publikuj pomocne treści i w inny sposób dynamicznie się angażuj, ale nie wdawaj się w potyczki słowne na Facebooku. Nie warto.
- Bądź pomocny. Jeśli masz jakąś wiedzę, która może pomóc innym, nie wahaj się jej udostępnić. Pomaganie innym zawsze przynosi korzyści.
- Bądź widoczny. Uczestnicz w branżowych wydarzeniach, takich jak targi, konferencje, czy spotkania networkingowe w izbach handlowych, jak np. Polsko-Francuska Izba Gospodarcza (CCIFP), której jestem fanem (Speed Business Mixer).To doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów.
- Bądź pozytywny. Zachowaj pozytywną energię i chęć do nawiązywania kontaktów. To pomoże Ci przyciągnąć ludzi i łatwiej nawiązać rozmowy.
- Utrzymuj regularny kontakt z ludźmi, których spotkałeś w przeszłości. Zawsze warto być w kontakcie z osobami, które spotkałeś na różnych wydarzeniach biznesowych lub szkoleniach. Napisać krótki email, zadzwoń lub zaprosić na kawę, aby dowiedzieć się co u nich słychać. Może będziesz mógł komuś pomóc?
- Bądź cierpliwy. Nie spodziewaj się, że od razu nawiążesz kontakt z kimś, kto jest dla Ciebie ważny i zrobisz biznes życia. Budowanie relacji wymaga czasu i cierpliwości.
Podsumowując, w networkingu nie chodzi o kolekcjonowanie wizytówek na imprezach i znajomych na Linkedinie. Tak naprawdę chodzi o budowanie relacji i znajdowanie sposobów na pomaganie innym, a nie tylko promowanie siebie, więc bądź autentyczny, słuchaj co mają do powiedzenia inni i dobrze się baw!
W końcu uśmiech i humor to jedne z najlepszych narzędzi networkingowych :)
#businessnetworking #networking
PS. Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie Timea Balajcza i jej genialnie prosty event marketing „Śniadanie z BALAJCZA Linguistic Services” w hotelu Westin.
Komentarze