Storytelling: Czy wszyscy bohaterowie od Aladyna po Neo to jedna osoba?



Książka "The Hero with a Thousand Faces" ("Bohater o tysiącu twarzy") jest niezwykła. To kulturowa róża wiatrów i genialna mapa do zrozumienia uniwersalnych wzorców w narracji storytellingowej.

Właśnie wyciągnąłem ją z mojej biblioteki, bo pracuję nad nowym szkoleniem ze storytellingu wspomaganego sztuczną inteligencją.

Książka "The Hero with a Thousand Faces" autorstwa antropologa Joseph Campbella, opublikowana w 1949 roku, jest jednym z najważniejszych dzieł w dziedzinie mitologii i antropologii kulturowej. 

Podróż Bohatera: uniwersalny szablon narracyjny

#Campbell, z precyzją antropologa i wnikliwością filozofa, wprowadza nas w świat "monomitu", uniwersalnego szablonu, który leży u podstaw każdej wielkiej opowieści, od mitów starożytnych po współczesne hollywoodzkie blockbustery. 

Jego teza o "Podróży Bohatera” ("The Hero's Journey") jest równie aktualna dziś, jak była siedemdziesiąt lat temu.

Na czym ona polega? 

Wg Campbella wszystkie mity i opowieści z różnych kultur i czasów posiadają wspólną strukturę, którą nazywa "Podróżą Bohatera”.

Ta podróż jest cykliczną sekwencją wydarzeń, które bohater musi przejść, aby osiągnąć ostateczny cel. 

Podróż Bohatera: trzy fazy

Campbell identyfikuje trzy główne fazy tej podróży:

  1. Odejście (The Departure): Bohater opuszcza swoją codzienną rzeczywistość i wyrusza w nieznane. Często jest to związane z otrzymaniem "wezwania do przygody" i spotkaniem z kim ważnym dla bohatera, z mentorem.
  2. Inicjacja (The Initiation): Bohater przechodzi przez różne próby, konfrontuje się z przeciwnościami i zdobywa umiejętności lub wiedzę, która jest mu potrzebna.
  3. Powrót (The Return): Na końcu bohater wraca do swojego świata, często z "eliksirem" — czyli czymś, co ma moc zmiany świata na lepsze.

Campbell sugeruje, że różnorodność bohaterów i ich opowieści jest tylko powierzchowna.

W rzeczywistości, wszyscy bohaterowie są manifestacją jednego archetypowego Bohatera, który symbolizuje uniwersalne dążenia i wyzwania ludzkiej psychiki.

Podróż Bohatera: każda nowa narracja jest tylko kolejnym ogniwem?

Campbell zauważa, że opowieści są cykliczne i wieczne.

Każda nowa historia jest wariacją na temat starej, a monomit jest wiecznym wzorcem, który będzie się powtarzał w różnych formach i kontekstach przez całą historię ludzkości.

Czy Hollywood, od "Aladyna" przez "Matrix" po "Władcy Pierścieni", jest tylko echem jednej, wiecznej opowieści?

Czy każda nowa narracja jest tylko kolejnym ogniwem w niekończącej się pętli monomitu? 

Czyli wszyscy bohaterowie są jedną i tą samą osobą? A narracja storytellingowa byłaby więc tylko powtórką w nigdy niekończącej się pętli?

Podróż Bohatera: lektura obowiązkowa

"Bohater o tysiącu twarzy" jest lekturą obowiązkową.

To nie tylko klucz do zrozumienia struktury wciągającej opowieści, ale również - tak myślę - to może by klucz do zrozumienia samego siebie.

#storytelling #aistorytelling #Campbell

Komentarze