26.3.08

Polskie tygodniki ciągle tracą czytelników

Polskie tygodniki tracą czytelników. Tak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy za rok 2007 i za styczeń 2008 roku. Pisze o tym dziś „Rzeczpospolita".

W porównaniu ze styczniem zeszłego roku:
  • „Polityka” straciła 7,8 proc.,
  • „Newsweek Polska” – 11 proc.,
  • „Wprost” – 14,1 proc.
  • „Przekrój” - 0,5 proc. (tak mała strata wynika ze styczniowej zmiany makiety i kampanii promocyjnej).
Jakie są przyczyny spadków?

„To wynik zmęczenia ludzi tematami politycznymi, ale też uspokojenia życia publicznego. W ostatnich miesiącach nie ma tylu głośnych afer. Styczniowe spadki mogą być też skutkiem wyczerpanych po świętach budżetów domowych - uważa Piotr Zmelonek, dyrektor pionu wydawniczego w Polityce Spółdzielni Pracy, cytowany przez „Rzeczpospolitą". Według Zmelonka mniejsze zainteresowanie prasą to efekt zmian, jakie w ostatnich latach zaszły w sposobie spędzania wolnego czasu. Ludzie mają go coraz mniej, a do wyboru jest coraz więcej zajęć i rozrywek.

Wszystkie media walczą o tych samych odbiorców. Z gazetami i tygodnikami rywalizują informacyjne kanały telewizyjne. W najbliższych trzech – pięciu latach należy się spodziewać dalszych spadków sprzedaży. Coraz bardziej skłaniam się też ku twierdzeniu, że prasa drukowana stanie się ekskluzywnym uzupełnieniem do wydań elektronicznych – mówi Stanisław Janecki, redaktor naczelny „Wprost”, cytowany przez „Rzeczpospolitą".
By spowolnić tę tendencję - bo powstrzymać jej się raczej nie da - wydawcy tygodników będą kontynuowali walkę na kolekcje płyt i książek. Czy to wystarczy? A może to już czas, by zacząć myśleć, jak amerykański „Ad Week"o przechodzeniu do internetu?

> Wiedzieć więcej:
> Tag: , ,

5 komentarzy:

lavinka pisze...

Pokolenie "czytające" im wymiera. Ludzie <30 raczej nie czytają pracy papierowej. Po co, skoro o wszystkim można poczytać w necie?

Jakub Szestowicki pisze...

Internet to przyszłość prasy. Sprzedaż będzie spadać, moim zdaniem to nieuniknione. Poszczególne koncerny prasowe powinny być bardziej aktywne na polu sieciowym. Lavinka ma rację - osoby z mojego pokolenia rzadko sięgają po prasę papierową. Co nie znaczy, że nie czytają publicystyki. Internet jest po prostu bardziej przystępny.

Jacek pisze...

Jak to tygodniki? Cała prasa traci czytelników, a jeżeli chodzi o przekaz informacji - również telewizja. 10 lat temu Teleekspres i Dziennik to były pozycje obowiązkowe. Teraz czasem patrzę na Orłosia, jak z zaangażowaniem, stopniując napięcie przekazuje wiadomość, którą 8 godzin wcześniej wyczytałem w necie, i dochodzę do wniosku, że to bez sensu...

Anonimowy pisze...

to ze szybciej i ekologiczniej w internecie to jasne, ale czy mozecie polecic dobrego dostarczyciela biezacych informacji? ja sie blakam po RZ, GW i DZ i wszedzie tyle nieprofesjonalizmu, bezmyslego powielania, itp A czasu na szukanie lepszych stron mam niewiele- tylko jak dziecko spi- wtedy chcialabym poczytac co na swiecie- ale cos tak rzetelnie napisanego.

Anonimowy pisze...

nikt mnie nie poratuje, nikt mi nie odpowie...