Jak argentyński dziennik wykorzystuje chmury do zdobycia czytelników

Oto przykład jak można wykorzystać nowe technologie w mediach: argentyński dziennik „Clarin" wprowadził na swoich stronach internetowych tzw. tag cloud, czyli chmurę tagów (na zdjeciu obok pod tytułem Cleves del dia, co można przetłumaczyć jako Słowa dnia).

Co to jest? Tagi są znacznikami w formie słów-kluczy, jak te umieszczone pod moimi t
ekstami, np. media, internet, prasa... Każdy informacja może mieć kilka różnych tagów.

Tagi rozwinęły sie m. in. dzięki serwisom
Flickr, del.icio.us i wyszukiwarce blogów Technorati. To klasyczna aplikacja w modnym stylu web 2.0. Tagi pełnią dwie podstawowe funkcje:

  • służą do porządkowania treści w sposób wizualny: pozwalają na kategoryzację informacji na własnych stronach internetowych, w tym na blogach. Klikając np. w słowo „media" zobaczymy listę wszystkich tekstów nt. mediów na danej stronie. Na tym blogu nie jest to możliwe, gdyż platforma Blogger, z której korzystam nie udostępnia tej funkcji.

  • służą do udostępniania treści innym internautom: „wyłapuje" je np. wyszukiwarka blogowa Technorati (na zdjęciu poniżej, Hot Tags This Hour w zielonej ramce) albo polska Frogblog i umieszcza w swoich zbiorach. Dzięki tagom, ten tekst znajdzie się za chwilę wśród setek lub tysięcy innych tekstów nt. mediów lub tagów. W ten sposób mogą go przeczytać osoby, które nie znają tego bloga. Poznają go właśnie dzięki tagom.



A tag cloud to po prostu zbiór słów kluczowych tworzących chmurę, na której bardziej popularne - i obowiązkowo „otagowane" - tematy wyróżnione są większym rozmiarem czcionki, a mniej popularne - mniejszym.

Chmura tagów umożliwia internautom zapoznanie się jednym rzutem oka z najważniejszymi tematami dnia i z tematami, które dominują w wydaniu elektronicznym gazety lub na blogu.

W gazecie, te tematy zmieniają się permanentnie w ciagu dnia, nieraz z godziny na godzinę. Dzieje sie tak za sprawą algorytmu, bez udziału człowieka.

Dzieki chmurze tagów można również dotrzeć do „Washington Post", ale w tym przypadku funkcjonuje to na innej zasadzie. Malutka firma NewsCloud stworzyła dla „Washington Post" specjalną stronę internetową składającą się z artykułów gazety.

Tytuł i leady artykułów prezentowane są na niej jednocześnie w tabeli i w formie
chmury tagów (na zdjeciu). Strona działa w oparciu o RSS - system, dzięki któremu można zaabonować wiele źródeł informacji jednocześnie i przeglądać nagłówki oraz czytać wiadomości na jednej stronie przeglądarki internetowej.

Wystarczy kliknąć w tag lub w tytuł z tabeli, żeby dotrzeć do artykułu. W ten sposób tworzy się nowy i oryginalny sposób nawigacji.

Mówiąc inaczej, czytelnik może dotrzeć do artykułów bez konieczności wchodzenia na strony „Washington Post". Nie musi korzystać też ze podziału tematycznego na stronach gazety.

Część czytelników, zwłaszcza młodych, z zasady nie wchodzi na home page gazet. Woli docierać do interesujących ich artykułów np. przez blogi, które o nich mówią i do nich linkują.

Nie wszyscy internauci wiedzą jak posługiwać się tagami i chmurami tagów. Podobnie jest z technologią RSS, z której korzysta zaledwie kilka procent ludzi na świecie.

Poza Stanami Zjednoczonymi, niewiele tradycyjnych mediów wykorzystuje te techniki do zainteresowania starych czy jako próbę zdobycia nowych czytelników, którzy coraz częściej chcą aktywnie uczestniczyć w tworzeniu informacji.

Może znacie Państwo inne przykłady wykorzystania tagów w mediach?

> Tag: , , , , , , , ,

Komentarze

Anonimowy pisze…
Bardzo ciekawe, ale moim zdaniem tylko jako gadzet na stronach www (albo widget w mac'owym dashboard :)

Dlaczego? Prosze znalezc informacje z sportowe z WP za pomoca NewsCloud. Jesli szukamy informacji z konkretnej dziedziny to o wiele latwiej wklepac washingtonpost.com.
Jesli sie myle niech ktos mnie oswieci.

ps. Swoja droga bardzo ciekawy blog, chyba bedzie pierwszym regularnie przeze mnie czytanym. Wiec trzymam kciuki za szanownego Autora :)
Ja tez myslalem, ze to gadzet bez znaczenia. Dlatego tez dopiero teraz pisze po raz pierwszy o chmurach tagow.

Zmienilem zdanie na ten temat kiedy zorientowalem sie, ze czesc czytelnikow uzywa Technorati i chmur tagow do wchodzenia na strony gazet.

Chodzi oczywiscie o mlodziez, ta z Pokolenia Tivo,anty gazety-dla-starych i anty-home page.

Moze to przelotna moda, ale czesc mlodych rzeczywiscie uzywa tego sposobu selekcji informacji jako alternatywnego, blizszego ich kulturze i stanowi buntu, ktory ich charakteryzuje. Media maja wiec interes w tym, by im te chmury tagow udostepnic.

Jezeli natomiast bede chcial znalezc informacje sportowe, z miejsca ruszam na strony Europsortu, nota bene rewelacyjnie zrobione, juz wg kanonow web 2.0, co jest rzadkoscia w swiecie tradycyjnych mediow.

PS. Dziekuje za komplement a propos mojego blogai zyczej milej lektury. Prosze tez sugerowac ciekawe tematy. Pozdrawiam.
Anonimowy pisze…
A ja zamiast na eurosport.com kieruje sie na bbc.co.uk/sport :-)
Alex williams pisze…
We support all types of HP printer troubleshooting and service. Just enter the model number of your printer in 123hp.com/setup to identify the software and drivers your printer requires. Download and install it in your mac and 'Run' the file. The process is easy however if you have any doubts or queries regarding HP printers contact us.
a123hp pisze…
123 hp com setup

The HP printer setup is a very simple process and you need to connect the required cables to make your printer operate. Then go to the website and install the suitable driver file for your PC. Contact the HP printer support to know more on the setup steps that are needed to be done. As the setup steps vary for every printer, it is important that you should refer to the setup guide before doing anything. Refer the troubleshooting steps in the support page in case of any queries.
For more and detailed information about 123 hp com setup, visit the website or contact our customer support team.
greyhankin pisze…
Roku com link activation code
Sign in to the Roku account and navigate to the player section to find Roku com link activation code. Collect the code and tap on the page, Roku.com/link. Wait for the activation page to load. Find the space to type the code. Complete the process and if you end up with issues, use the troubleshooting guide to get rid of it. Select your favorite channels to activate on Roku and enjoy streaming
pranisha pisze…

Be the first to learn and gain expertise in cloud platforms with the DevOps Training in Chennai from the top institute in Chennai, Infycle Technologies. In addition to that, fetch the most needed combo courses such as Azure DevOps, Python, and Java for Data Science and Apache for the Big Data. Above all, grab the best placement guidance for having a fantastic career in the software industry. Call 7504633633 or 7502633633 to get more queries.