
Po raz pierwszy w Polsce, tematem artykułu są blogi profesjonalne, tzn. blogi prowadzone przez ekspertów w danej dziedzinie, którzy dzielą się online swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi, i to w dodatku za darmo.
W USA, Francji czy w Szwecji takie blogi stały się już kilka lat temu elementem budowania wizerunku i nowym szlakiem dla branży marketingowej czy public relations.
Żeby pisać blog, nie wystarczy mieć komputer i chęci, trzeba jeszcze dziennikarskiego warsztatu. I tu dziennikarze zyskują przewagę np. nad oblatanymi w komputerach ekspertami z Microsoftu czy Della
Polska blogosfera rośnie co prawda błyskawicznie - najpewniej w przyszłym miesiącu sięgnie już ponad 2 mln blogów, ale blogow eksperckich brak. Prawdziwa pustynia.
Poproszony przez autora tekstu o próbę zestawienia polskich blogów eksperckich, byłem zażenowany ich nikłą liczbą. Poprosiłem więc internautów o pomoc w uzupełnieniu listy w tekście pt. „Szukam blogow eksperckich w Polsce".
Ponad 100 osób odpowiedziało na mój apel poprzez komentarze i e-maile, powstały dwie listy:
- 12 najciekawszych blogów o mediach i internecie
- 12 najciekwszych polskich blogow o informatyce i internecie.
Ale blogów eksperckich nie przybyło. Z dwoma czy trzema wyjątkami, reszta to blogi tematyczne, ciekawe, poruszające nieraz wiele tematów, hobbystyczne etc.
„Dla wielu blog to ciągle jedynie infantylny pamiętnik. Albo — w przypadku firm — wypuszczenie informacji spod kontroli, otwarcie się na krytykę" — podkreśla Marysia Cywińska, socjolog internetu, autorka Metabloga.W jednych firmach, jak w polskim Microsofcie, nie ma podobno chętnych do pisania blogów. W Prokomie - pełen sceptycyzm, nie wiadomo czy byłoby o czym pisać - zastanawia się rozmówca Jedlińkiego.
Jestem przekonany, że można pisać codziennie o wielu ciekawych rzeczach, bo w blogosferze są tłumy osób pasjonujących się nowymi technologiami i informatyką. Myślę, że specjaliści z Prokomu mogliby np.:
- analizować funkcjonalność nowych serwisów internetowych
- publikować spostrzeżenia o wykorzystaniu technologii internetowych.
- udzielać porad o sposobach połączenia darmowych technologii z ich rozwiązaniami
- opisywać case studies (czyli opisy nowych wdrożeń, rozwiązań u konkretnych firm)...

Firmom, których pracownicy mają zbyt mało czasu na samodzielne prowadzenie blogu, pozostają inne rozwiązania. Jedną z nich jest blog grupowy, pisany zwykle przez 3-7 przedstawicieli firmy. Inna metoda to zakup doświadczonego bloggera, obytego z tematyką zgodną z działalnością firmy.
Można także zatrudnić dziennikarzy i PR-owców — zapewnią nie tylko interesującą treść, ale pomogą także stworzyć koncepcję bloga. Wtedy pojawiają się też koszty, które czasem mogą się równać wydawaniu małej gazety.
„Wciąż nieodkrytym w Polsce pomysłem są blogi produktowe, gdzie prezentuje się poszczególne nowości — np. samochody, jogurty czy meble. I tu niewskazana jest nachalna perswazja i unikanie krytyki" - pisze autor.Według Technocrati, w ostatnich trzech latach światowa blogosfera rozrosła się 60-krotnie. Dynamiczny, wzrostowy trend widać także w Polsce. Jak zaznaczają specjaliści, nie należy się martwić tym, że blog ekspercki czy korporacyjny nie znajdzie swoich czytelników.
Znajdzie. Tylko najpierw trzeba go stworzyć - konkluduje autor artykułu.
Źródło: „Puls Biznesu"
> Tag: internet, blog, nowe technologie, web2.0, reklama
Komentarze