Tempo wzrostu przychodów reklamowych prasy bezpłatnej jest dziś porównywalne z dynamiką rynku internetowego. Zauważyli to wydawcy, dlatego co chwila powstają nowe tytuły - pisze dziś Magdalena Lemańska w „Rzeczpospolitej".
W pierwszym półroczu 2006 r. przychody reklamowe bezpłatnych ogólnopolskich dzienników „Metropol", „Metro" i „Echo Miasta" wzrosły o 60 proc. Zdaniem Jarosława Roszkowskiego, dyrektora mediów w domu mediowym Starlink, cytowanego przez „Rzeczpospolitą", segment pism bezpłatnych jest coraz bardziej doceniany przez reklamodawców.
Wydawcy pozbyli się wątpliwości i szybko wyciągnęli wnioski ze statystyk :
Autrorka artykułu podkreśla, że:
Wg cytowanej w tekście Magdaleny Jórewicz z Express Media, „zawartość naszych tytułów jest inna. Większość to użyteczne lokalne informacje, nie ma wiadomości agencyjnych. Jesteśmy też atrakcyjni dla tych reklamodawców, których bardziej od ogólnopolskiego zasięgu interesuje nasz teren - mówi. Tytuły Express Media są rozdawane po południu.
Z analizy wynika, że rynek prasy darmowej zaczyna się dopiero rozwijać w Polsce. Myślę, że w połączeniu z dynamicznym rozwojem reklamy internetowej, prasa darmowa będzie z pewnością tym czynnikiem, który przyśpieszy kryzys prasy.
Co Państwo o tym myślicie?
Źródło: „Rzeczpospolita"
> Tag: media, prasa, dzienniki, reklama, biznes prasowy
W pierwszym półroczu 2006 r. przychody reklamowe bezpłatnych ogólnopolskich dzienników „Metropol", „Metro" i „Echo Miasta" wzrosły o 60 proc. Zdaniem Jarosława Roszkowskiego, dyrektora mediów w domu mediowym Starlink, cytowanego przez „Rzeczpospolitą", segment pism bezpłatnych jest coraz bardziej doceniany przez reklamodawców.
„W pierwszym półroczu tego roku te trzy dzienniki razem wraz z magazynowym tygodnikiem "Dzień Dobry" wydawanym przez DD Media zarobiły na reklamach ponad 78 mln zł (dane cennikowe Expert Monitora)" - informuje „Rzeczpospolita".
Wydawcy pozbyli się wątpliwości i szybko wyciągnęli wnioski ze statystyk :
- Express Media, wydawca „Expressu Bydgoskiego" i „Expressu Toruńskiego", otworzył bezpłatne tygodniki w Toruniu i Bydgoszczy („City Toruń" i „City Bydgoszcz").
- Orkla Press Polska uruchomiła w Toruniu tygodnik lokalny i zapowiada kolejny swój tytuł w Szczecinie.
- W pierwszym półroczu 2006 r. zagarnęły już 26 proc. rynku.
- W tym czasie rozdano 141,7 mln egzemplarzy, o 170,5 proc. więcej niż dwa lata temu.
„Co warte podkreślenia, „Metropol" z ponad 26 mln zł przychodów (dane Expert Monitora) w pierwszym półroczu plasował się w dziesiątce najlepiej zarabiających dzienników, przed „Gazetą Prawną", „Pulsem Biznesu" oraz gazetami regionalnymi (wyprzedził go tylko „Dziennik Bałtycki")" - wg „Rzeczposplitej".
Autrorka artykułu podkreśla, że:
„Nowi gracze wkraczają w segment rozdawanej prasy od innej strony. Stawiają na lokalność. To nowość, bo choć ogólnopolskie dzienniki bezpłatne mają w niektórych miastach wydania mutowane, ich domeną pozostają informacje z kraju i ze świata. Tymczasem bezpłatny tygodnik „Teraz Toruń" Orkla Media i jej planowane na 12 października szczecińskie „MM Moje Miasto" to projekty czysto lokalne. „MM Moje Miasto" ma mieć mutację w każdej dzielnicy i trafiać do skrzynek pocztowych. Tym samym Orkla podąża szlakiem przetartym przez „City Toruń" i „City Bydgoszcz". Oba chwyciły, choć do tych miast docierały wcześniej bezpłatne dzienniki".
Wg cytowanej w tekście Magdaleny Jórewicz z Express Media, „zawartość naszych tytułów jest inna. Większość to użyteczne lokalne informacje, nie ma wiadomości agencyjnych. Jesteśmy też atrakcyjni dla tych reklamodawców, których bardziej od ogólnopolskiego zasięgu interesuje nasz teren - mówi. Tytuły Express Media są rozdawane po południu.
„Rozkwit bezpłatnej prasy lokalnej może też być konsekwencją spadającej sprzedaży płatnych gazet lokalnych, których pozycja słabnie od czasu pojawienia się "Faktu". W pewnym sensie potwierdza to Zbigniew Bajka z Ośrodka Badań Prasoznawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim wskazując, że na kurczącym się rynku dzienników ogólnopolskie gazety tracą mniej niż lokalne" - pisze ‚Rzeczpospolita".
Z analizy wynika, że rynek prasy darmowej zaczyna się dopiero rozwijać w Polsce. Myślę, że w połączeniu z dynamicznym rozwojem reklamy internetowej, prasa darmowa będzie z pewnością tym czynnikiem, który przyśpieszy kryzys prasy.
Co Państwo o tym myślicie?
Źródło: „Rzeczpospolita"
> Tag: media, prasa, dzienniki, reklama, biznes prasowy
Komentarze
2. To jednak nadal są duże miasta. teren to nadal dominacja lokalnych i płatnych tytułów.
3. Jaka jest skuteczność kampanii z wykorzystaniem tytułów bezpłatnych? Czy ktoś to badał. Obserwuje Czytelników i raczej nie widzę zaangażowania w lekturę na miarę Czytelników Wyborczej czy Dzienników - /Niebieskiego/ i Łódzkiego. To bardziej działa jako poszerzenie rynku o tych, którzy i tak gazet nie kupowali.
4. Warto przypomnieć kilka porażek na tym rynku - jak wspomniane w tekście Dzień Dobry, które wycofało się z rynku dość.
5. Niestety rozwój bezpłatnyvh gazet uderzy w samych dziennikarzy. Te tytuły nie potrzebują "nazwisk" czy komentatorów, własnych informacji, dobrych zdjęć czy infografik - wystarczą najtansze agencyjne. Lokalnośćoznacza, że można jeszcze taniej zrobić gazetę. Czyli młody reporter, który za grosze przyniesie wieści z osiedla. I jeszcze foto zrobi tanią cyfrówką.
6. Niestety poziom tych gazet jest bardzo słaby, nawet w porównaniu do innych wydań Metra czy London Lite czy duńskiego 24 medien czy sztokholmskiego City gdzie dostajemy gazetę niewiele odstającą, jesli nie lepszą od naszych płatnych tytułów lokalnych. Oby w Polsce poszło to w takim kierunku jeśli ten rynek ma się dalej rozwijać.
Pozdrawiam
Krzysztof Łódź
Informacje Pani Magdaleny Jórewicz z Express Media są, delikatnie mówiąc, nieścisłe. Pierwszy numer bezpłatnego tygodnika "Teraz Toruń" wydawanego przez Orklę ukazał się na rynku 7 września 2006 roku. Premiera "City Bydgoszcz" i "City Toruń" odbyła się dokładnie tydzień później. Jasne jest więc, że zwrot użyty przez autorkę - "tym samym Orkla podąża szlakiem przetartym przez „City Toruń" i „City Bydgoszcz" - wprowadza czytelników w błąd. Ale może o to chodzi...
Moze dlatego , ze morderstw w Johannesburgu jest ponad trzydziesci dziennie.
Poziom artykułu DENNY.
Do tego nie ma czegoś takiego jak „Express Toruński". Bardzo ciężko zajrzeć chociaż na stronę Express Media... Żenada!
Krzysztof, Toruń
Kamil Sakałus, wydawca Teraz Toruń