Jeszcze dwa lata temu, internet był dla grupy wydawniczej Media Regionalne jak bajka o żelaznym wilku. Dziś, oprócz witryn swoich gazet, Media Regionalne posiadają potężną sieć 26 portali o wspólnej nazwie Moje Miasto.
Moje Miasto miesięcznie odwiedza łącznie ponad 1,53 mln unikalnych użytkowników, którzy generują 5,68 mln odsłon (Źródło: GemiusTraffic, październik 2009). Hasło przewodnie portali: „Tym żyje nasze miasto". Cała grupa Media Regionalne ma 5,38 mln unikalnych użytkowników.
Jak oni zrobili ten skok cywilizacyjny? Zobaczcie prezentację Artura Kardy i Tomasza Krawczyka pt. „Transformacja w Mediach Regionalnych". Ja jej nie widziałem na żywo, ale wiele się o niej mówiło na ostatnim Forum IAB w Warszawie. A może powinna się ona nazywać „Rewolucja w Mediach Regionalnych"?
> Adresy portali Moje Miasto:
http://www.mmwarszawa.pl/
http://www.mmszczecin.pl/
http://www.mmsilesia.pl/
http://www.mmtrojmiasto.pl/
http://www.mmkrakow.pl/
http://www.mmpoznan.pl/
http://www.mmlodz.pl/
http://www.mmlublin.pl/
http://www.mmwroclaw.pl/
http://www.mmbydgoszcz.pl/
http://www.mmopole.pl/
http://www.mmzielonagora.pl/
http://www.mmpulawy.pl/
http://www.mmkoszalin.eu/
http://www.mmtorun.pl/
http://www.mmbialystok.pl/
http://www.mmstargard.pl/
http://www.mmlubartow.pl/
http://www.mmkkozle.pl/
http://www.mmrzeszow.pl/
http://www.mmsuwalki.pl/
http://www.mmelk.pl/
(Disclosure: Gwoli precyzji, Orkla Media Polska - obecnie Media Regionalne - była moim klientem kilka dobrych lat temu).
Komentarze
Dla przykładu kilka cytatów: "Redakcja komunikuje się w sieci, zdobywa newsy", "Redakcja angażuje do współpracy", "Redakcja wykorzystuje komórki do przekazania newsa", "Redakcja dba o multimedia" itd. Proszę pomyśleć chwilę o nich...
Właściwie o czym jest ta prezentacja? O czym mówią mi zdjęcia rozwalonych samochodów, mapa google? O tym, że redakcja nareszcie nauczyła się "wykorzystywać komórki"?
Ok, może nie jest całkowicie bezwartościowa, jednak 2-3 sensownych zdania na 46 stron? Nie wygląda to na Pana "produkcję", więc może umieszczam swoje uwagi nie w odpowiednim miejscu. Ale Pan to publikuje więc, mam usprawiedliwienie :)
Jeszcze kilka słów o Mediach Regionalnych. Uważam, że nadal odbierają internet jako "żelazny wilk". Fakt, coś próbują robić. Tylko poziom proponowanych rozwiązań zupełnie nie odpowiada jakościowo jednej z największych spółek medialnych w PL. Według mnie, powinni (i chyba nawet są w stanie) to robić trzy razy lepiej niż obecnie.
Pozdrawiam i życzę coraz więcej publikacji.
Dziękuję za ciekawy komentarz.
1. W MR widać ewolucję w dobrym kierunku i determinację. Tego wcześniej nie było. Więc nawet jeśli niektórzy w MR ciągle odbierają internet jak bajkę o żelaznym wilku, to idą do przodu. Jedni z przekonania, inni z musu (bo Warszawa narzuciła rozwiązania wszystkim redakcjom).
2. MR nie mogą rozwijać się jak Agora, bo brak im m. in. środków finansowych. Jak to ktoś powiedział w drugim dniu Forum IAB (usłyszałem to od kolegi), MR to "low cost company". Jeżeli to prawda - a wiele na to wskazuje -, nie będzie nowych projektów, a MM-ka jest szczytem możliwości MR w chwili obecnej.
Pozdrawiam.
Dobrze, że pan podkreśla takie cechy jak determinacja i konsekwencja.
Tego MR nie można odmówić. I to wyróżnia tę korporację spośród innych, bardziej (a może raczej - wcześniej) zaangażowanych internetowo.
Myślę, że jako osoba, które narysowała pierwszy szkic, pierwszego serwisu MM (mmszczecin.pl) mam prawo do swoich trzech groszy.
Przyznaję, że nie wierzyłem w powodzenie tego projektu. MR wydawały mi się tak cofnięte i tak oporne na internetową strategię wprowadzaną odgórnie, że nie widziałem szansy na sukces społecznościowego internetu w ich wykonaniu.
Jednak przy tak wielkiej liczbie rzeczy do nadrobienia, tak wielkiej inercji materiału ludzkiego (zwłaszcza w terenie), udało się z tym projektem przeorać ten ugór.
Szacunek
Mirek Usidus
Projekt MM rzeczywiście jest rewolucyjny. Nie cudowny, ale pokazał, że społeczności lokalne mogą wygenerować ogromny ruch. Do tego już dawno przegonił wydawałoby się żelaznego lidera - wiadomosci24.pl z polskapresse. A niektórych województwach jak pokazuje Megapanel są tuż za regionalnymi gazetami.pl
Zastanawia mnie, dlaczego jednak poziom i jakość poszczególnych MMek się tak różni właśnie.
MMTrojmiasto.pl działa już w nowej odsłonie od kilku dni. To może dać projektowi albo dodatkowy milion UU albo straty. Ciekawe
Miłosz
Czy to menadżersko dobre posunięcie i oszczędne. Hmmm
Kiedy pracuję dla jakiegoś klienta albo nie piszę o nim w ogóle, albo zamieszczam przy wpisie tzw. „disclosure" (http://en.wikipedia.org/wiki/Disclosure) precyzując co mnie łączy z daną firmą.
Trzymam się tej reguły na blogu od początku jego istnienia, czyli od 2005 r.
Tak więc jeżeli napisałem o MR bez „disclosure", może to oznaczać tylko jedno.
Czy to menadżersko dobre posunięcie i oszczędne."
Mój komentarz: Czy to mądre? Z pewnością, ma kto tyrać w terenie. Czy oszczędne - odpowiedź również twierdząca. Większość Ludzi dostaje za swoją pracę i wkład w tworzenie portalu psie pieniądze. Kasa na pewno jest trwoniona, ale należy jej raczej szukać wyżej (na stołkach, ciepłych posadkach)
Poza tym nie uważam, by dobrym rozwiązaniem było zrównywanie do jednego poziomu wszystkich MM, bowiem każde miasto potrzebuje innych rozwiązań, mieszkańcy są głodni innych wiadomości i stylu prowadzenia.
Newsy mają sprzed kilku tygodni, artykuły klecone na kolanie, bez poszanowania podstawowych zasad pisania tekstów. System CMS jak widać szwankuje - w aktualnościach jest pełno depesz sprzed... roku. Na stronie głównej wśród aktualności stale przewijają się... wyniki lotto... MM to rewolucja, ale w żołądku.