Polska The Times: Jakie znaczenie ma wprowadzenie na rynek iPada dla tradycyjnej prasy?


iPad - tablet firmy Apple może całkowicie zmienić nie tylko rynek mediów elektronicznych, ale zwłaszcza papierowych. Steve Jobs, szef Apple, zaprezentował bowiem nie tylko nowe urządzenie, ale też cały ekosystem medialny, marketingowy i sprzedażowy - oto fragment wywiadu jaki udzieliłem w czwartek 28 stycznia 2010 r. dla dziennika „Polska The Times".

iPad to multimedialne urządzenie, na które użytkownik może pobierać wszystkiego rodzaju treści: teksty, zdjęcia, wideo, ale nie tylko. Choć sam iPod nie jest rewolucyjny jeśli chodzi o parametry techniczne, największym jego atutem - podobnie jak w przypadku innych produktów Apple - jest to, że są prosty i zrozumiały dla ludzi na całym świecie, tak jak filmy z Hollywood. To jest kluczowy element sukcesu produktów spod znaku nadgryzionego jabłuszka - postawienie na pierwszym miejscu użytkownika.

Jakie znaczenie ma wprowadzenie na rynek iPada dla tradycyjnej prasy? Czy jesteśmy świadkami upadku dzienników papierowych? - pyta dziennikarz.

Uważam, że niekoniecznie. Jeszcze nigdy nie widziałem urządzenia, które byłoby tak dobrze dostosowane do zmian zachodzących na rynku prasowym. 

Po pierwsze, wydawcy są producentami treści: tekstów, zdjęć, plików wideo. Wkrótce niektórzy wydawcy będą też producentami aplikacji np. na iPhone (nota bene „Gazeta Wyborcza" Agory i „Dziennik Gazeta Prawna" Inforu już to zrobiły) i na iPada. iPad może być nowym, multimedialnym kanałem dystrybucji i sprzedaży tych treści. Może zastąpić sukcesywnie papier, który jest produktem schodzącym powoli z rynku i jest zbyt drogi. To oczywiście nie stanie się z dnia na dzień. Barierą jest cena iPada (ok. 1700 zł) oraz ograniczona liczba posiadaczy iPhonów w Polsce (280-300 tys.), którzy mogą stać się twardym jądrem grupy docelowej tabletu.

Po drugie, w momencie kiedy część budżetów reklamowych przesuwa się w stronę marketingu, postrzeganego jako narzędzie bardziej skuteczne i mierzalne niż tradycyjna reklama online, wydawcy otrzymują w postaci iPada nowy kanał marketingowy.

Więcej w wywiadzie w „Polska The TImes".

Komentarze

aprii pisze…
Wydaje mi się, że w Polsce wydawcy będą musieli dostosować się do większego zróżnicowania rynku jeśli chodzi o sprzęt. Wątpię żeby u nas produkty Apple zaczęły być popularne. Poza tym nadal nie mamy działającego sklepu iTunes.
recoleta pisze…
Upadek prasy papierowej to kwestia czasu, przynajmniej na takiej skali, do jakiej się przyzwyczailiśmy. Ale nie sądzę, aby przyczynił się do tego iPad.
Lesław pisze…
Jaki jest sens płacić za prasę w jakiejkolwiek formie i na jakimkolwiek urządzeniu, jeżeli wszystko jest za darmo w sieci?
Anonimowy pisze…
za darmo na razie jest, ale niedlugo moze przestac byc
Anonimowy pisze…
Kluczową kwestią dla popularności iPada będzie oczywiście cena i popularność wśród 18-25 latków. "Upadek prasy papierowej" to proces jednak w brew pozorom proces powolny. iPad może się do tego przyczynić, ale nie jest to coś co go dokończy. Docelowego rozwiązania szukałbym w konwergencji rozwiązań internetowych z papierowymi.
Anonimowy pisze…
Hihi, naczelny Polski nakazał przeprowadzenie wywiadu aby uzasadnić słabe wyniki? Zgoda, nie tylko swoje ale on najbardziej nóż ma chyba na gardle.
A poważniej: media elektroniczne na razie nie są w stanie zapełnić się treścią własna, to prawda oczywista. Media papierowe oszczędzając na wszystkim co się da a przede wszystkim na dziennikarzach tej treści produkują coraz mniej, w każdym razie tej ciekawej. Jeśli tak dalej pójdzie to okaże się, że iPad i jego następcy są pierwszym niewypałem Apple w Polsce.
Web Everythinger pisze…
Szanowny Panie Krzysztofie

iPad sam w sobie aż takim przełomem nie jest, ale jest chyba istotnym krokiem w pewnym procesie, który jeszcze trochę potrwa. Pozwoliłem sobie obszernie zanalizować "rynek tabletów" w tym momencie. Zapraszam do lektury:
http://interaktywnie.com/hi-tech/artykuly/trendy/tablety-szczescia-rynkowa-ekstaza-czy-ipadaka-9851

A co do znaczeń dla prasy. W grudniu rzuciłem na swoim blogu taki pomysł, żeby wydawcy prasy zamiast rozdawać filmy czy książki, zrobili swoim czytelnikom prezent z gestem w swoim dobrze pojętym interesie i dali w prezencie po e-czytniku (najlepiej na warunkach zbliżonych do abonamentu operatorów komórkowych):
http://blog.wirtualnemedia.pl/index.php?/authors/120-Miroslaw-Usidus/archives/3556-E-czytniki-dla-ludu-czytajacego-miast-i-wsi.html

Pozdrawiam

Mirek Usidus
Einer pisze…
Witam.

Można się dowiedzieć skąd info o liczbie iphoneów w pl? Trudno znaleźc jakieś dokładne informacje na ten temat.
Chyba nie wielkie. Ludzi nie stać jest na takie zabawki..
Anna Piotrowska pisze…
Upadek prasy papierowej to kwestia czasu