Dlaczego storytelling wizualny jest tak skuteczny




Zanim skończysz oglądać to zdjęcie i czytać pierwsze akapity tego artykułu, Twoje oczy mrugną co najmniej jeden raz. 

Każde mrugnięcie potrwa jakieś 300-400 milisekund. 

Szybkość niewyobrażalna, którą osiągamy dzięki najszybszemu mięśniowi ludzkiego organizmu poruszającemu powieką w czasie mrugania.

Ale dla Twojego mózgu to… żółwie tempo. 

Bo mózg w tym samym czasie może przetworzyć, czyli zrozumieć znaczenie, ponad 20 różnych obrazów.

Nasz mózg przetwarza obrazy 60.000 razy szybciej niż tekst. Trudno to sobie wyobrazić…

Słowa wymagają od mózgu większego wysiłku. Nasz mózg postrzega je jako pojedyncze obrazy, które musi najpierw połączyć w całość i zrozumieć ich sens. 

90% informacji, która dociera do naszego mózgu jest wizualna

Aż 90% informacji, która dociera do naszego mózgu jest wizualna i to widać w statystykach:

  • Ludzie zapamiętują 80% tego, co widzą i robią, 20% tego, co czytają i 10% tego, co słyszą. 
  • 82% osób woli oglądać wideo niż czytać posty w mediach społecznościowych.
  • Ponad 70%osób z pokolenia Z, Millenialsów i z pokolenia X preferuje komunikację wizualną i posty ze zdjęciami lub wideo. Bo „bardziej pobudzają zmysły i wywołują emocje”.
  • Na Facebooku wskaźnik interakcji dla wideo jest o 73% wyższy w porównaniu z innymi typami postów, takimi jak linki czy tekst.
  • 1200% - o tyle więcej udostępnień w mediach społecznościowych generują filmy niż zdjęcia i teksty razem wzięte… 

„Nasze mózgi nie rozróżniają doświadczeń, o których czytamy, od tych, które rzeczywiście mają miejsce"

Jeszcze bardziej lubimy obrazki zgrabnie ułożone w historię.

„Nasze mózgi są o wiele bardziej zaangażowane przez storytelling niż przez zestawienie faktów - łatwiej nam zapamiętać historie, ponieważ nasze mózgi nie rozróżniają doświadczeń, o których czytamy, od tych, które rzeczywiście mają miejsce. I […] istnieje jeszcze jeden element, który może jeszcze bardziej podkręcić atmosferę - obrazy. Dzieje się tak dlatego, że obrazy dodają do opowiadania historii element, którego tekst nie może dodać: szybkość” - czytamy w amerykańskim magazynie „Fast Company”.

A obrazki zgrabnie ułożone w historię to storytelling wizualny.

Storytelling wizualny to nie tylko obrazki i wideo

Storytelling wizualny (ang. Visual Storytelling ) to strategia opowiadania historii, w której wizualne elementy odgrywają kluczową rolę, np.: 

  • zdjęcia
  • grafika
  • infografika
  • memy 
  • GIF-y
  • animacje
  • filmy wideo
  • snack content wizualny (shorty na Youtube, Reals i karuzele na Instagramie, mini-tipsy, faktoidy etc.)...

Ta narracja wykorzystuje też inne elementy, które mają wzmocnić przekaz, wywołać emocję i zbudować zaangażowanie odbiorców:

  • dźwięki, 
  • muzykę, 
  • typografię 
  • kolory...

Storytelling wizualny staje się główną osią marketingu treści

Choć klasyczny storytelling nie wyszedł z mody, czas koncentracji uwagi internautów skurczył się do ośmiu sekund, o jedną sekundę mniej niż u złotej rybki.

To powoduje, że visual storytelling staje się główną osią marketingu treści.

Z marketignowego punktu widzenia, Shlomi Ron, prezes Visual Storytelling Institute tak definiuje Visual Storytelling:

Visual Storytelling to strategia marketingowa, która wykorzystuje przekonujące narracje, umieszczając klienta w centrum opowieści, inscenizując ją za pomocą emocjonalnych wizualnych doświadczeń medialnych i skutecznie dystrybuując je na ścieżce zakupowej klienta, w celu zwiększenia konwersji i wyników biznesowych".

Storytelling wizualny jest ekonomiczny, ponieważ można przekazać więcej informacji w krótszym czasie. Stąd powiedzenie "jeden obraz jest wart tyle co tysiąc słów", wykorzystane zresztą jako slogan przez słynny francuski tygodnik „Paris Match". 

7 narzędzi storytellingu wizualnego

Oto 7 narzędzi tej narracji używanej w mediach, marketingu, reklamie lub w edukacji:

  1. Infografiki - wizualne reprezentacje informacji lub danych w postaci grafik, tabel lub diagramów. W skróce, infografika to informacja w formie wizualnej. Słowo powstało na początku lat 80 z połączenia „Information” i „Grafics”. Jej celem jest przekazać informację.
  2. Mapy - to narzędzie, które może pomóc w przekazaniu informacji geograficznych w sposób prosty i zrozumiały. Na Instagramie powstało dziesiątki profili komunikujących tylko przy pomocy map.
  3. Filmy animowane - wykorzystują grafikę komputerową, rysunki lub postacie, aby zwiększyć napięcie i emocje w historii.
  4. Komiksy - forma sztuki narracyjnej, która łączy w sobie elementy wizualne i słowne w celu opowiedzenia historii lub przekazania informacji. Komiks może być przedstawiany w różnych formatach, w książkach, gazetach, magazynach lub w formie cyfrowej na stronach internetowych.
  5. Prezentacje Power Point lub Keynote - poprzez wizualizację danych, stosowanie obrazów, animacji, quizów lub prostych technik typograficznych, np. wyliczanki cyfrowe lub punktory, autorzy prezentacji mogą wzmocnić przekazywaną historię i zwiększyć jej efektywność.
  6. Reklamy wideo - krótkie filmy reklamowe, które wykorzystują wizualne elementy, aby wzbudzić emocje, takie jak radość, smutek czy napięcie. Cel: zbudować relację z widzem i skłonić go do zakupu produktu lub usługi.
  7. Storytelling w mediach społecznościowych - wykorzystanie wizualnych elementów, takich jak obrazy, filmy lub animacje, aby opowiedzieć historię na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram lub TikTok.

Podsumowanie

Podsumowując, 

  • obrazy pomagają nam łatwiej i szybciej odkrywać świat, uczyć się i zdobywać wiedzę, obrazy wyjaśniają trudne pojęcia, obrazy inspirują, obrazy pomagają sprzedawać produkty i usługi. 
  • storytelling wizualny jest skuteczny i lubiany przez ludzi, ponieważ pozwala na łatwiejsze zrozumienie, wzbudza emocje, jest łatwiejszy do zapamiętania, angażuje i przekazuje informacje szybciej niż tekst.
  • Visual Storytelling jest tak skuteczny, bo pokazuje, nie udowadnia. 

Wiedzieć więcej




Komentarze