18.6.08

Mashup'y robią furorę w internecie


Mashupy są do oglądania, nie do opisywania w radio. Przekonaliśmy się o tym wczoraj wieczorem z Cezarym Łasiczką w trakcie audycji „W sieci sieci" w radiu Tok FM poświęconej tej technice łączenia kilku rodzajów serwisów, np. Google Maps i Amazon, która robi furorę w internecie. Temat jest ciekawy, ale audycja wypadła słabo, dlatego streszczam ją w tym wpisie.

Jeszcze dwa lata temu mashup'y były znane tylko specjalistom i programistom. Dziś, w erze Web 2.0, każdy może stworzyć sobie własny mixt usług i aplikacji online bez konieczności uczenia się skomplikowanych języków programowania.

Strony typu mashup umożliwiają wykorzystanie istniejących aplikacji (np. takich jak Kalendarz Google czy Mapy Google) w nowej, często bardzo innowacyjnej formie. Korzystając więc z publicznie dostępnych interfejsów API (API -- Application Programming Interface) można w bardzo krótkim czasie stworzyć swója własną, spersonalizowaną stronę www" - czytamy na blogu Google.
API udostępniane są przez wydawców serwisów internetowych, którym zależy na stworzeniu ekosystemu wokół ich serwisów. Taki ekosystem żyjący swoim własnym życiem może tanio i skutecznie spopularyzować ich własny serwis. Nic więc dziwnego, że swoje API udostępniają Google Maps, Yahoo Maps, Amazon, eBay, czy Skype (który zorganizował w sierpniu 2007 konkurs na najlepszy mashup).

Witryna HousingMaps.com łączy na przykład ogłoszenia pochodzące z Craigslist.org z Google Maps. W wyszukiwarce wpisujemy miasto oraz cenę poszukiwanego mieszkania, a serwis pokazuje gdzie ono się znajduje. W ten sposób powstaje nowa wartość jednocześnie dla Craigslist.org i Google Maps, dla wydawcy HousingMaps oraz dla samych internautów.



Według Programmableweb.pl, serwisu o mashupa'ach, jednym z najczęściej używanych komponentów mieszanek są mapy i serwisy społecznościowe:



Ostatnio jednym z najpopularniejszych mashup'ów jest Wii Seeker, który pokazuje gdzie można jeszcze kupić konsolę Wii Nintendo. To połączenie GoogleMaps, eBay i Amazon (poniżej):



Dużym powodzeniem cieszy się też Celebrity Sexy Video Finder. Można tu znaleźć sexy wideo gwiazd i gwiazdeczek z YouTube. Do stworzenia tej witryny psłużył Google Ajax Search i YouTube:


Celebrytom, a konkretnie ich adresom umiejscowionym na mapie Google Maps, poświęcony jest mashup Celebrity Maps.

Dla Francuzów szukających tańszej benzyny przeznaczony jest serwis Carbeo.com, konkurencyjny dla państwowej porównywarki cen benzyny Prix-carburant.gouv.fr. Carbeo.com jest serwisem tworzonym przez sieć kierowców, którzy moitorują ceny benzyny w 13.500 stacjach benzynowych na terenie całego kraju.





Ciekawy mashup stworzyli organizatorzy Międzynarodowego Święta Muzyki w Toruniu, który jako pierwsze miasto w Polsce włączył się w obchody tego święta wymyślonego 26 lat temu we Francji. Mashup został wkomponowany w wikidot, tzn. platformę umożliwiającą darmowe zakładanie serwisów internetowych przy użyciu mechanizmu wiki. Została ona stworzona dla społeczności internetowych jak i projektów, które potrzebują przyjaznej platformy www do wymiany informacji. Wikidot zostało powołane do życia w 2006 roku przez Michała Frąckowiaka, informatyka z Torunia.

Oto kilka innych polskich przykładow mashup'ów:
Na koniec, trochę historii. Mashupy istnieją od dawna: Yahoo próbował opatentować technologię ich tworzenia już w 1999 r. Trzeba było czekać jednak aż do 2005 r., kiedy to Google udostępnił API do Google Maps, by mashup'y nabrały rozpędu. Inne kluczowe daty z historii mashupu:

  • 2008: Google uruchamia Android, pierwszą platformę mashupową dla telefonów komórkowych
  • 2008: IBM wprowadza narzędzie QUEDWiki (Quick and Easily Done Wiki), które pozwala na tworzenie własnych mashup'ów do monitorowania rynków i firmy.
  • Styczeń 2008: IBM wprowadza pakiet narzędzi do współpracy biznesowej w ramach Web 2.0, w tym Lotus Mashups. Jak tłumaczy Netword, narzędzie zwiera w sobie wiele gotowych komponentów i umożliwia tworzenie własnych, lub kupowanie od firm trzecich. Pozwala także na szybką wizualizację danych biznesowych.
  • Październik 2007: Microsoft uruchamia Popfly, który umożliwienie każdemu użytkownikowi stworzenia własnej dynamicznej aplikacji internetowej bez posiadania wiedzy programistycznej. „Popfly pozwala na tworzenie stron, na których można umieścić na przykład blok wyświetlający film z YouTube, zdjęcia z serwisu Flickr i do tego newsy z bloga prowadzonego na Live Spaces oraz dowolnego innego kanału RSS. Usługa jest darmowa, a jej użytkownicy otrzymają 25 megabajtów miejsca na publikację swoich aplikacji" - czytamy na stronie dobreprogramy.pl.
  • Kwiecień 2007: BEA, producent oprogramowania dla firm, oferuje produkt Web 2.0 do tworzenia mashup'ów - Aqualogic Pages
  • Luty 2007: Yahoo! tworzy Yahoo! Pipes, pierwsze narzędzie do tworzenia mashup'ów przeznaczone dla nie-programistów. "Yahoo Pipes to milowy krok w historii internetu" - napisał na swoim blogu Tim O'Reilly, twórca i prawny właściciel terminu Web 2.0, cytowany przez Internet Standard.
> Wiedzieć więcej:
> Tag: , , ,

12.6.08

Index Copernicus: 300 tysięcy użytkowników z całego świata



Ostatnio brak czasu na blogowanie, za to musiałem znaleźć czas na przygotowanie, wraz z Markiem Graczyńskim, wice-prezesem Index Copernicus, prezentacji na konferencję TMT.Communities 2008, która odbyła się dziś na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Temat naszej prezentacji: „Globalny serwis społecznościowy z kraju nad Wisłą. Jak 300 tysięcy naukowców z całego świata korzysta z social networkingu? Jak do tego doszło?".

> Tag: , , ,