BBC zaczyna używać odnośników do serwisów Web 2.0 tworzonych przez internautów i opartych na social bookmarking: del.icio.us (na którym internauci dzielą się linkami), Digg (serwis newsowy tworzony przez internautów), Facebook (serwis społecznościowy) i Stumbleupon (który pozwala odkrywać strony o interesującej nas tematyce).
Jestem przekonany o tym, że Web 2.0 jest nową i być może ostatnią szansą dla tradycyjnych mediów, by zaistnieć na trwałe w internecie zdominowanym przez tzw. pure players, jak onet, interia czy o2 oraz serwisy tworzone przez młodych, zdolnych przedsiębiorców, jak grono.pl, fotka.pl czy gover.pl.
Pisałem o tym często: blogi, wiki, RRS-y czy serwisy społecznościowe, które powstały przed epoką Web 2.0, ale teraz dopiero przeżywają prawdziwy renesans, są rewelacyjnymi narzedziami, jakby stworzonymi dla mediów.
Znakomicie rozumieją to również media amerykańskie. Powoli - ale o wiele szybciej niż media europejskie - wchodzą one w epokę Web 2.0. „New York Times", jeden z największych i najbardziej prestiżowych amerykańskich dzienników promuje swoje teksty w serwisach: Digg, Facebook i Newsvine. „NYT", który ma 10 mln unikalnych użytkowników miesięcznie, dodał do palety narzędziowej przy swoich tekstach guziczek „share":
Podobnie jak BBC i NYT", magazyn „AD Age" również wykorzystuje social bookmarking:
W Europie, pionierami Web 2.0 są media skandynawskie, jak np.:
- wydawnictwo Bonnier (wydające w Polsce „Puls Biznesu"), które jako pierwsze tradycyjne medium w Europie kupiło serwis blogów,
- Shibstad, który wprowadza we wszystkich wersjach internetowych swojego darmowego dziennika „20 minut" „webdawzerowe" rozwiązania. Internet wygeneruje Schibstedowi aż 60% dochodów w 2007 .
> Wiedzieć więcej:
- Amerykańska prasa wchodzi powoli w epokę Web 2.0
- Web 2.0 jest nową i być może ostatnią szansą dla tradycyjnych mediów
- 10 rodzajów blogów
- 23 najlepsze serwisy Web 2.0 na świecie
- 5 sposobów jak rozpoznać serwis Web 2.0
Komentarze