Zaczęła się era egocastingu, która zrewolucjonizuje tradycyjną telewizję. Dwie francuskie stacje telewizyjne: Canal + (obecny w Polsce pod nazwą Cyfra+) i M6 udostępniły w marcu 2008 roku swoje programy na życzenie. To pierwsze stacje telewizyjne we Francji, po francusko-niemieckiej Arte, które decydują się pójść w ślady swoich nowych konkurentów - telekomów. Te już od pewnego czasu oferują, jak France Telecom, swoje „Liveboxy" z wideo na życzenie.
Nowy serwis Canal + pozwala abonentom na oglądanie programów w internecie kiedy chcą, bez względu na ramówkę i bez dodatkowej opłaty. Z wyjątkiem filmów francuskich i pierwszoligowych meczów piłki nożnej, wszystkie inne programy, seriale i zawody sportowe będą dostępne w internecie w każdym momencie. Będzie je można oglądać trzy razy w ciągu miesiąca.
Na podobnej zasadzie działa serwis M6Replay, który w najbliższych dniach udostępni on line programy stacji. Internauci będą mogli oglądać 90% programów emitowanych między godz. 18.00 i północą. M6 nie udostępni jednak swoich filmów i niektórych meczy. Internauci będą mogli ściągnąć ulubione programy przez tydzień po ich emisji w M6. W marcu 2007 roku, M6 stworzyła tzw. catch-up tv z operatorem internetowym Club Internet, oferując internautom wideo na życzenie, w tym płatne seriale (np. Desperate Housewives) i bezpłatne programy (np. Capital).
Oferta Canal+ i M6 adresowana jest głównie do młodych ludzi w wieku od 18 do 34 lat, którzy stanowią trzon publiczności obu stacji - jak wynika z badań TNS-Sofres z listopada 2007 roku. 55% z Francuzów oglądających obie stacje spędza coraz mniej czasu przed telewizorem od kiedy posiada dostęp do szerokopasmowego internetu.
Co ciekawe, dla ogółu Francuzów najważniejszy jest internet (34%, głównie 18-34 latki), później telefon komórkowy (27%, głównie 18-34 latki), a dopiero na trzecim miejscu telewizja (22%, głównie 65 lat i więcej). Można więc z dużym prawdopodobieństem założyć, że dla Canal+ i M6 następnym etapem dywersyfikacji będzie telewizja mobilna.
Badania TNS-Sofres tłumaczą dlaczego Cyfra+ i M6 jako pierwsze eksperymentują z egocastingiem, czyli nowym rodzajem zindywidualizowanego odbioru telewizji w erze internetu, absolutnym przeciwieństwem broadcastingu, tzn. telewizji masowej. Konsumenci, czyli my, będziemy oglądać to co chcemy, kiedy chcemy, gdzie chcemy i na czym chcemy: telewizja, telefon komórkowy, komputer, konsola PlayStation...
Telewizyjna rewolucja w Europie już trwa:
- M6 już eksperymentuje z serwisami społecznościowymi.
- Inna francuska stacja - TF1 inwestuje w serwisy Web 2.0, jak WAT.tv, gdzie internauci przesyłają własne kreacje wideo, na wzór amerykańskiej Current.tv. W maju 2007 roku, TF1 uruchomiło swoją catch-up tv - TF1Vision z popularnymi serialami: Grey's Anatomy, Lost czy Ugly Betty.
- MTV przekształca się w w globalną multimedialną platformę rozrywkową.
- Francusko-niemiecka stacja telewizyjna Arte uruchomiła w październiku 2007 roku catch-up tv - Plus7.arte.tv z darmowymi programami (w formacie Flash i Windows Media) , które można oglądać o dowolnej porze przez tydzień po ich emisji.
- Brytyjska Sky poszatkowała swoje kanały na mniejsze i tańsze kanaliki tematyczne.
- BBC i francuska LCI nagrywaja swoje programy w formie podcastów wideo.
- Grupa medialna RTL inwestuje w cyfryzację ok. 20 mln euro, w okresie od 2005 do 2008 roku, spodziewając się, że jej przychody z internetu wyniosą 30%-35% za pięć lat.
Jak mówi o webtv Brian Roberts, prezes Comcast: „Komputer włamał się do telewizora", ale na tradycyjną telewizję jeszcze nie ma mocnych. Nowe produkty, jak te uruchomione przez Canal + i M6, wideo na YouTube czy wideo na życzenie, jak Videostrada Telekomunikacji Polskiej, uzupełniają - przynajmniej na razie-, a nie zastępują programów telewizyjnych. Większość Amerykanów, Europjeczyków, w tym Polaków, ciągle najwięcej czasu spędza przed klasycznym, srebrnym ekranem.
> Wiedzieć więcej:
- Nadchodzi era egocastingu, zmora tradycyjnych stacji telewizyjnych
- Francja: Stacja telewizyjna M6 uruchamia 3 serwisy społecznosciowe
- Francuzi tworzą telewizję przyszłości
- Stań się reporterem twojego życia we francuskiej telewizji
- MTV przekształca się w w globalną multimedialną platformę rozrywkową
- Tradycyjne media powinny postawić na wideo, które pozwoli im odzyskać część utraconych konsumentów informacji
Komentarze
moj mail: aniek85@wp.pl