21.7.09

Jak przekształcić tradycyjne media w multimedia internetowe: 3. Stworzyć własną strategię


To trzeci wpis z cyklu dziesięciu krótkich tekstów pt. „Jak przekształcić tradycyjne media w multimedia internetowe". Wpis ten jest przedłużeniem mojego wykładu pt. „Drugie życie mediów tradycyjnych”, który zaprezentowałem na konferencji „Oblicza nowych mediów” zorganizowanej w kwietniu 2009 r. w Warszawie przez Internet Standard oraz licznych szkoleń dla top managementu wydawnictw prasowych.


Poprzednie wpisy z cyklu:

  1. Wydzielić autonomiczną spółkę lub pion internetowy

  2. Znaleźć swojego Józefackiego
3. Stworzyć własną strategię

Tradycyjne media powinny jak najszybciej opracować własną, oryginalną strategię nie tyle podboju internetu, bo to już raczej niemożliwe w większości przypadków, ale rozwoju biznesu online, którego przedłużeniem w przyszłości będą gazety. Dziś jest na odwrót: internet jest jeszcze przedłużeniem gazet.

Gazety papierowe przekształcą się w multimedia, albo znikną. Dzienniki będą przedłużeniem prasy on line, a nie na odwrót, tak jak dziś. Próby powstrzymania tej naturalnej ewolucji są stratą czasu, pieniędzy i energii.

Nie warto przepisywać gotowych recept z polskich, lub amerykańskich książek i blogów eksperckich znanych konsultantów. To niczemu nie służy. Warto natomiast poświęcić czas, nawet wiele czasu, by stworzyć własne, oryginalne modele biznesowe, które w części zastąpią ciągle zbyt niskie przychody z reklamy.

Dla jednych mediów dobra będzie strategia zapychania nisz (Agora), dla innych koncentracja (Edipresse, Axel Springer Polska, Infor, Murator), dla innych jeszcze akwizycja (Bauer, G+J).

Odradzam tworzenie długofalowych planów na 5 lat. W internecie, który jest dynamicznym żywiołem, to nie działa. Trzeba tworzyć plany biznesowe maksimum na 3 lata i być gotowym na ich permanentne korygowanie.


> Tytuł następnego wpisu: 4. Zatrudnić młodych menedżerów

4 komentarze:

przemek chiamato Pietro pisze...

Kapitalne spostrzeżenie! W strategiach dotyczących komunikacji jest potrzeba uwzględnić to , że internet będą najszybszym źródlem informacji, będzie prawdopodobnie dostarczycielem wehikułem newsów dla mainstream media. Te (media)znowu, obsługiwane przez sztab profesjonalistów mogą uczynić przekaz bardziej rzetelny.

Krzysztof Urbanowicz pisze...

Będę pisał o tym w następnych wpisach z tego cyklu

Mimic pisze...

Krótko i na temat, choć przydało by się odrobinę rozwinąć temat. Troszkę za krótko ;)

ogłoszenia towarzyskie pisze...

bardzo dobry artykuł, dużo ciekawych informacji.