Jak przeprowadzić transformację cyfrową tradycyjnych mediów: 3. Stworzyć własną strategię rozwoju w internecie
To trzeci wpis z cyklu pt. „Jak przeprowadzić transformację cyfrową tradycyjnych mediów".
Wpis ten jest przedłużeniem mojego wykładu pt. „Drugie życie mediów tradycyjnych”, który zaprezentowałem na konferencji „Oblicza nowych mediów” zorganizowanej w kwietniu 2009 r. w Warszawie przez Internet Standard, moich wpisów na tym blogu oraz moich doświadczeń z projektów doradczych, które prowadziłem w mediach.
Poprzednie wpisy z cyklu:
3. Stworzyć własną strategię rozwoju w internecie
Tradycyjne media powinny jak najszybciej opracować własną, oryginalną strategię nie tyle podboju internetu, bo to już raczej niemożliwe w większości przypadków, ale rozwoju biznesu online, którego przedłużeniem w przyszłości może będą gazety papierowe.
Dziś jest na odwrót: internet jest jeszcze przedłużeniem prasy drukowanej. Na razie, bo to się zmieni w ciągu 10-20 lat.
Z czasem, gazety papierowe przekształcą się w multimedia, albo znikną. Dzienniki będą przedłużeniem prasy on line, a nie na odwrót, tak jak dziś.
Próby powstrzymania tej naturalnej ewolucji to w mojej ocenie strata czasu, pieniędzy i energii.
Nie warto przepisywać gotowych recept z amerykańskich lub brytyjskich książek i blogów eksperckich znanych konsultantów. To niczemu nie służy. Nie wszystkie można wdrożyć w polskich gazetach, które mają swoją specyfikę i swojego, mało czytającego czytelnika.
Warto natomiast poświęcić czas, nawet wiele czasu, by stworzyć własne, oryginalne modele biznesowe, które w części zastąpią ciągle zbyt niskie przychody z reklamy.
Dla jednych mediów dobra będzie strategia zapychania nisz (Agora), dla innych koncentracja (Edipresse, Axel Springer Polska, Infor, Murator), dla innych jeszcze akwizycja (Bauer, G+J).
Odradzam tworzenie długofalowych planów na 5 lat. W internecie, który jest dynamicznym żywiołem, to nie działa.
Trzeba tworzyć strategie na maksimum na 2-3 lata i być gotowym na ich permanentne zmienianie poprzez wprowadzanie drobnych korekt w celu dostosowania jej do szybkich zmian.
Czasy kiedy tworzyło się wielką strategię na wiele lat już się skończyły. Teraz trzeba postawić na metodę małych kroczków, zwaną Agile, stosowaną w programowaniu, która moim zdaniem skazana jest na planetarny sukces, rownież w mediach.
> Tytuł następnego wpisu: Jak przeprowadzić transformację cyfrową tradycyjnych mediów: 4. Zatrudnić młodych menedżerów
Komentarze