29.4.09

Onet zaprasza wydawców do rozmów o rozliczeniach za ich treści publikowane w internecie

Onet chce rozmawiać z wydawcami, jak rozliczać się za treści w sieć - proponuje Łukasz Wejchert, prezes zarządu Grupy Onet.pl, w wywiadzie udzielonym „Gazecie Prawnej".

To pierwsza tego typu deklaracja sformułowana oficjalnie przez medium internetowe. Jest ona tym bardziej istotna, że pochodzi od największego portalu w Polsce, który chce dać dobry przykład innym.

Dotychczas media internetowe siedziały cicho jak mysz pod miotłą. Tylko wydawcy dopominali się, najczęściej nieformalnie i nieśmiało, o wynagrodzenie za treści, które tworzą, ponosząc koszty, a które później trafiają za darmo do różnych portali internetowych i agregatorów. Propozycja Onetu jest jak miód na serce wydawców, których dotknął kryzys w reklamie.

W chwili obecnej, jak mówi w wywiadzie Łukasz Wejchert:
„Większość porozumień [między Onetem a wydawcami] polega na tym, że wydawca dzieli się z nami treściami, a my zapewniamy jego tytułom promocję i dotarcie do ponad 9 mln użytkowników największego portalu w polskim internecie. Ale ponieważ odbywa się to na podstawie umów handlowych, wydawcy rozliczają na zasadzie barteru".

To - jak podkreśla prezes Onetu - przekłada się na konkretne korzyści: „silniejsza marka, większa obecność i rozpoznawalność w internecie". Wydawcy nie muszą za to płacić, ale też nie jest ewidentne czy zainwestowaliby właśnie w promocję na Onecie. Główny problem w tym, że wydawcy, z nielicznymi wyjątkami i nie tylko w Polsce, nie potrafią jeszcze zarabiać na ruchu pochodzącym z Onetu i z innych witryn.

Onet nie ma żadnego interesu w osłabieniu wydawców, którzy tworzą cenny produkt intelektualny jakim jest informacja. Wprost przeciwnie i Łukasz Wejchert otwarcie się do tego przyznaje:

„(...) dzisiaj mamy komfortową sytuację, ale upadek jakiejkolwiek gazety nie leży w naszym interesie. Gdyby do tego doszło, na pewno staralibyśmy się uzupełnić te braki, rozbudowując własną redakcję, i to by się nam udało. Ale zgodzę się, że gdyby coś takiego stało się z dnia na dzień, nawet największe podmioty, takie jak my, nie byłyby w stanie uzupełnić takich strat. Wymagałoby to na pewno gruntownej zmiany naszego modelu biznesowego" - czytamy w „Gazecie Prawnej"

Nikt na świecie nie stworzył jeszcze modelu nowego ładu regulującego współpracę między tradycyjnymi mediami, a mediami internetowymi. Propozycja Onetu, jeśli spotka się z konkretną reakcją wydawców, może nas zbliżyć do powstania tego ładu, a modele wypracowane w Polsce posłużą być może za przykład dla innych krajów.

> Wiedzieć więcej:

7.4.09

Jak polska prasa, radio i telewizja radzą sobie w internecie?

Jak polskie media radzą sobie w internecie? Kto jest w czołówce, kto wlecze się za peletonem? Opowiem dziś o trzech ligach w polskich mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja).

W pierwszej lidze są tylko dwa wydawnictwa, w drugiej - cała masa, a w trzeciej - spóźnialscy, którzy nie zdążyli na prawie żaden wirtualny pociąg i ciągle drepczą w miejscu.

To drugi temat (pierwszy jest tu) dzisiejszej audycji „W sieci sieci", na antenie Tok FM (97,7 FM w Warszawie, godz. 22.00-23.00), którą poprowadzi Cezary Łasiczka.

Serdecznie zapraszam do słuchania i do zadawania pytań mailowo, telefonicznie i/lub przez Gadu Gadu (977).

Wiedzieć więcej o naszych audycjach „W Sieci sieci

Czy to koniec informacji za darmo w internecie?

Czy to koniec informacji za darmo w internecie? Media tradycyjne - głównie prasa codzienna, ale nie tylko - zaczynają mieć nóż na gardle za sprawą kryzysu.

Potrafią produkować informację wysokiej jakości, ale nie potrafią na niej zarabiać w internecie, gdzie budżety reklamowe stanowią - w ich przypadku - ułamek tego, co zgarniają dzięki papierowi. Nie rozumieją internetu, nie mają web-strategów i web-wizjonerów, nie mają pomysłu na biznes w sieci.

Tonący brzytwy się chwyta, więc wydawcy coraz częściej zaczynają przebąkiwać o sprzedawaniu swojego produktu intelektualnego - bo tym właśnie jest informacja - również w internecie. Czy przestali się bać, że stracą wszystkich swoich unikalnych (UU) i realnych (RU) użytkowników? Mam nadzieję, że nie, bo mogą się na tym nieźle przejechać...

Niektórzy koledzy i koleżanki z Facebooka nie wierzą, że wydawcy prasy mają zamiar kazać płacić za informację w internecie. Ja biorę pomruki Rupperta Murdocha i Axela Springera na serio, choć nie wykluczam, że to może być czysty buzz.

O tym wszystkim będziemy dziś rozmawiać z Cezarym Łasiczką w audycji „W sieci sieci", na antenie Tok FM (97,7 FM w Warszawie, godz. 22.00-23.00).

Serdecznie zapraszam do słuchania i do zadawania pytań mailowo, telefonicznie i/lub przez Gadu Gadu (977).

Wiedzieć więcej o naszych audycjach „W Sieci sieci

1.4.09

Jaką rolę gra design w prasie



Jacek Utko, dyrektor artystyczny skandynawskiej grupy Bonnier (wydawcy m. in. polskiego „Pulsu Biznesu"), mówi o roli designu w prasie w prestiżowym amerykanskim serwisie TED (Technology, Entertainment, Design). To krotka, prosta i błyskotliwa prezentacja. Polecam.