Jak pisać, by być czytanym: Pisz teksty o różnej długości, by zainteresować różnych czytelników




Czy teksty krótkie są popularniejsze w internecie niż teksty długie? Odpowiedź brzmi: nie. 

To czy tekst będzie czytany czy nie, zależy głównie od jego jakości, czasu jego publikacji i od tego jak dokładnie trafia w kręgi zainteresowania czytelnika.

Objętość artykułu jest tu drugorzędna. 

Czytelnicy nie wklejają tekstów do Worda po to, by sprawdzić w liczniku ile mają one słów czy znaków. 

Tekst jest interesujący, albo nie i wtedy nikt nie będzie sie męczył, a czytanie jest przecież wysiłkiem intelektualnym.

Internauci i mobinauci przyzwyczaili się do przewijania

Naukowcy już dawno temu rozwiali mit o większej popularności materiałów krótkich, co wiąże się z trzema zmianami:

  1. Mamy monitory komputerowe lepszej jakości

  2. Smartfony mają większe ekrany. W 2020 r. wyświetlacz o powierzchni 6 - 6,5 cala to już norma, a 7 calowe przekątne nikogo nie dziwią. Coraz więcej internautów ogląda filmy, gra i czyta newsy na smartfonie. Ba, za chwilę edukacja też przeniesie się na smartfony. 

  3. Internauci i mobinauci przyzwyczaili się do przewijania. Scrolling w internecie to już jak przewijanie kartek w papierowym dzienniku.

Nawet teksty dłuższe niż 1.200 słów (8.600 znaków ze spacjami), a więc bardzo długie, są dziś chętnie czytane online. Co ciekawe, wywołują one większe zaangażowanie u czytelników i są udostępniane aż o 45% częściej niż krótkie teksty, wynika z badań badań American Press Institute.

Dłuższe, czyli bardziej wartościowe dla Google

W dzisiejszych czasach, dobrze zilustrowane dłuższe teksty klikają się, są skanowane i czytane już równie dobrze jak krótkie.

Google klasyfikuje dłuższe teksty jako bardziej użyteczne dla czytelników i kategoryzuje je jako bardziej wartościowe. Wynika z tego, że dłuższy artykuł ma większe szanse na lepsze pozycjonowanie pod względem SEO niż krótszy.

Badanie przeprowadzone przez QuickSprout pokazują, że średnia długość materiałów, które znajduje się w pierwszej dziesiątce dla dowolnego słowa kluczowego w Google wynosi co najmniej 2.000 słów (14.300 znaków ze spacjami)!

Bez względu na to jakiej długości będzie twój tekst, napisz go w zwięzłym, merytorycznym stylu, by uniknąć wrażenia, że lejesz wodę. Ludzie nie znoszą rozwlekłych i „ażurowych" tekstów, bo mają wrażenie, że stracili swój czas.

Wady i zalety artykułów krótkich i długich

1. Artykuły krótkie

Zalety artykułów krótkich (od 200 do 500 słów):
  • Szybka robota. Raz, da, trzy i w ciągu 15-30 minut masz artykuł gotowy do publikacji,
  • Pozwalają na utrzymanie szybkiego tempa publikacji, a Google to lubi. 
Wady artykułów krótkich
  • Powierzchowne, prześlizgują się po temacie, część czytelników jest rozczarowana,
  • Brak lub niewielka wartość dodana,
  • Niska klikalność w mediach społecznościowych,
  • Generują mało backlinków,
  • Łatwe do skopiowania lub przeformułowania w taki sposób, że nie można plagiatora oskarżyć o plagiat.
2. Artykuły długie (od 600 do 1000 słów lub więcej)

Zalety artykułów długich:
  • Artykuły są bardziej szczegółowe i pozwalają czytelnikowi lepiej zrozumieć temat,
  • Są trudniejsze do skopiowania, co jest duuuuużym atutem w Polsce i w Europie Wschodniej i Centralnej.
  • Generują większe zaangażowanie w mediach społecznościowych,
  • Generują więcej backlinków.
Wady artykułów długich:
  • Wymagają większego czasu na etapie researchu. Może on zająć cały tydzień, łącznie z week-endem. Znam to z własnego doświadczenia.
  • Wymagają większego czasu na etapie pisania, nawet kilka dni na jeden tekst. Dla zawodowych dziennikarzy to normalne, dla amatorów, to wygląda na koszmar. 
  • Czytelnicy nie dochodzą do końca artykułu, który wydaje im się jednak zbyt długi. Zaczynają go czytać, bo widzą, że mogą się dużo dowiedzieć, ale rezygnują z czytania. 

Trzy długości tekstów

  • Tekst krótki: 1.200-1.500 znaków ze spacjami. Ten format jest odpowiedni dla newsów, depeszy agencyjnej, relacji z konferencji prasowej, ale też dla komentarza, krótkiej sylwetki i szybkiej rozmowy (”Trzy pytania do…”). Krótkie teksty dobrze sprawdzają się na dynamicznych stronach newsowych w dziennikach, serwisach internetowych, na portalach i w tzw. „rozbiegówce” w tygodnikach.
    
  • Tekst średniej długości: 1.500-4.000 znaków ze spacjami. Ta objętość jest idealna w przypadku rozbudowanej informacji (dzien lub kilka dni po newsie), w materiałach poradnikowych, analitycznych, specjalistycznych oraz w wywiadach dziennikarskich i w reportażach. 
    
  • Tekst długi: powyżej 4.000 znaków ze spacjami. Dziesięć lat temu to była średnia długość artykułów dziennikarskich. Dziś to prawie literatura.

Podsumowanie

Warto pisać teksty o różnej długości i stosować technikę kątów, która pozwala precyzyjnie trafić w kręgi zainteresowania czytelników. Ta różnorodność, w połączeniu ze zwięzłym, merytorycznym stylem, pozwoli Ci na dotarcie do różnych typów czytelników.



> Wiedzieć więcej


Komentarze

Łukasz pisze…
Moim zdaniem w Internecie jest za duzo krótkich treści i powielanej od innych osób... czasami szukając odpowiedzi musimy przejrzeć 20 wpisów gdzie tylko jeden może odpowiedzieć na nasze pytanie i do nie zawsze...
questus pisze…
Bardzo ciekawy i merytoryczny artykuł, który może być przydatny dla każdego, kto pisze artykuły. Obecnie dystrybucja treści odgrywa ważną rolę. Przekaz, jaki dociera do odbiorcy powinien być jasny i zrozumiały, napisany w taki sposób, by potencjalny Klient w łatwy sposób mógł go zrozumieć. Dłuższe artykuły są bardziej wartościowe dla Google, jednak obecne społeczeństwo skupia się na krótkich treściach i filmach video. Sposób w jaki chcemy docierać do odbiorców na pewno zależy od branży, a przede wszystkim od przyjętej strategii marketingowej.
Bartek pisze…
Z doświadczenia oceniam, że najlepiej pisać wpisy na około 1500-2000 słów. Dłuższe już ciężko się czyta
The Story pisze…
Artykuły długie są najlepsze, ale nie dla wszystkich. Jeśli ktoś chce się dowiedzieć czegoś od A do Z, to długi artykuł idealnie się do tego sprawdzi. Oczywiście, grafiki + wideo jako dodatek do wideo to często must-have.