3.7.07

Wielkie manewry w polskiej prasie nabierają przyśpieszenia

Wielkie manewry w polskiej prasie nabierają przyśpieszenia. Brytyjski fundusz inwestycyjny Mecom kupuje oficjalnie prawa do wydawania tytułu „Życia Warszawy", a niemiecki koncern Axel Springer przejmuje „Przegląd Sportowy", najstarszy i jeden z najpopularniejszych dzienników sportowych w Polsce.

Wyprzedzeniowe ruchy Mecomu (działającego w Polsce pod marką Media Regionalne) i Axela Springera mają na celu wzmocnienie ich pozycji na trzy lub cztery miesiące przed planowanym wydaniem nowego dziennika przez niemieckie wydawnictwo Polskapresse.

Według „Gazety Prawnej", Mecom, właściciel 51% udziałów w „Rzeczpospolitej" i dziesięciu tytułów regionalnych, przejmie „Życie Warszawy", oficjalnie via Presspublica, wydawcę „Rzeczpospolitej", od najbogatszego Polaka Michała Sołowowa. „Życie Warszawy" jest nierentowne (sprzedaż dziennika spada - w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 20,76 tys. egzemplarzy wobec 21,7 tys. w 2006 roku), ale ma kluczowe znaczenie dla nowego właściciela.

Jego głównym celem jest bowiem wzmocnienie pozycji „Rzeczpospolitej" na bogatym rynku warszawskim, który nowy dziennik Polskapresse zaatakuje prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Projekt Polskapresse wydaje się stanowić zagrożenie bardziej dla „Rzeczpospolitej" niż dla dzienników regionalnych Mecomu. Nad zmianami będzie czuwał redaktor naczelny „Rzeczpospolitej" Paweł Lisicki. „Gazeta Prawna" uważa, że ten zakup utrudni start nowego ogólnopolskiego dziennika Polskapresse, który też starał się o warszawską gazetę.

Ze swojej strony, Axel Springer, wydawca m. in. "Faktu", "Dziennika" i tygodnika "Newsweek Polska", przejmie „Przegląd Sportowy" od szwajcarskiego wydawnictwa Marquard Media wraz z popularnymi tytułami „Tempo" i „Skarb Kibica", a także czołowym sportowym portalem internetowym www.sports.pl - informuje „Gazeta Wyborcza".

Springer ma w zamian odstąpić Szwajcarom posiadany przez siebie segment prasy kobiecej, m.in.: tygodnik „Pani Domu" oraz miesięczniki „Olivia", „Cienie i Blaski" oraz „Sekrety Serca". Marquard wydaje m. in. miesięczniki „Voyage”, „Shape”, „Cosmopolitan”, „Joy”, „CKM” i „Playboy”. Transakcja będzie zrealizowana po uzyskaniu zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak wymaga tego prawo konkurencji.

Analizując ten zakup, „Gazeta Prawna" cytuje Rafała Oracza, dyrektora generalnego CR Media Consulting, który uważa, iż ta transakcja jest „korzystniejsza dla Marquarda, bo staje się znaczącym graczem na rynku. Axel Springer kupił potencjał, jakim jest Przegląd Sportowy i jego strona internetowa, choćby w kontekście EURO 2012".

Oracz prognozuje, że Axel Springer raczej wzmocni „Przeglądem Sportowym" „Dziennik", na przykład w formie dodatku. Dzięki temu będzie mógł podnieść sprzedaż o jakieś 50 tys. egzemplarzy. Będzie to też dobre uzasadnienie na przykład do podniesienia ceny całej gazety - twierdzi Oracz.

W tym kontekście, Polskapresse pozostaje tylko robić dobrą minę do złej gry. Bez dziennika warszawskiego, dzienników regionalnych Mecomu i Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, wydawcy „Expressu Bydgoskiego" i toruńskich „Nowości", dziennik Polskapresse będzie miał z ogólnopolskiego tylko nazwę.

Co zarząd Polskapresse wie czego nikt inny chyba w Polsce nie wie, a co pozwala mu tak optymistycznie mówić o sukcesie swojego nowego dziennika? Takie pytanie nasuwa się również po lekturze wywiadu z Wandą Rapaczyńską, prezes Agory, w „Gazecie Prawnej" i riposty jakiej udzieliła jej Dorota Stanek, prezes Polskapresse. Ja nie wiem, może Państwo wiecie?

> Wiedzieć więcej:
Bauer i Springer wzmacniają swoją pozycję na rynku magazynów telewizyjnych w Europie
Axel Springer szuka partnera do wydania francuskiej wersji „Bilda"
Mecom nie wejdzie do projektu ogólnokrajowego dziennika Polskapresse?
Sołowow chce 100 milionów zł za „Życie Warszawy"
Dziennikarze i menedżerowie z mediów szukają pracy
Hekatomba w Polskapresse
Polskapresse chce wydać z Orklą nowy ogólnopolski dziennik
Mecom zaczyna zwalniać i ciąć brutalnie koszty w „Rzeczpospolitej" i w swoich gazetach regionalych
Dlaczego Polskapresse nie wyda nowego dziennika
Polski rynek mediów dopiero wchodzi w strefę turbulencji

> Tag: , , , , ,

Brak komentarzy: