Nie żałujcie pieniędzy na promocję marki i jakość dziennikarstwa

„Gdzie są pieniądze w ogłoszeniach branżowych i drobnych?" i „Zarobić na interakcji: jak gazety mogą zyskać dzięki Web 2.0" - to tematy dwóch seminariów zorganizowanych w Warszawie przez międzynarodową organizację INMA w dniach 27 i 28 września 2007 r.

Po raz pierwszy na seminariach INMA, gdzie stałymi bywalcami są ludzie z Agory (wydawcy „Gazety Wyborczej" i portalu Gazeta.pl), pojawiła się silna grupa menedżerów i redaktorów z wydawnictwa Media Regionalne (Mecom), znak, że Web 2.0 trafi również wkrótce pod strzechy czytelników prasy lokalnej i regionalnej w Polsce.

Na konferencjach branżowych tego typu, nikt nie traci czasu na pseudo-filozoficzne rozważania czy Web 2.0 istnieje czy też to tylko marketingowy humbug. Tu mówi się o konkretnych pieniądzach i o sposobach na ich zarabianie w konkretnej sytuacji. Bo - jestem o tym przekonany od dawna - Web 2.0 jest nowa i byc moze ostatnia szansa dla tradycyjnych mediów.

A mówią o tym uznani praktycy, jak na przykład:
  • Amerykanin Bob Cauthorn, jeden z szefów i twórców City Tools, który postawił na nogi podupadające za sprawą Craiglist.org ogłoszenia w „San Francisco Chronicle",
  • Szwed Niklas Jonason, dyrektor domu mediowego prasy regionalnej Stadsporten CityGate AB, który opowiadał jak zachęcić czytelników do współtworzenia treści czy
  • Anglik John Hampson z Newbury Weekly News Group, który tłumaczył jak udało się przejść od strony, na której można było przeglądać PDF tygodnika do najważniejszego gracza na lokalnym rynku nieruchomości.
Oto kilka cytatów z konferencji. Leitmotif to marka, jakość i nakierowanie na klienta:

„Są dwa rodzaje kosztów, których nie można zredukować. Po pierwsze, marketing. Mieliśmy nadzieję, że uda nam się obciąć te wydatki, ale dziś wiemy, że nie jest to możliwe. Po drugie, dziennikarstwo wysokiej jakości. To kręgosłup naszego biznesu i naszej marki. Siła marki zależy od jakości gazety, a jakość gazety - od jakości dziennikarstwa. Nie żałujcie pieniędzy na jakość dziennikarstwa. Oszczędności trzeba znaleźć gdzie indziej". Wanda Rapaczyńska, odchodząca ze stanowiska prezesa Agory.
„Nie myślcie o tym jak zmiany [w konsumpcji mediów] wpłyną na wasz biznes, tylko jak wpłyną na waszego klienta i waszych reklamodawców. Szukajcie korzyści, jakie możecie zaoferować waszym klientom. Bądźcie adwokatami waszych klientów!". Bob Cauthorn, Chief Executiv Officer, City Tools, San Francisco (USA).

„Wasze otoczenie zmienia się szybciej niż Wasze gazety (...). Myśle, że w ciągu siedmu najbliższych lat, gazety w USA będą ukazywać si tylko w week-endy rzez 3 dni w tygodniu". Bob Cauthorn, Chief Executiv Officer, City Tools, San Francisco (USA).
„W Szwajcarii gazety straciły pierwszą szansę na wejście do internetu. Doszło do kanibalizacji ogłoszeń drobnych, gdyż gazety za nisko je sprzedawały w internecie. Tracą rynek ogłoszeń nieruchomości i auto, ale chyba uda im się zachować ogłoszenia o pracy. Gra nie jest jeszcze przegrana i nasz produkt pozwoli gazetom wrócić do gry (..) Marka dzienników jest bardzo solidna. Klienci wysoko ją sobie cenią. To duża przewaga konkurencyjna". Didier Durand, Head Business Engineering, Publiconnect, Lausanne (Szwajcaria). Jego prezentacja.
„Randkowanie to jedna z usług, która oferuje największe zyski [w ogłoszeniach drobnych]. Co czwarty internauta w Wielkiej Brytanii korzysta z serwisów randkowych. Dlaczego? Tak się dobrze składa, że starsi mężczyźni szukają młodych, atrakcyjnych kobiet oferując bezpieczeństwo, a młode kobiety oferują atrakcyjność szukając bezpieczeństwa. Samotne serca to obiecujący rynek dla prasy". Marc Challinor, Managing Director, g8Wave Europe (Wielka Brytania).
„Marka gazety i siła sprzdażowa (sales force) to najważniejsze w biznesie ogłoszeń drobnych. Technologia jest drugorzędna". Francesco Carione, wice-prezes Corriere della Sera (Włochy).
„Liczy się marka, strategia i handlowcy. Software może być taki sam jak gdzie indziej". Tan Chan, Chief Operating Officer, Gabriels Technology Solutions (USA).
„Nie wierzymy w kopiowanie na ślepo. Wierzymy i stawiamy na kreatywność". Paweł Wujec, dyrektor Serwisów Wertykalnych, Gazeta.pl.
„Cztery rady: 1. Uczcie reklamodawców, na czym polega promocja w nowoczesnym internecie, 2. Eksperymentujcie, a reklamodawcy przyjdą do was sami, 3. Uważajcie, zbyt wiele reklam może łatwo zniszczyć społeczność, 4. Przekierujcie ruch ze społeczności do głównych serwisów i zaróbcie na dodatkowym ruchu". Maciej Wicha, dyrektor wydawniczy portalu Gazeta.pl.
„Najpierw drukowaliśmy gazety. teraz nasz cel strategiczny to internet i nowe platformy online. Rozwijamy ten biznes równolegle do działalności wydawniczej". Christopher Bauer, Managing Director, Ringier AG (Szwajcaria).
Wszystkie prelekcje były na bieżąco relacjonowane na znakomitym blogu INMA Konferencje pisanym przez dziennikarzy Gazeta.pl, Bartka Ciszewskiego i Michała Artura Zielińskiego, po polsku i po angielsku.

> Wiedzieć więcej:

> Tag: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Komentarze