Dziennik „Seattle Post-Intelligencer" rezygnuje z wersji papierowej i przechodzi do internetu. To kolejna amerykańska gazeta, która nie może poradzić sobie z kryzysem.
„Seattle Post-Intelligencer", stworzony w 1863 roku, wychodził w nakładzie 114.000 egzemplarzy. Jego właściciel, grupa Hearst, nie był w stanie doinwestować gazety, która traciła czytelników i reklamodawców. Nie udało mu się też znaleźć żadnego inwestora.
Dziennik „Seattle Post-Intelligencer" figurował na liście 9 amerykańskich dzienników, które mogą umrzeć.
W lutym 2009 roku przestał istnieć „Rocky Mountain News", najstarszy dziennik w Kolorado, stworzony w 1859 w Denver. W tym samym miesiącu, grupa prasowa Philadelphia Newspapers zgłosiła wniosek sądowy o ogłoszenie upadłości. W listopadzie 2008 roku, „Christian Science Monitor" zamknął wydanie papierowe i wyemigrował do internetu.
Kryzys już w 2008 roku mocno uderzył w prasę amerykańską, w szczególności gazety regionalne, które stanowią ponad 99% prasy codziennej w USA. Instytut Nielsen szacuje spadek przychodów reklamowych na ok. 11%.
Z badań firmy Outsell wynika, że przychody mediów tradycyjnych na świecie, szacowane na ok. 400 miliardów dolarów, zmniejszą się w 2088 roku aż o 7,5 procent.
Pisałem już o tym wcześniej: tradycyjne media zainteresowały się internetem zbyt późno i zrobiły zbyt mało, by móc już zacząć zarabiać. Już ponad dekadę media tradycyjne działają w internecie, a przychody z tej działalności z trudem przekraczają 10-15%.
> Wiedzieć więcej:
- Polskie dzienniki zaciskają pasa w obawie przed kryzysem
- Katastrofa w prasie amerykańskiej
- Rocky Mountain News: „Kiedy umiera dziennik, nie ma wygranych"
- Lista 9 amerykańskich dzienników, które mogą umrzeć
- Kto skorzysta na kryzysie reklamowym?
- Czy Grupa Spiegel zamknęła „Manager Magazin", bo nie chciała już prowadzić biznesu w Polsce?
- Kronika zapowiedzianej śmierci „Manager Magazin"
- Dlaczego zamknięto „Manager Magazin"
Komentarze
Kiedyś Guardian pisał, że wpływy na czytelnika pomiędzy prasą a online mają się jak 100:1.
Dodatkowo wpływy z reklam on-line spadają (-1,8%) i ten spadek przyśpiesza z kwartału na kwartał.
Przejście gazet do sieci to krok w przejściu do grobu.
Źródło: TechCrunch
Pozdrawiam.
Waldemar Śliwczyński, Wiadomości Wrzesińskie
wiceprezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych
Piotr Długi
Cafe News S.A.