Jak pisać, by być czytanym: Technika „jednego" (Rule of One)



Znacie cytat o strzelbie Czechowa? „Jeżeli w pierwszym akcie na ścianie wisi strzelba, w drugim lub trzecim ktoś musi koniecznie z niej wystrzelić. Inaczej strzelba nie powinna się tam znajdować”. 

Podobnie jest z informacjami w artykule dziennikarskiem lub we wpisie na blogu. 

Kiedy piszesz artykuł prasowy lub wpis na blogu, skoncentruj się na jednym temacie. Resztę zostaw na później. Kiedyś może do tego wrócisz, albo i nie. 

Jak to zrobić? Oto trzy podstawowe zasady jak zastosować w praktyce technikę “Jeden artykuł, jeden temat”:


1. Na etapie planowania artykułu lub wpisu na blogu
, wybierz jeden temat, który najbardziej zainteresuje Twojego czytelnika. Oznacza to, że musisz dobrze znać kręgi zainteresowania czytelnika Twojej gazety, serwisu lub bloga. Jeśli wybierzesz jeden temat, trzymaj się go od początku do końca artykułu lub wpisu na blogu. 
  • Technika „Jeden artykuł-jeden temat” pozwoli Ci nie tylko na lepsze dotarcie do czytelnika, ale również na łatwiejsze znalezienie słów kluczowych do SEO, czyli na lepsze dotarcie do Google. Tak robią zawodowi dziennikarze i copywriterzy. 

  • Moja rada: Jeśli Twój tekst wydaje Ci się zbyt długi dla Twojego czytelnika, zastosuj technikę serii i podziel go na kilka artykułów z cross linkami wewnętrznymi (będę jeszcze pisał o technice serii w cyklu „Jak pisać, by być czytanym").
2. Na etapie pisania artykułu lub wpisu na blogu, unikaj dygresji, lub wprowadzania nowych wątków. Czytelnik łatwo gubi się  jeśli autor serwuje mu zbyt wiele tematów w tym samym artykule. 
  • Moja rada: jeśli uważasz, że Twojego czytelnika zainteresuje jednak również inny ważny temat (ważny z jego punktu widzenia, nie z Twojego), daj go do ramki obok głównego artykułu. 
  • Tekst w ramce powinien być o wiele krótszy od głównego tekstu. 
  • Tekst w ramce musi mieć oczywiście swój tytuł - najlepiej długi, opisowy, w co najmniej dwóch wierszach. Taki najbardziej lubią czytelnicy i Google. W tytule SEO główna fraza powinna być na początku (np. Jak pisać). 
3. Na etapie sczytywania artykułu lub wpisu na blogu, wycinaj wszystkie wątki poboczne i dygresje. To dość trudne, bo wielu autorów tekstów przyzwyczaja się do swoich zdań i stylistycznych pomysłów: epitetów, metafor, lub hiperbol. 
  • Uwaga, na tym etapie jednym z najczęściej popełnianych błędów jest wycinanie cytatów, przykładów i anegdot, która dodają do tekstu emocje i nadają mu charakteru. 

Czytanie artykułu lub wpisu na blogu jest podświadomym wysiłkiem umysłowym. Wymaga skupienia, zrozumienia, myślenia… 

Wytwarza ono u ludzi pozytywny efekt poznawczy, ale męczy i prowadzi do rozproszenia uwagi, a w artykule lub we wpisie na blogu największym wyzwaniem jest utrzymanie uwagi czytelnika. 

Podsumowując, technika “Jeden artykuł, jeden temat” pozwala na utrzymanie uwagi i prowadzenie czytelnika za rękę po prostej i zrozumiałej dla niego linii. 

Dlatego jest tak skuteczna.




• Wiedzieć więcej:

Jak pisać, by być czytanym: Reguła trzech („Just threee things")


Komentarze

pluskwy pisze…
Ten blog na 100 procent polecę mojej bardzo dobrej znajomej.
Dziękuję :)