24.6.09

MediaSzum w Łodzi

MediaSzum – to nazwa nowego „forum wymiany myśli” o mediach, które debiutuje dziś o godz. 19.00 w Łodzi. Jego twórcą jest Marek Miller, autor bloga M jak Media.
„Jest to pierwsze na rynku łódzkim wydarzenie poświęcone szeroko pojętej komunikacji, czyli mediom tradycyjnym (prasie, radiu i telewizji), nowym mediom, dziennikarstwu i reklamie (...). Chcielibyśmy aby MediaSzum był cyklicznym forum wymiany myśli, skierowanym do jak najszerszej grupy ludzi mediów: zarówno praktyków, jak i adeptów stawiających w tej branży pierwsze kroki. Dla profesjonalistów spotkania te będą doskonałą platformą do wymiany doświadczeń i pomysłów. Dla młodszych uczestników MediaSzum ma stanowić okazję do zdobycia wiedzy oraz do nawiązania, bądź utrwalenia kontaktów w świecie mediów” - pisze Marek.
Gośćmi specjalnymi tego spotkania, poświęconemu dziennikarstwu tradycyjnemu i obywatelskiemu, blogom oraz reklamie w sieci, będzie Paweł Nowacki, redaktor naczelny i współtwórca serwisu dziennikarstwa obywatelskiego Wiadomości24.pl oraz Łukasz Felsztukier, współzałożyciel agencji internetowej Digital One i autor serwisu Mikroblogi.

Więcej informacji na stronie: www.mediaszum.pl.

3.6.09

Roszady personalne w Axel Springer Polska po połączeniu Dziennika z Gazetą Prawną

Axel Springer Polska poinformował dziś o zmianach redaktorów naczelnych w redakcji „Dziennika" i tygodnika „Newsweek Polska" w związku z połączeniem „Dziennika" z „Gazetą Prawną" wydawaną przez Infor.

Robert Krasowski zrezygnował z funkcji redaktora naczelnego „Dziennika". Kilka tygodni temu, Robert Krasowski i jego dwaj zastępcy wywołali to, co nazywam „Pierwszą Wojną Internetową" między dziennikarzami z „Dziennika", a blogerami, pokazując iście encyklopedyczną niewiedzę na temat dzisiejszego świata internetu.

Pracami redakcji „Dziennika" od dziś kieruje Michał Kobosko, dotychczasowy redaktor naczelny „Newsweeka". Michał Kobosko zostanie także redaktorem naczelnym „Gazety Prawnej", o czym wiadomo było w środowisku dziennikarskim już od pewnego czasu.

Obowiązki Michała Kobosko w „Newsweeku" przejmuje jako p.o. redaktora naczelnego Wojciech Maziarski, dotychczasowy pierwszy zastępca redaktora naczelnego.

Jak precyzuje Axel Springer:

„Zmiany w kierownictwie redakcji obu tytułów związane są z podpisanym w poniedziałek porozumieniem pomiędzy Axel Springer Polska a INFOR PL. Zgodnie z planowaną transakcją Axel Springer Polska obejmie 49 proc. udziałów w spółce INFOR Biznes, do której wniesie swój drukowany tytuł - „Dziennik" oraz serwis internetowy Dziennik.pl. Celem podpisanej umowy jest wspólne wydawanie od jesieni 2009 r. nowej gazety codziennej. Transakcja uzależniona jest od zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów".

> Wiedzieć więcej:

Kto zyska, kto straci na połączeniu Dziennika z Gazetą Prawna

Axel Springer Polska łączy „Dziennik" z „Gazetą Prawną" wydawaną przez spółkę Infor Biznes. Ten alians to dobra decyzja dla obu wydawców. Kto zyskał, kto stracił?

Obaj wydawcy zyskają, bo mariaż dzienników, które są komplementarne, pozwoli zwiększyć wpływy z reklam i sprzedaży egzemplarzowej. Nowy tytuł ma realne szanse zagrozić „Rzeczpospolitej", a w internecie - po połączeniu sił serwisów: dziennik.pl, gazetaprawna.pl i forsal.pl - przeskoczy pewno Money.pl i Bankier.pl w Gemiusowej kategorii „Biznes, prawo, finanse”.


Najwięcej zyska Infor. To jego tytuł i jego strategia okazały się lepsze i to mały Infor rozdaje karty w grze z potężnym Springerem. Główną korzyścią dla wydawcy „Gazety Prawnej” jest pozyskanie dużego, doświadczonego partnera, co nie jest bez znaczenia w ogóle, a w czasach kryzysu w szczególności. Springer to znakomicie zorganizowany koncern. Infor nie ma takiej kultury organizacyjnej. Ze Springerem, Infor ma wreszcie szanse wskoczyć na wyższy poziom i dotrzeć do upragnionych menedżerow, a nie tylko do księgowych i do administracji, które są jego core business’em.

Springer też zyska, ale mniej. Po pierwsze finansowo, bo przestanie tracić kasę na „Dzienniku”, który miał być, ale nigdy nie był, biczem na „Gazetę Wyborczą”. Tansakcja z Inforem, która wg różnych źródeł albo była bezgotówkowa, albo kosztowała go 10 mln euro, pozwoli na redukcję kosztów „Dziennika", którego los wydawał się przesądzony. Nawet gdyby Springer zapłacił Inforowi te 10 mln euro, to jest jest tylko mała część tego, co musiałby zapłacić za „Rzeczpospolitą” gdyby ją kupił. Springer zrezygnował z zakupu „Rzeczpospolitej” w marcu 2009 r., bo uznał - w moim mniemaniu słusznie - że gra nie jest warta świeczki.

Po drugie, Springer zyska też wizerunkowo. Niemieckiemu wydawcy od dawna brakowało sukcesu. Zamknięcie „Dziennika" byłoby przecież porażką wizerunkową, którą konkurenci potrafiliby odpowiednio nagłośnić. Springer wychodzi więc z tej sytuacji z tarczą, a nie na tarczy.


Najwięcej stracą dziennikarze z „Dziennika” i Dziennik.pl, bo Infor ma niższe wynagrodzenia. Część z nich straci pracę, poczynając od redaktora naczelnego i jego zastępców. To oni bezmyślnie wywołali niedawno to, co nazywam „Pierwszą Wojną Internetową" między dziennikarzami z „Dziennika", a blogerami, pokazując iście encyklopedyczną niewiedzę na temat dzisiejszego świata internetu. Dla nich raczej nie będzie miejsca w nowym projekcie Springera i Inforu.

2.6.09

Axel Springer Polska kupuje 49% Infor Biznes, z którym będzie wydawać nowy dziennik

Axel Springer Polska i INFOR PL podpisały wczoraj porozumienie tworzące wspólne przedsięwzięcie biznesowe - poinformował Axel Springer w komunikacie prasowym.

Zgodnie z planowaną transakcją Axel Springer Polska obejmie 49 proc. udziałów w spółce INFOR Biznes, do której wniesie swój drukowany tytuł - DZIENNIK Polska Europa Świat - oraz serwis internetowy Dziennik.pl.

Poniedziałkowe porozumienie jest kolejnym etapem współpracy obu wydawców, która do tej pory obejmowała m.in. połączoną prenumeratę DZIENNIKA i "Gazety Prawnej".

Komunikat precyzyje, że celem podpisanej umowy jest wspólne wydawanie od jesieni 2009 r. nowej gazety codziennej. Zgodnie z intencją wydawców nowy tytuł „łączyć będzie wysokiej jakości treści DZIENNIKA, szczególnie z obszaru polityki, kultury i sportu, oraz Gazety Prawnej, wyspecjalizowanej w tematyce gospodarczej, podatkowej i prawnej".

Springer i INFOR mają nadzieję, że „poszerzone spektrum tematyczne wpłynie na atrakcyjność gazety dla czytelników i klientów reklamowych".
"Dzięki powołaniu joint venture koncentrujemy siły i doświadczenie dwóch znakomitych tytułów. Taki ruch zwiększy znacznie nasz potencjał na bardzo konkurencyjnym rynku i zapewni nam mocną pozycję dla przyszłych działań" - mówi Florian Fels, prezes zarządu Axel Springer Polska.
"Ta transakcja to także kolejny krok w realizacji strategii internetowej INFOR PL. Jednym z naszych celów jest zajęcie pozycji lidera w kategorii biznes, finanse, prawo" - komentuje Ryszard Pieńkowski, właściciel INFOR PL.

Transakcja uzależniona jest od zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.