24 maja 2009

Jak przeprowadzić transformację cyfrową tradycyjnych mediów: 1. Wydzielić autonomiczną spółkę


Rozpoczynam dziś cykl tekstów pt. „Jak przeprowadzić transformację cyfrową tradycyjnych mediów".

Wpis ten jest przedłużeniem mojego wykładu pt. „Drugie życie mediów tradycyjnych”, który zaprezentowałem na konferencji „Oblicza nowych mediów” zorganizowanej w kwietniu 2009 r. w Warszawie przez Internet Standard, moich wpisów na tym blogu oraz moich doświadczeń z projektów doradczych, które prowadziłem w mediach.


1. Wydzielić autonomiczną spółkę lub pion internetowy


Pierwszym krokiem, jaki trzeba zrobić w celu przekształcenia tradycyjnych mediach w nowoczesne firmy multimedialne w erze internetu jest wydzielenie spółki lub niezależnego pionu, która zajmie się tylko rozwojem projektów internetowych. Dlaczego? By odciąć się od hamulcowych z printu. 


To najlepsze lekarstwo na widoczne w wielu polskich mediach dreptanie w miejscu spowodowane brakiem odpowiednich menedżerów, wizji i strategii.


W dużych wydawnictwach, grupach mediowych, stacjach radiowych i telewizyjnych warto wydzielić nową spółkę. 


W mniejszych wydawnictwach publikujących jeden lub kilka tytułów bardziej rozsądne ze względów finansowych będzie stworzenie odrębnego działu lub komórki internetowej.


W obu przypadku, szef takiej spółki lub działu powinien być formalnie wysoko usadowiony w kierownictwie firmy, by móc oprzeć się naciskom konserwatywnych grup i grupek, których wspólnym mianownikiem jest chęć zachowania status quo i zaskakująca niewiedza nt. internetu i zmian jakie on powoduje we wszystkich dziedzinach gospodarki. 


Widzę pięć podstawowych celów tego posunięcia:

  1. Koncentracja zasobów i kompetencji IT i www w jednym miejscu, jak to miało miejsce na przykład w Agorze i w Inforze.

  2. Uzyskanie swobody w podejmowaniu decyzji, które mogą wydawać się niezrozumiałe na przykład dla menedżerów z printu.

  3. Podejmowanie decyzji długofalowych, opartych na myśleniu holistycznym, a nie doraźnych i przypadkowych.

  4. Szybsze dostosowanie się przedsiębiorstwa do nowych warunków i reguł gry panujących w internecie (strategia, procesy, kultura organizacyjna...).

  5. Szybszy rozwój projektów internetowych.

Przykłady:

  • Agora - wydzielony Pion Internetu o dużej autonomii z Tomaszem Józefackim na czele. 
  • Gratka.pl (Polskapresse) - prawdopodobnie nie istniałaby gdyby nie była oddzielną spółką.
  • Wiadomosci24.pl (Polskapresse) - paradoksalnie, W24 rozwinęły się dzięki temu, że... nikt się nimi w grupie nie interesował...
  • Moje Miasto - autonomiczny oddział grupy Media Regionalne. Moje Miasto to jeden z ciekawszych projektów internetowych ostatnich lat w polskich mediach.

29 kwietnia 2009

Onet zaprasza wydawców do rozmów o rozliczeniach za ich treści publikowane w internecie

Onet chce rozmawiać z wydawcami, jak rozliczać się za treści w sieć - proponuje Łukasz Wejchert, prezes zarządu Grupy Onet.pl, w wywiadzie udzielonym „Gazecie Prawnej".

To pierwsza tego typu deklaracja sformułowana oficjalnie przez medium internetowe. Jest ona tym bardziej istotna, że pochodzi od największego portalu w Polsce, który chce dać dobry przykład innym.

Dotychczas media internetowe siedziały cicho jak mysz pod miotłą. Tylko wydawcy dopominali się, najczęściej nieformalnie i nieśmiało, o wynagrodzenie za treści, które tworzą, ponosząc koszty, a które później trafiają za darmo do różnych portali internetowych i agregatorów. Propozycja Onetu jest jak miód na serce wydawców, których dotknął kryzys w reklamie.

W chwili obecnej, jak mówi w wywiadzie Łukasz Wejchert:
„Większość porozumień [między Onetem a wydawcami] polega na tym, że wydawca dzieli się z nami treściami, a my zapewniamy jego tytułom promocję i dotarcie do ponad 9 mln użytkowników największego portalu w polskim internecie. Ale ponieważ odbywa się to na podstawie umów handlowych, wydawcy rozliczają na zasadzie barteru".

To - jak podkreśla prezes Onetu - przekłada się na konkretne korzyści: „silniejsza marka, większa obecność i rozpoznawalność w internecie". Wydawcy nie muszą za to płacić, ale też nie jest ewidentne czy zainwestowaliby właśnie w promocję na Onecie. Główny problem w tym, że wydawcy, z nielicznymi wyjątkami i nie tylko w Polsce, nie potrafią jeszcze zarabiać na ruchu pochodzącym z Onetu i z innych witryn.

Onet nie ma żadnego interesu w osłabieniu wydawców, którzy tworzą cenny produkt intelektualny jakim jest informacja. Wprost przeciwnie i Łukasz Wejchert otwarcie się do tego przyznaje:

„(...) dzisiaj mamy komfortową sytuację, ale upadek jakiejkolwiek gazety nie leży w naszym interesie. Gdyby do tego doszło, na pewno staralibyśmy się uzupełnić te braki, rozbudowując własną redakcję, i to by się nam udało. Ale zgodzę się, że gdyby coś takiego stało się z dnia na dzień, nawet największe podmioty, takie jak my, nie byłyby w stanie uzupełnić takich strat. Wymagałoby to na pewno gruntownej zmiany naszego modelu biznesowego" - czytamy w „Gazecie Prawnej"

Nikt na świecie nie stworzył jeszcze modelu nowego ładu regulującego współpracę między tradycyjnymi mediami, a mediami internetowymi. Propozycja Onetu, jeśli spotka się z konkretną reakcją wydawców, może nas zbliżyć do powstania tego ładu, a modele wypracowane w Polsce posłużą być może za przykład dla innych krajów.

> Wiedzieć więcej:

7 kwietnia 2009

Transformacja cyfrowa tradycyjnych mediów: Jak polska prasa, radio i telewizja radzą sobie w internecie?

Jak polskie media radzą sobie w internecie? Kto jest w czołówce, kto wlecze się za peletonem? Opowiem dziś o trzech ligach w polskich mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja). 

W pierwszej lidze są tylko dwa wydawnictwa, w drugiej - cała masa, a w trzeciej - spóźnialscy, którzy nie zdążyli na prawie żaden wirtualny pociąg i ciągle drepczą w miejscu. 

 To drugi temat (pierwszy jest tu) dzisiejszej audycji „W sieci sieci", na antenie Tok FM (97,7 FM w Warszawie, godz. 22.00-23.00), którą poprowadzi Cezary Łasiczka. 

 Serdecznie zapraszam do słuchania i do zadawania pytań mailowo, telefonicznie i/lub przez Gadu Gadu (977).

Transformacja cyfrowa mediów tradycyjnych: Czy to koniec informacji za darmo w internecie?

Czy to koniec informacji za darmo w internecie? Media tradycyjne - głównie prasa codzienna, ale nie tylko - zaczynają mieć nóż na gardle za sprawą kryzysu. 

Potrafią produkować informację wysokiej jakości, ale nie potrafią na niej zarabiać w internecie, gdzie budżety reklamowe stanowią - w ich przypadku - ułamek tego, co zgarniają dzięki papierowi. 

Nie rozumieją internetu, nie mają web-strategów i web-wizjonerów, nie mają pomysłu na biznes w sieci.

Teraz wydawcy coraz częściej zaczynają przebąkiwać o sprzedawaniu swojego produktu intelektualnego - bo tym właśnie jest informacja - również w internecie. 

Czy przestali się bać, że stracą wszystkich swoich unikalnych (UU) i realnych (RU) użytkowników? Mam nadzieję, że nie, bo mogą się na tym nieźle przejechać... Transformacji cyfrowej uniknąć nie można.

Niektórzy koledzy i koleżanki z Facebooka nie wierzą, że wydawcy prasy mają zamiar kazać płacić za informację w internecie. 

Ja biorę wypowiedzi Rupperta Murdocha i Axela Springera na serio.

O tym wszystkim będziemy dziś rozmawiać z Cezarym Łasiczką w audycji „W sieci sieci", na antenie Tok FM (97,7 FM w Warszawie, godz. 22.00-23.00). 

 Serdecznie zapraszam do słuchania i do zadawania pytań mailowo, telefonicznie i/lub przez Gadu Gadu (977). 

1 kwietnia 2009

Jaką rolę gra design w prasie



Jacek Utko, dyrektor artystyczny skandynawskiej grupy Bonnier (wydawcy m. in. polskiego „Pulsu Biznesu"), mówi o roli designu w prasie w prestiżowym amerykanskim serwisie TED (Technology, Entertainment, Design). To krotka, prosta i błyskotliwa prezentacja. Polecam.

30 marca 2009

Kolejna amerykańska gazeta rezygnuje z wersji papierowej i przechodzi do internetu



Dziennik „Seattle Post-Intelligencer" rezygnuje z wersji papierowej i przechodzi do internetu. To kolejna amerykańska gazeta, która nie może poradzić sobie z kryzysem.

„Seattle Post-Intelligencer", stworzony w 1863 roku, wychodził w nakładzie 114.000 egzemplarzy. Jego właściciel, grupa Hearst, nie był w stanie doinwestować gazety, która traciła czytelników i reklamodawców. Nie udało mu się też znaleźć żadnego inwestora.

Dziennik „Seattle Post-Intelligencer" figurował na liście 9 amerykańskich dzienników, które mogą umrzeć.

W lutym 2009 roku przestał istnieć „Rocky Mountain News", najstarszy dziennik w Kolorado, stworzony w 1859 w Denver. W tym samym miesiącu, grupa prasowa Philadelphia Newspapers zgłosiła wniosek sądowy o ogłoszenie upadłości. W listopadzie 2008 roku, „Christian Science Monitor" zamknął wydanie papierowe i wyemigrował do internetu.

Kryzys już w 2008 roku mocno uderzył w prasę amerykańską, w szczególności gazety regionalne, które stanowią ponad 99% prasy codziennej w USA. Instytut Nielsen szacuje spadek przychodów reklamowych na ok. 11%.

Z badań firmy Outsell wynika, że przychody mediów tradycyjnych na świecie, szacowane na ok. 400 miliardów dolarów, zmniejszą się w 2088 roku aż o 7,5 procent.

Pisałem już o tym wcześniej: tradycyjne media zainteresowały się internetem zbyt późno i zrobiły zbyt mało, by móc już zacząć zarabiać. Już ponad dekadę media tradycyjne działają w internecie, a przychody z tej działalności z trudem przekraczają 10-15%.

> Wiedzieć więcej:

Twitter na wesoło



Twitter, najmodniejszy i najszybciej rozwijający się serwis internetowy na świecie, na wesoło. Dziękuję Maćkowi za link :)

Dziennikarze uczą się jak pisać w internecie

Jeden z kolegów szkolił ostatnio polskich dziennikarzy z podstaw dziennikarstwa internetowego. To szkolenie załamało go kompletnie. Nie spodziewał się tak wysokiego poziomu niewiedzy na temat internetu i Web 2.0. Uczestnicy szkolenia nie tylko nic nie wiedzieli o internecie, ale też nie byli tym za bardzo zainteresowani. To przyszli bezrobotni, tylko, że jeszcze o tym nie wiedzą.

Moje doświadczenia są trochę inne. W lutym zacząłem serię ponad 10 szkoleń nt. dziennikarstwa print & online dla dziennikarzy oraz strategii print-internet i modeli biznesowych w internecie dla managementu w jednej z polskich grup prasowych.

Wiedza „moich" dziennikarzy na temat internetu nie jest szczególnie rozwinięta. Zaczynamy wtajemniczenie od przeglądu narzędzi Dziennikarstwa 2.0, które przeciętny bloger z kilkumiesięcznym stażem ma w małym palcu. Większość z uczestników tych szkoleń jest nastawiona entuzjastycznie do internetu, a to ułatwia pracę. A pracuje mi się z nimi rewelacyjnie! Ciekawe tylko czemu ciągle dopytują się czy ich szefowie też będą na takim szkoleniu?

Kilku z tych dziennikarzy już otworzyło swoje blogi, jedna z uczestniczek szkolenia uruchomiła nawet serwis społecznościowy dla swojego tytułu, na wskazanym przeze mnie serwisie Web 2.0, oczywiście poza formalną, skostniałą i niewydolną strukturą. Interesują ich bardzo serwisy społecznościowe, mashupy, podcasty, RSS-y, mniej wiki. Jestem tym naprawdę podbudowany.

Dziennikarze nauczyli się m. in. jak pisać, by być czytanym przez... Google w dwa dni, bez najmniejszego problemu, co bardzo mnie ucieszyło.

Uczyli się szybko i bez oporów, gdyż zdawali sobie znakomicie sprawę, że internet to przyszłość, że jeżeli nie nauczą się nowych technik dziennikarstwa internetowego, ich szefowie zastąpią ich młodszymi dziennikarzami, dla których Web 2.0 to chleb powszedni.

25 marca 2009

Mecom zrezygnował z kupna „Gazety Olsztyńskiej"

Media Regionalne nie kupią „Gazety Olsztyńskiej". Grupa Mecom, właściciel Mediów Regionanych, wycofała się wczoraj z transakcji kupna spółki Edytor, wydawcy m. in. „Gazety Olsztyńskiej", „Dziennika Elbląskiego" i portalu regionalnego wm.pl.

Mecom chciał po raz drugi odroczyć termin decyzji zakupu Edytora, ale udziałowcy Edytora nie wyrazili na to zgody. Według nich, nowe odroczenie terminu decyzji nic nie zmieni. Nic bowiem wskazuje na to, że Mecom wychodzi z finansowego dołka.

W czerwcu 2008 roku, Mecom podpisał z Edytorem umowę opcji na nabycie udziałów w Edytorze przez Media Regionalne. Okres ważności umowy został ustalony na koniec stycznia 2009 roku. Po 31 stycznia 2009 roku decyzja o zakupie została przesunięta na koniec marca 2009 roku z powodu m. in. niedopełnienia przez Mecom warunków formalnych oraz jego kłopotów finansowych.

Przyczyną rezygnacji jest zła sytuacja finansowa Mecomu. Londyn nalega na optymalizację kosztów w Mediach Regionalnych za wszelką cenę, wywierając dużą presją na zarząd w Warszawie.

W tej sytuacja zakup nawet tak rentownego tytułu jak „Gazeta Olsztyńska" nie wchodzi w grę, bo po prostu nie ma za co. Mecomowi, który jest pod presją banków, brak pieniędzy na dalsze inwestycje, ale brakuje już też chyba wiary w prasę. Gdyby było inaczej, czy pozbywałby się tytułów w Norwegii?

W Polsce Mecomowi zabrakło trochę szczęścia. Kryzys nadszedł zanim kupione w październiku 2006 roku tytuły regionalne zdążyły na dobre rozwinąć skrzydła. Gazety regionalne spółki są w sumie rentowne, ale nie „Rzeczpospolita", gdzie Mecom posiada większościowy pakiet 51% udziałów. „Rzeczpospolitą" miał przejąć Axel Springer, ale po due diligence wycofał się z przetargu, uznając, że gra nie jest warta świeczki.

Media Regionalne mówią o rozwoju w internecie, ale na dzień dzisiejszy nie daję im wielkich szans z dwóch powodów. Po pierwsze, teraz priorytetem są cięcia kosztów, a więc to nie czas na inwestycje. Internet jednak nie będzie czekał, aż Media Regionalne dojrzeją. Cyberprzestrzeń też nie znosi próżni, w naturalny sposób pojawią się więc nowi gracze, a wolne nisze szybko się zapełnią.

Po drugie, zarząd Mediów Regionalnych jest trochę jak samotny, biały żagiel. Opór materii w redakcjach regionalnych jest tak potężny, że mimo wysiłków prezes Joanny Pilcickiej i 2-3 innych menedżerów średniego szczebla przekonanych o konieczności rozwoju internetu, ich działanie wydaje się skazane na porażkę.

Przecież nie zwolnią wszystkich dinozaurów, które nawet w warszawskiej centrali, nie mówiąc o super konserwatywnych regionach, hamują jak mogą internetową rewolucję?

Co dziennikarze mogą zrobić na Twitterze? Zobaczcie!

Co dziennikarze mogą zrobić na Twitterze? Zobaczcie co robi „Chicago Tribune". A robi dużo:

> News

@ColonelTribune
The Colonel knows Chicago. He is also the real-life version of @ChicagoTribune.


@acmaurer
Social Media Producer at Chicago Tribune. Follow me for news, tips and good conversation.


@AngelaRozas
Crime. Police. And newspaperin. That's me for the Chicago Tribune.


@benestes
I am editor of chicagotribune.com


@Bill80
Editor of Digital Media


@brucejapsen
Health care reporter at the Chicago Tribune writing and explaining health coverage, drugs, stem cells, health plans, doctors, hospitals and Obama's policies.

@cdipasquale
I'm an editor at the Chicago Tribune.


@claudiatoo
As editor of the Chicago Tribune's City Extra section, I am always looking for good Chicago stories

@Daywatch
Proprietor: Charlie Meyerson, Daywatch columnist for chicagotribune.com and contributor to WGN-AM; formerly news guy at WXRT-FM and WNUA-FM.

@EricZorn
Chicago Tribune columnist, blogger and bon vivant


@gemik
On-line editor with ChicagoBreakingNews.com.


@higherednews
I cover higher education for the Chicago Tribune. I have infant twin boys. I get little sleep.


@JamesJanega
Chicago Tribune reporter seeking Chicago's truth. And decent sandwiches.


@jamesoliphant
Chicago Tribune national Correspondent, covers congressional and political issues in Washington, D.C.

@JeffCoen
Chicago Tribune reporter


@JohnKeilman
Reporter for the Chicago Tribune, specializing in human folly.


@jonapolitano
Jo is Chicago Tribune reporter. She's interested in education issues and would also like to follow what's going on in Chicago's Logan Square neighborhood.

@juliejohnsson
I write about airlines and airplanes for the Chicago Tribune.


@jwinnecke
Associate Editor at Chicago Tribune, mom and seeker of good food and clean fun.


@lauramoran
Online news producer at chicagotribune.com.


@ltaford
Chicago Tribune reporter


@MarySchmich
Metro columnist for the Chicago Tribune, yoga teacher, Brenda Starr writer.


@MichaelLev
I'm Michael Lev, the Chicago Tribune's business editor.


@MichaelOneal
Business writer for the Chicago Tribune.


@mtheno
I'm a multimedia editor with the Chicago Tribune and am interested in photography and video that shows me something I've never seen.

@parshallnet
Web designer who one of these days will start twittering about something other than the Blackhawks.

@phil_rosenthal
I'm the Chicago Tribune media columnist. Previously I was a TV critic and sports columnist at the Chicago Sun-Times and Los Angeles Daily News.

@RexHuppke
Web-first writer for the Chicago Tribune, specializing in news, commentary and snark. Huge fan of hypocrisy.

@rdaughtridge
Photography is my love and my job at the Chicago Tribune.


@RichWronski
A Chicago Tribune reporter who stays awake at night worrying about your commuting and transportation issues.

@RobManker
Copy editor, occasional writer, ardent conduit of the trendy and bizarre.


@rynk
Informing Chicago since 1977. Web developer/editor tweeting real-estate news @chicago_homes.

@scribeguy
Chicago Tribune environment reporter, nature guy, music lover, reader


@StacyStClair
Tribune reporter turned newbie twitterer


@tracysamantha
I'm the editor of the Chicago Tribune's ChicagosBestBlogs.com. Always looking for great blogs.

@Trib_ed_board
The editorial board of the Chicago Tribune.


@TrineTsouderos
Science and medical writer at the Chicago Tribune


@twhunter
President and CEO of Chicago Tribune Company


@VelocityWong
Plucky girl reporter. Business writer and Digital Life columnist.


@WYP_Tribune
Updates from the Chicago Tribune's Problem Solver


> Life & Entertainment

@BillDaley
I write about food and wine for the Chicago Tribune.


@chicago_homes
Real estate intelligence from the Chicago Tribune.


@chicagogardener
Garden writer for the Chicago Tribune.


@denisebjoyce
Assistant editor for Live! section of the Chicago Tribune.


@DouglasGeorge
I work in features at the Chicago Tribune, including as the theater editor.


@ematsushita
I'm the editor of the Chicago Tribune's House & Homes section. I want to know about great interiors and products and want to share ideas with you.

@eric_gwinn
I'm the Chicago Tribune's gadgets and games adviser


@henriettaathome
Design lover, garden lover, crafty girl


@jjhirt
Hi, I'm an editor at the Chicago Tribune, but most tweets are personal observations. I live in Chicago and am always looking for a good restaurant, so share!

@Juliedeardorff
I write about health and fitness for the Chicago Tribune. I'm interested in nutrition, children's health, natural living and chemicals in the environment.

@KevinThePang
Tribune reporter


@laurenviera
I love Chicagoing.


@LouCarlozo63
Chicago Tribune SMART and LIVE! section writer, musician, lover of thin-crust pizza.


@lweber
Editor, Smart section


@monicaeng
Monica Eng is a food writer at the Chicago Tribune and I eat just about everything


@MoRyan
Tribune television critic. I try to post lots of TV links and observations all day.


@PatrickReardon
FChicago Tribune feature writer on such diverse subjects as demographics, books, Chicago neighborhoods, movies, culture and eyelashes.

@robelder
Features Reporter & Screen Scene columnist.


@shiftmk
Kentucky girl joins Army, moves on to journalism, becomes urban mom at Chicago Tribune on Twitter.

@Timbannon
Editor, Chicago Tribune


@triblive
Live! is the Chicago Tribune's daily source for entertainment and culture.


@tribseeker
A quest for truth and Truth--with a capital T.


@tribunent
Entertainment uber


@warrenellen
Chicago Tribune senior correspondent and a columnist for the Chicago Tribune Sunday Magazine

> Chicago Tribune RSS feeds

@chicagotribune
Your RSS feed for everything Chicago Tribune.


@ChicagoBreaking
Your RSS source for breaking news in Chicago


@CTTravel
A feed of Chicago Tribune's most current Travel stories.


@CTBusiness
A feed of Chicago Tribune's most current business stories.


@CTEntertainment
A feed of Chicago Tribune's most current entertainment stories.


@TribLiving
A feed of Chicago Tribune's most current features and lifestyle stories.


@TribSports
A feed of Chicago Tribune's most current Sports stories.


Follow RedEye editors and reporters on Twitter.



Follow TribLocal editors and reporters on Twitter.



Follow Metromix Chicago editors and reporters on Twitter.



> The Colonel's friends


@leahjones
Natiiv Arts & Media: Social Media Coaching for Artists, Musicians and Writers.


@localcelebrity
Do what now?


@msaleem
Social Media Strategist


@Blagica
Blah-gee-tsa. Digital Media Veteran. Emmy Winning Blogger. Member of the original Orbitz crew. Chicago Evangelist. Wife of @WCWineGuy

@joeschmitt
"Voted 2nd funniest man on Twitter"


@amyguth
author. blogger. runner. festival founder. editor. publisher. yadda yadda.


@BobbiDigital
All dork, all day.


@egspoony
I just want to have fun... does that make me a bunch of "girls"?


@ChicagoTweetups
Connecting Chicago Twitterers to fantastic tweetup events in Chicago.