30.6.07

Jak korzystać z Google Maps



Instrukcja obsługi Google Maps.

> Źródło: YouTube

> Tag:

29.6.07

Mediatak przeżył na razie walne zgromadzenie wspólników

Dom mediowy prasy regionalnej Mediatak nie zostanie zlikwidowany, przynajmniej na razie. Według nieoficjalnych informacji uzyskanych przez „Press", na wczorajszym walnym zgromadzeniu wspólników nie zapadła decyzja o rozwiązaniu spółki. Blog Media Cafe pisał o tym w środę 27 czerwca.

Dwaj główni udziałowcy Mediatak: wydawnictwa Polskapresse i Media Regionalne zaprzeczają informacjom o likwidacji spółki i podkreślają, że zgromadzenie wspólników miało charakter „standartowy".

Czy to oznacza, że Mediatak nic nie grozi? Moje źródła twierdzą, że „idzie ewidentnie w kierunku rozwodu", ale decyzje nie są podejmowane w gronie, które uczestniczyło we wczorajszym zgromadzeniu.

> Tag: , , , , ,

28.6.07

Sarkozy buduje imperium medialne z kolegami milionerami

Francuski prezydent Nicolas Sarkozy buduje medialne imperium w oparciu o przyjaźnie z milionerami - pisze niemiecki dziennik „Die Zeit" w artykule przetłumaczonym na polski i opublikowanym w portalu Gazeta.pl

„Sieć kontaktów prezydenta Francji rozciąga się na wiele redakcji prasowych, radiowych i telewizyjnych. Krytyczne materiały na jego temat są usuwane, a nieprzychylne mu media otrzymują pogróżki" - czytamy w tekście z ‚Die Zeit".
Sympatia, z jaką francuskie media traktują nowego prezydenta, jest we Francji czymś nowym. Prawie każdy prezydent był w celowniku dziennikarzy:
  • De Gaulle'a krytykowano regularnie,
  • Mitterand miał przeciwko sobie imperium prasowe Hersanta (właściciela „Le Figaro"),
  • a Chiraca atakowano zarówno z prawej jak i lewej strony.
Sarkozy'ego to jakoś omija, przynajmniej na razie. Nowy prezydent zwykł nawet mawiać: „Dziennikarz, który mnie krytykuje, jest dziennikarzem, który mnie nie zna".

> Wiedzieć więcej:
Wideo z podpitym prezydentem Sarkozym robi furorę w internecie
Gorączka blogów u francuskich polityków
Axel Springer szuka partnera do wydania francuskiej wersji „Bilda"

> Tag: , ,

27.6.07

Najgłupsza okładka roku 2007?

„Wprost", jak „Fakt", lubi od czasu do czasu sięgnąć dna. Ostatnie wydanie tygodnika z okładką, na której Kanclerz Niemiec Angela Merkel przyciska braci Kaczyńskich do nagich piersi, budzi zniesmaczenie.

Ani to śmieszne, ani eleganckie, ani - co najgorsze - adekwatne do sytuacji. Tandetny fotomontaż w złym stylu, który ma wywołać skandal za wszelką cenę po to, by lepiej sprzedać tygodnik.

Obrzydliwa, prostacka, skandaliczna. Tak o okładce aktualnego numeru "Wprost" mówią DZIENNIKOWI znani dziennikarze i politycy. Redakcja tygodnika nie ma sobie nic do zarzucenia. Okładkowy fotomontaż nazywa satyryczną polemiką z niemiecką prasą drwiącą z braci Kaczyńskich" - czytamy na stronach Dziennik.pl.
Redakcja „Wprost" nie po raz pierwszy szokuje kontrowersyjnymi okładkami. Pamiętamy Matkę Boską Częstochowską w masce przeciwgazowej czy głowę Lwa Rywina w sedesie, ale ta ostatnia okładka to nowy rekord głupoty.
„To nie pierwszy niestosowny artykuł dziennikarzy 'Wprost' o polsko-niemieckich stosunkach" - czytamy [w opiniotwórczym dzienniku 'Die Welt']. W 2003 roku - przypomina gazeta - na okładce tygodnika pojawił się fotomontaż, na którym przewodnicząca Związku Wypędzonych Erika Steinbach w mundurze SS ujeżdża byłego kanclerza Gerharda Schrödera" - przypomina „Rzeczpospolita".
Z tej okazji obudziła się też Rada Etyki Mediów, stwierdzając dyplomatycznie, że okładka „Wprost” „przekracza granice dobrego smaku".

> Tag: , ,

Czy Mediatak rozpadnie się jutro?

Czy po pięciu latach istnienia Mediatak rozpadnie się? Udziałowcy Mediatak: wydawnictwa Media Regionalne, Polskapresse oraz Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft spotykają się jutro w Warszawie na Walnym Zgromadzeniu, które może być decydujące dla przyszłości domu mediowego prasy regionalnej.

Wiele wskazuje na to, że atmosfera będzie gorąca. Niektórzy wydawcy uważają nawet, że Mediatak jest już w fazie likwidacji.

Dwóch udziałowców: Media Regionalne (obecnie brytyjski fundusz inwestycyjny Mecom, dawna Orkla Press Polska) i Rheinisch, wydawca „Expressu Bydgoskiego" i toruńskich „Nowości", odrzuciło propozycję trzeciego, czyli Polskapresse. Nie chcą uczestniczyć w projekcie nowego ogólnopolskiego dziennika, który Polskapresse tworzy na bazie swoich tytułów regionalnych. Ani Rheinisch, ani Mecom nie wierzą w powodzenie tego projektu.

Na początku czerwca Mecom zaskoczył wszystkich chęcią zakupu dziennika „Życia Warszawy", co wywołało nawet spekulacje o konkurencyjnym projekcie Brytyjczyków. Pojawiły się też plotki o zamiarze opuszczenia Mediatak przez Mecom, które przebudowuje obecnie struktury menedżerskie swoich gazet.

Odpowiedzią Polskapresse było uruchomienie 21 czerwca pięciu tygodników lokalnych na Mazowszu. Stało się to w złym momencie - czerwiec nie jest najlepszym miesiącem na start tego typu produktów prasowych. Niemiecki właściciel Axel Diekmann jest jednak tak zniecierpliwiony, że wymusił tę decyzję na zarządzie Polskapresse.

Na trzy miesiące przed startem projektu Polskapresse, który może być konkurencją dla gazet Mecomu, udziałowcy Mediatak mogą więc jutro podjąć decyzję o zakończeniu współpracy.

Mediatak istnieje od 1992 roku. W 2000 roku, na podstawie porozumienia wydawców, Mediatak został przedstawicielem prasy regionalnej i realizuje ogólnokrajowe kampanie reklamowe w prasie regionalnej.

> Wiedzieć więcej:
Mecom nie wejdzie do projektu ogólnokrajowego dziennika Polskapresse?
Sołowow chce 100 milionów zł za „Życie Warszawy"
Dziennikarze i menedżerowie z mediów szukają pracy
Hekatomba w Polskapresse
Polskapresse chce wydać z Orklą nowy ogólnopolski dziennik
Mecom zaczyna zwalniać i ciąć brutalnie koszty w „Rzeczpospolitej" i w swoich gazetach regionalych
Dlaczego Polskapresse nie wyda nowego dziennika
Polski rynek mediów dopiero wchodzi w strefę turbulencji

> Tag: , , , , ,

Darmowy internet dla mieszkańców warszawskiego Żoliborza

Żoliborz będzie pierwszą dzielnicą w Warszawie, gdzie będzie można zarejestrować samochód za pomocą kodu kreskowego. Gotowy jest też projekt darmowego dostępu do internetu dla wszystkich mieszkańców - pisze dziś „Gazeta Wyborcza".
„Mieszkańcom Żoliborza nowy system rejestracji samochodów bardzo się podoba, ale z jeszcze większa nadzieją patrzą na kolejny projekt władz dzielnicy. Przewiduje on, że cały Żoliborz znajdzie się w zasięgu tzw. hot spotów, które umożliwiają darmowe połączenie z internetem" - czytamy w „Wyborczej".

Władze Żoliborza przekazały dziś prezydentowi Warszawy, Hannie Gronkiewicz-Waltz, szczegółowy projekt i czekają na odpowiedź. „My już jesteśmy gotowi" - zapewnia Leszek Stall, naczelnik sekretariatu zarządu Żoliborza.

> Źródło: „Gazeta Wyborcza"

> Tag:

26.6.07

Dziś o godz. 22.00 w Tok FM audycja o dziennikarstwie obywatelskim

Dziennikarstwo obywatelskie będzie tematem audycji „W sieci sieci", którą poprowadzimy z Cezarym Łasiczką na antenie Tok FM dziś we wtorek 26 czerwca w godzinach od 22.00 do 23.00.

Jeżeli znacie ciekawe przykłady jego zastosowania w Polsce lub chcecie zasygnalizować ciekawy wątek w związku z tym tematem, proszę o przesłanie informacji na mój e-mail: urba@mignon-media.com.

Na podstawie poprzednich wtorkowych audycji powstały teksty:
W przygotowaniu tekst o serwisach plotkarskich w Polsce, o których rozmawialiśmy dwa tygodnie temu.

> Wiedzieć więcej:
Portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim to przyszłość mediów
Dlaczego polskie media ignorują dziennikarstwo obywatelskie? Bo go nie rozumieją i się go boją!
Wiadomosci24.pl mają już ponad 4600 „dziennikarzy obywatelskich"
Powstał pierwszy w Polsce portal oparty na dziennikarstwie obywatelskim
Konkurs na Blogera 2006 Roku i na Dziennikarza Obywatelskiego 2006 Roku’
Blogerzy i dziennikarze obywatelscy do lustracji?
Czytelnicy piszą wszystkie teksty w bezpłatnym dzienniku „Metro"
Amerykanie tworzą Kodeks Dziennikarstwa Obywatelskiego
Szwecja: Darmowy dziennik „Metro" uruchamia lokalne portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim
„Tradycyjne media muszą adoptować amatorów" - mówi szef agencji Reuters

> Tag: , , , , , ,

Miliony ludzi korzysta z internetu przy pomocy widgetów


Prawie 178 milionów ludzi na świecie korzystało z internetu przy pomocy widgetów w kwietniu 2007 roku - informuje ComScore w swoim najnowszym raporcie. Pisał dziś o tym Jeff Mignon na swoim blogu Media Café po francusku.

Widget to darmowe, internetowe narzędzie personalizacji stron internetowych, w tym blogów, służące do dystrybucji treści komercyjnej i niekomercyjnej (artykuły, zdjęcia czy wideo). Nie odsyłam do definicji widgetu w polskiej Wikipedii, bo jest kompletnie niezrozumiała, lepsza jest definicja angielska i francuska.

Użytkownicy komputerów Macintosh firmy Apple od dawna znają Dashboardy, tzn. widgety „desktopowe", czyli takie, które funkcjonują w ich komputerze. Jest to n. prognoza pogody, kalendarz, kalkulator... Są one zintegrowane z systemem Mac OS X 10.4 i aktywowane przez klawisz F12.

Podobnie jest w przypadku przeglądarki Opera. Widgety Opery są niewielkimi aplikacjami korzystającymi z silnika Opery i działającymi bezpośrednio na pulpicie komputera.

Widgety rozpowszechniły się w internecie głównie dzięki blogom. Dla jednych blogerów to sposób na urozmaicenie ubogiej szaty graficznej ich bloga. Dla innych - promocja treści, które są im bliskie ze względów światopoglądowych. Dla innych wreszcie, tych najbardziej znanych, będzie to jeden ze sposobów na zarabianie na blogu, bo w niedalekiej przyszłości producenci treści, głównie tradycyjne media, będą prawdopodobnie płacić za promocję swojej marki.

Widgety są ciągle w Polsce mało popularne i mam wrażenie, że ciągle niewiele osób wie do czego służą. Czytelnicy Media Café zastanawiają się nieraz co robią te ramki ze zdjęciami (Flickroll), Video Search czy „Le Figaro" na prawej kolumnie bloga.

Wszystkie mają jedną wspólną funkcję: są narzędziem dystrybucji treści. Flickroll odsyła do mojego albumu zdjęć w serwisie Flickr, czyli do treści niekomercyjnych. Natomiast widget „Le Figaro" lub „New York Times" może być uważany za rodzaj promocji treści tych dzienników.

Dlaczego nie zamieściłem widgetów „Gazety Wyborczej", „Rzeczpospolitej" czy „Dziennika"? Bo ich nie mają. Gazeta.pl, najbardziej zaawansowana technologicznie i koncepcyjnie, z pewnością zaproponuje wkrótce swoje widgety. Na widgety „Rzeczpospolitej" czy „Dziennika" raczej bym nie liczył, choć chciałbym się mylić.

Disclosure: W połowie czerwca br., 5W Mignon-Media stworzyła serię widgetów m. in. dla „New York Times". „Le Figaro" i „L'Equipe".

> Tag:

25.6.07

Czy portal wiadomosci24.pl powinien płacić swoim autorom za teksty?

Czy portal wiadomości24.pl powinien płacić swoim autorom za teksty? Dyskusja na ten temat pojawiła się po wpisie na blogu Media Café nt. „dziennikarza obywatelskiego", który relacjonował dla Wiadomosci24 szczyt w Brukseli.

Oto niektóre opinie:

„Jeśli facet zrobił robotę, której "nie powstydziłby się profesjonalny dziennikarz", tzn. że pracował jak dziennikarz. Serwis Wiadomości24 wziął jego materiał i wykorzystał, nie płacąc mu ani grosza jak mniemam. Sam serwis czerpie np. profity z reklamy, którą zamieszcza m.in. dzięki posiadaniu publikacji takich jak omawiana. Czyli moim zdaniem nie jest on żadnym "dziennikarzem obywatelskim", tylko wykorzystanym przez Wiadomości24 dziennikarzem, który za frajer zrobił dobrą robotę. Oczywiście są i inne profity "bezgotówkowe" - sława, możliwość pokazania się przyszłym pracodawcom itp. Ale dlaczego nazywa się to "obywatelskim"? To po prostu dziennikarstwo - wolontariat i tyle" - pisze Bogusław Pinkiewicz.


„Cóż, Polskapresse dotychczas zainwestowała w ten serwis od kilku do kilkunastu mln złotych (różne źródła podają różne informacje). Co z tego dostało się autorom? Niemal nic. Rozumiem, gdyby to przedsięwzięcie było robione społecznie, przez grupę entuzjastów dziennikarstwa internetowego - wówczas brak jakiegokolwiek wynagrodzenia dla autorów byłby zrozumiały. A tak? Wygląda na to, że w "Histmag.org", tworzonym przez grupę studentów, płacimy najlepszym naszym autorom więcej, niż w projekcie jednego z największych wydawców na polskim rynku. Paranoja" - pisze Michał Świgoń.

Wszystkie tzw. społecznościowe portale działają w podobny sposób. Weźmy "niekomercyjne" MySpace i YouTube, internauci tworzyli ich wartość, któregoś dnia zostały sprzedane. YT zdaje się za 1,65 mld USD, ile z tej kwoty wpadło do podziału między tzw. społeczność?" - pisze Asen.


„No cóż. "Dziennikarze" głosują nogami. Jeśli uważają, że piszą "na darmo" to niech nie piszą i zażądają gratyfikacji. Wydawało mi się zawsze, że w tego typu twórczości mają miejsce dwie główne motywacje:
- woluntaryzm, chęć pomocy, niesienia kaganka oświaty itd. Tu najlepszy przykład to Wikipedia, gdzie artykuły nie są podpisane, zaś autorzy pozostają nieznani ogółowi.
- autopromocja, chęć wypromowania własnego nazwiska, podniesienia ego itd. Tutaj - blogi i inne formy publikacji, które są zwykle podpisywane nazwiskiem czy nickiem autora.

Teraz pojawiają się głosy, że takie dziennikarstwo powinno być zwykłą pracą. Może i powinno. Ale wydaje mi się, że dla większości piszących pieniądze, które by dostali nie mają aż takiego znaczenia. Nie mówiąc o tym, że biorąc pod uwagę poziom wielu publikacji na W24 nie zapłaciłbym za nie zbyt wiele..." - pisze Robert Drózd.

A co Wy o tym myślicie?

PS. Dziennikarstwo obywatelskie będzie tematem audycji „W sieci sieci" na antenie Tok FM we wtorek 26 lipca w godzinach od 22.00 do 23.00. Jeżeli znacie ciekawe przykłady jego zastosowania w Polsce lub chcecie zasygnalizować ciekawy wątek w związku z tym tematem, proszę o przesłanie informacji na mój e-mail: urba@mignon-media.com.

> Tag: , , , , , , , ,

24.6.07

Axel Springer szuka partnera do wydania francuskiej wersji „Bilda"

Czy francuski „Bild" podbije Francję tak szybko i skutecznie jak „Fakt" Polskę? Francuscy wydawcy prasy codziennej są przerażeni perspektywą blitzkriegu springerowskiej machiny wojennej.

Francuska wersja „Bilda", , który miałby kosztować połowę ceny innych dzienników (0,40 lub 0,50 euro), jest już „prawie gotowa". Czeka tylko na zielone światło z Berlina.

Jednak nawet sami udziałowcy Axela Springera nie wiedzą jeszcze czy uruchomią nowy tytuł, oczekiwany w październiku lub listopadzie tego roku. Niemiecki wydawca miał podjąć decyzję 20 czerwca w Berlinie, gdzie odbyło się zebranie Rady Nadzorczej firmy, ale - jak się okazało - potrzebuje jeszcze czasu na zastanowienie.

To oficjalna informacja, która została przekazana prasie przez prezesa Axela Springera, Mathiasa Döpfnera. Trzeba potraktować ją z odpowiednią rezerwą. Axel Springer jest mistrzem zmyłek i zasłon dymnych. Dowiódł tego m. in. w Polsce. Nie można też wykluczyć, że francuski „Bild" będzie podobny do „Welt Kompakt" lub polskiego „Dziennika". Niemcy wyciągnęli wnioski z porażki hiszpańskiej wersji „Bilda", zamkniętej 3 miesiące po starcie kilka lat temu. Teraz dostosowują nowe produkty prasowe do specyfiki rynków lokalnych, tak jak to po mistrzowsku zrobili w Polsce.

Według „Le Figaro", nowy dziennik wystartuje, ale w „innej konfiguracji finansowej". Axel Springer, który gotów był zainwestować w ten projekt 120 milionów euro w ciągu trzech lat, szuka teraz we Francji partnera do nowego projektu, w którym pracuje obecnie ok. 40 dziennikarzy, by zminimalizować ryzyko.

„Le Monde" z 22 czerwca twierdzi, że Niemcy rozmawiają na ten temat z największą francuską stacją telewizyjną TF1. Tematem rozmów byłoby stworzenie wspólnego programu telewizyjnego, który mógłby mieć taki sam tytuł - na razie trzymany w tajemnicy - co nowy dziennik. TF1 jest udziałowcem bezpłatnej gazety „Metro".

Równolegle ludzie Springera spotkali się w Paryżu z grupą wydawniczą Bolloré, która wydaje m. in. dwa darmowe dzienniki „Matin Plus" i „Direct Soir". Springer zaprzecza tym informacjom.

Axel Springer France już wstępnie zarezerwował w telewizji czas reklamowy. Niemiecki wydawca boryka się jednak z kilkoma problemami. Z jednej strony, słaba kondycja rynku reklamowego dzienników we Francji (-17% w maju br. wg TNS MI), z drugiej - za mała sieć dystrybucji. Według szacunków „Le Figaro", francuski „Bild" będzie musiał wyjść w nakładzie od 500.000 do 1 miliona egzemplarzy, czyli więcej niż największy dziennik we Francji, regionalny „Ouest-France" (760.000 w 2006 roku).

Francja ma zbyt małą liczbę punktów sprzedaży na takie kolosalne nakłady. Największy kolporter, NMPP (Nouvelles Messageries de la Presse Parisienne), dysponuje siecią zaledwie 28.000 punktów sprzedaży i zamierza otworzyć dodatkowe 10.000 punktów do 2010 roku. Za mało i za wolno dla Robina Leproux, prezesa Axel Springer France. W lutym zażądał on stworzenia 10.000 nowych puntów sprzedaży w ciągu najbliższych 6 miesięcy! Z podobnym problemem Springer spotkał się w Polsce w przypadku „Faktu", co okazało się jednak przeszkodą do pokonania.

W przeciwieństwie do „Faktu", francuska wersja „Bilda" ma mieć mutacje regionalne tworzone przez oddziały terenowe z prawdziwego zdarzenia. Dlatego nowego tytułu najbardziej obawiają się wydawcy prasy regionalnej.

Paryski dziennik „Le Parisien", wydawany przez grupę Amaury, będzie na pierwszej linii frontu, bo przebogaty Paryż wart jest mszy. Wydawca obawia się, że może stracić nawet do 100.000 z 520.000 egzemplarzy sprzedawanych codzienne przez duet „Le Parisien" i „Aujourd'hui" (mutacja ogólnokrajowa).

Od kilku miesięcy Amaury pracuje w tajemnicy nad swoim projektem dziennika „w stylu Bilda", o kodzie „T9", zwanego najpierw buńczcznie „Kill-Bild", później „Kenzo".

Zespół redakcyjny liczy jednak zaledwie 6-7 dziennikarzy oddelegowanych z „Le Parisien". Nie mają oni ani środków, ani doświadczenia ludzi Springera, zarządzanych przez znanego dziennikarza Rémy Dessarts, ani specyficznego know-how, dzięki któremu dziennikarze „Bilda" i „Faktu" uczą się sprzedawać nie informacje tylko emocje. „Le Parisien" to znakomity dziennik, ale nie jest w stanie zrobić kopii „Bilda", bo „Bilda" nie można skopiować.

Amaury chyba zdaje sobie z tego sprawę, bo równolegle pracuje nad nowym serwisem internetowym „Le Parisien", próbuje wzmocnić „Aujourd'hui" na prowincji, przygotowuje „L'Equipe", największy francuski dziennik sportowy, do zmiany formatu na tabloid i przejścia na pełen kolor w 2008 roku.

Myślę, że obawy francuskich wydawców są jak najbardziej realne. Prasa codzienna we Francji jest w słabej kondycji. Według OJD, francuskiego ZKDP, sprzedaż ogólnokrajowej prasy codziennej spadła o 17,8% w ciągu 10 lat.

Tylko trzy francuskie dzienniki nie zakończyły 2006 roku na minusie. Większość cierpi na brak rezerw finansowych i środków na dywersyfikację. Niektóre, jak komunistyczna „L'Humanité", wegetują na granicy plajty dzięki państwowym subwencjom.

Choć poziom merytoryczny francuskiej prasy codziennej jest wysoki, dziennikarzom brakuje tu pazura, są konserwatywni i poprawni politycznie do bólu, co wytkają im zniechęceni czytelnicy. Francuscy dziennikarze są świadomi przynależności do elity intelektualnej kraju i łatwiej im nieraz porozumieć się z politykami, niż z czytelnikami.

„Bild" i „Fakt" takich problemów nie mają. Ale we Francji, jednym z kluczy do sukcesu może okazać się też internet. Francuzi kochają blogi i serwisy internetowe, które - z wyjątkiem kilku dzienników - są piętą achillesową francuskiej prasy codziennej.

> Wiedzieć więcej:
Internet jest rewolucja, ktora zmienia reguly gry w mediach raz na zawsze
Web 2.0 jest nowa i byc moze ostatnia szansa dla tradycyjnych mediow
Zawodowi dziennikarze sa skazani na wspolprace z amatorami
Czy biznes prasowy wchodzi w krytyczna faze?

> Tag: , , , , , , ,

Klip Dove Evolution zdobył Grand Prix na festiwalu reklamowym w Cannes



Ten klip zdobył Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Reklamowym Cannes Lions.

A to jego parodie:





> Źródło: YouTube

> Tag: ,

23.6.07

Mój Firefox coraz częściej zwalnia i zawiesza się

Mój Firefox coraz częściej zwalnia i zawiesza się. Dzieje się tak kiedy otwieram 3-4 rzędy zakładek, a w takiej konfiguracji zazwyczaj pracuję. Musiałem resetować go dziś kilkakrotnie, co i tak nic nie dało. Nie sposób było nic napisać, ani opublikować.

W końcu przerzuciłem się na Safari i pojawił się nowy problem. Platforma Blogger, na której znajduje się ten blog, wyświetla tylko niektóre funkcje edytora blogowego.

Dlaczego Firefox zwalnia? Czy jest jakiś sposób, by tego uniknąć?

> Tag: , ,

Dziennikarz-amator relacjonuje szczyt w Brukseli dla portalu Wiadomosci24

Marcin Nowak, absolwent geografii i ekoturystyki ze Śląska, jest „specjalnym wysłannikiem" portalu wiadomości24.pl na szczyt unijny w Brukseli. Wiadomosci24 to pierwszy w Polsce portal oparty na materiałach tworzonych przez amatorów, tzw. „dziennikarzy obywatelskich". Ich teksty redagowane są przez zespół zawodowych dziennikarzy.

Redakcja wiadomosci24 nie wysłała Marcina do Brukseli, dlatego piszę „specjalny wysłannik" w cudzysłowie. Marcin, który współpracuje z portalem już od wielu miesięcy, przebywa obecnie na stażu w Parlamencie Europejskim.

Marcin wysłał z Brukseli m. in. tekst pt. „Jak Polska negocjowała propozycję 'ostatniej szansy' w Brukseli", zdjęcia o szczycie od środka („Zobacz szczyt Unii Europejskiej od środka") oraz filmik wideo. Takiej pracy nie powstydziłby się żaden profesjonalny dziennikarz.

PS. Dziennikarstwo obywatelskie będzie tematem audycji „W sieci sieci" na antenie Tok FM we wtorek 26 lipca w godzinach od 22.00 do 23.00. Jeżeli znacie ciekawe przykłady jego zastosowania w Polsce, proszę o przesłanie informacji na mój e-mail: urba@mignon-media.com.

> Wiedzieć więcej:
Portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim to przyszłość mediów
Dlaczego polskie media ignorują dziennikarstwo obywatelskie? Bo go nie rozumieją i się go boją!
Wiadomosci24.pl mają już ponad 4600 „dziennikarzy obywatelskich"
Powstał pierwszy w Polsce portal oparty na dziennikarstwie obywatelskim
Konkurs na Blogera 2006 Roku i na Dziennikarza Obywatelskiego 2006 Roku’
Blogerzy i dziennikarze obywatelscy do lustracji?
Czytelnicy piszą wszystkie teksty w bezpłatnym dzienniku „Metro"
Amerykanie tworzą Kodeks Dziennikarstwa Obywatelskiego
Szwecja: Darmowy dziennik „Metro" uruchamia lokalne portale oparte na dziennikarstwie obywatelskim
„Tradycyjne media muszą adoptować amatorów" - mówi szef agencji Reuters

> Tag: , , , , , , , ,

Bauer i Springer wzmacniają swoją pozycję na rynku magazynów telewizyjnych w Europie

Szwajcarska grupa prasowa Ringier odsprzedała swoje magazyny telewizyjne niemieckim grupom Axel Springer i Heinrich Bauer Verlag. Szwajcarzy tłumaczą swoją decyzję coraz większym „uprzemysłowieniem" rynku informacji telewizyjnej, na którym, według nich, szanse mają tylko najwięksi gracze.

Wszystkie szwajcarskie magazyny telewizyjne Ringier („TELE", „TV4" et „TV2") staną się od 1 lipca własnością Springera, który wydaje już w Szwajcarii „TV Star" et „TV Digital". Springer wydaje ponad 170 gazet i magazynów w 33 krajach, w tym w Polsce (m. in. „Fakt", „Dzienniki", „Newsweek").

Bauer przejmie wszystkie tytuły telewizyjne Ringier w Rumunii („TV Mania" et „TV Satelit"), Słowacji („Euro Televizia", „Tele Magazin", „TV Max") i Republice Czeskiej ( („TV Max", „TV Plus", „TV Revue" et „Tydenik Televize"). Bauer wydaje 170 magazynów w 14 krajach, w tym w Polsce (m. in. „Twój Styl", „Bravo", „To i Owo").

Bauer dominuje niepodzielnie na rynku prasy telewizyjnej w Europie: nakład wszystkich jego magazynów w tym segmencie wynosi 8,7 mln egzemplarzy, co daje mu 46,9% rynku „tv guidów" w Europie.

> Źródło: AFP (Via Yahoo)

> Tag: , , , , , ,

21.6.07

Google uruchamia polską wersję serwisu blogowego Blogger

Ruszyła polskojęzyczna wersja serwisu blogowego Blogger należącego do Google. To już drugi serwis, po YouTube, który Google udostępnia po polsku w ciągu kilku dni.

Teraz z Google można już robić prawie wszystko po polsku: szukać informacji w wyszukiwarce, pisać i odbierać e-maile w Gmail, planować swoje zajęcia w Google Calendar, pisać teksty w Google Docs and Spreadsheets (ex-Writely), publikować i/lub dzielić się zdjęciami w Picasa, wideo - na YouTube...

Wszędzie Google: mój blog znajduje się na Bloggerze, prywatna poczta na Gmail, piszę teksty w Google Docs, regularnie korzystam z YouTube, Google Maps i Google Earth. Tylko swoje zdjęcia umieszczam na Flickr (Yahoo), linki na Del.icio.us, a krótkie formy (mikroblogging) na Twitterze i Blipie.

> Wiedzieć więcej:
Od rana do wieczora z Google, dzień w dzień
Cały Google na jednej stronie
Francja: Rezultaty wyborów powiat po powiecie w Google Earth
23 najlepsze serwisy Web 2.0 na świecie

> Tag: , ,

Prometeus: Czy Google i Amazon połkną tradycyjne media?



Przyszość należy do mediów cyfrowych. Tradycyjne, statyczne media: prasa, radio i telewizja przekształcą się w sposób radykalny. Gazety będą darmowe, papier elektroniczny stanie się towarem masowym i banalnym, radio i telewizja będą emitować tylko w internecie, zdominowanym przez Google (który kupi Microsoft), Amazon który (kupi Yahoo) oraz BBC, CNN i CCTV.

Wszyscy będziemy mieli swojego awatara, czyli drugie ja, w wirtualnym świecie Second Life. Będziemy „prosumerami": konsumentami i producentami informacji. Blogi będą bardziej wpływowe niż media.

Futurystyczna wizja końca jednego świata, zdominowanego przez Prometeus stworzony przez Google.

> Źródło: YouTube

> Tag: , , , , , , , , , ,

20.6.07

Onet uruchamia telewizję internetową



Ponad 9 tysięcy klipów wideo, ponad 100 programów i 7 kanałów tematycznych - łącznie ponad 17 i pół dnia emisji non stop – to wszystko już o dziś dostępne jest na platformie multimedialnej Onet.tv.

W komunikacie prasowym, Onet kładzie nacisk na bogatą ofertę programową, pełną swobodę w tworzeniu własnej tzw. „playlisty” oraz na dostępność wszystkich materiałów „na żądanie”. Te elementy wyróżniają najnowszy projekt portalu Onet.pl. To najciekawsza, jak dotychczas, oferta telewizji internetowej w Polsce.

„Już dwa lata temu informacje tekstowe zaczęliśmy wzbogacać o materiały wideo. Rok później uruchomiliśmy największy w Europie serwis z teledyskami. Start platformy Onet.tv to kolejny krok" – mówi Łukasz Wejchert, prezes Grupy Onet.pl SA.

O terminie premiery Onet.tv w dużym stopniu zadecydowali sami internauci. W ciągu zaledwie jednego kwartału, liczba pobranych plików multimedialnych z Onet.pl wzrosła o blisko 90 procent. W lutym tego roku Onet odnotował ponad 32 miliony pobrań, a w maju 2007 ponad 59 milionów.

Serwis składa się z kanałów tematycznych, w których znalazły się programy i pojedyncze klipy wideo. Obecnie dostępnych jest 7 kanałów:
  • Wiadomości,
  • Sport,
  • Muzyka,
  • Film,
  • Podróże,
  • Styl Życia i
  • kanał Edukacyjny.
Platforma Onet.tv skupia wszystkie multimedia portalu: m.in. relacje, reportaże, komentarze, filmy, teledyski, programy autorskie. Dostawcami materiałów multimedialnych są między innymi: Associated Press, TVN24 i Reuters, France 24, TVN Lingua, n-sport, TMT, Bullseye TV, Fashion TV, Podróże TV, MEG, United Pictures, Hollywood Reporter, 4fun.tv, Pilot Guides i Upside.

Dodatkowo w Onet.tv dostępne są produkcje własne, w tym m.in. relacje i wywiady na żywo z gwiazdami, program InterNET24 o nowościach w globalnej sieci, a także programy autorskie gwiazd, w których znani i lubiani opowiadają o swoich pasjach, ulubionych filmach czy muzyce:
  • Grzegorz Miecugow komentuje wydarzenia ze świata polityki
  • Karolina Korwin-Piotrowska opowiada o nowościach filmowych,
  • Piotr Salak o wszystkim co ważne w sporcie,
  • Karolina Malinowska o trendach w modzie,
  • Ryszard Czajkowski o pasjach podróżniczych i egzotycznych wyprawach,
  • Tomek Lipiński o muzycznych wydarzeniach, nowościach płytowych i koncertach.

Obok szerokiej oferty programowej – łącznie ponad 420 godzin materiałów wideo zgromadzonych na Platformie, co daje ponad 17 i pół dnia transmisji bez przerwy – Onet.tv oferuje internautom możliwość wyboru, w duchu Web 2.0.

Wszystkie materiały na platformie udostępnione są w technologii „video on demand”, czyli „na żądanie”. To odbiorcy decydują kiedy, co i gdzie będą oglądać.

W Onet.tv nie istnieje ramówka godzinowa – sami użytkownicy mogą tworzyć własną telewizję w oparciu o playlistę – czyli listę swobodnie zestawianych klipów. Dzięki temu, każdy internauta będzie mógł oglądać ulubione programy w wybranym przez siebie czasie, bez narzucania mu pasm i godzin emisji.

W celu łatwego i szybszego odnalezienia interesujących materiałów, internauci mogą je sortować na kilka sposobów: najnowsze, najpopularniejsze oraz alfabetycznie.

> Źródło: Onet

> Tag: , , ,

Poradnik jak nakręcić i zmontować wideo


Current TV proponuje ciekawy, darmowy poradnik jak nakręcić wideo. Wspominałem dziś o nim na antenie radia Tok FM, w wieczornej audycji „W sieci sieci".

Polecam gorąco ten poradnik, szczególnie dziennikarzom, którzy chcą nauczyć się nowego rzemiosła. Może się przydać.

Jest tu prawie wszystko:
  • porady jaki sprzęt wybrać
  • porady jak kompresować nagranie
  • porady jak filmować
  • porady jak montować nagrania...
Current TV jest stacją telewizyjną w internecie. Powstała ona w sierpniu 2005 r., przy udziale m. in. byłego wice-prezydenta Al Gore.

Current TV nadaje programy telewizyjne, z których co trzeci jest stworzony przez internautów.

> Wiedzieć więcej:
Dossier nt. Current TV (ang.)
Nadchodzi era egocastingu, zmora tradycyjnych stacji telewizyjnych

> Tags : wideo, media, internet, Current tv

19.6.07

YouTube po polsku

YouTube, największy na świecie serwis do publikacji i dzielenia się wideo uruchomił lokalne wersje językowe - w tym polską.

Pod adresem pl.youtube.com od dziś znajdziemy polska wersja językowa YouTube, a wchodząc przez domenę .com system rozpoznaje IP użytkownika z Polski i poleca wersję polską - informuje gazeta.pl.

Z serwisem współpracują m. in.:
  • tygodnik „Polityka" (która posiadała już od pewnego czasu swój kanał na YouTube: http://www.youtube.com/PolitykaPL).
  • Bankier.pl,
  • wytwórnia Kayax,
  • zespół T.Love,
  • serwis Wiadomosci24.pl.
Poza polską wersją spółka uruchomiła m.in. wersję francuską, hiszpańską, włoską i japońską.

> Wiedzieć więcej:
Powstała komórkowa wersja Youtube
YouTube płaci użytkownikom
YouTube. Wielka kariera małych gwiazd

> Źródło: gazeta.pl

> Tag: , ,

Dziś o godz. 22.00 w Tok FM audycja o wideo w internecie

Dziś o godz 22.00 w Tok FM (97,7 FM w Warszawie) będziemy rozmawiali z dziennikarzem Cezarym Łasiczką o wideo w internecie.

Jeżeli macie Państwo pytania lub sugestie tematów do poruszenia, proszę przesyłać je mailem dziś do godz. 21.00 na adres: k.urbanowicz@mediapolis.com.pl

Na podstawie poprzednich wtorkowych audycji powstały teksty:
W przygotowaniu teksty o serwisach plotkarskich w Polsce, o których rozmawialiśmy w zeszłym tygodniu.

> Tag: ,

Biblioteki zaczynają używać narzędzi Web 2.0



Nie tylko firmy zaczynają coraz szerzej wykorzystywać narzędzia i technologie Web 2.0. W nowe pokolenie internetu wkraczają także biblioteki, jak widać na tej znakomitej prezentacji stworzonej przez Heyjude i Parra-bib-blog.

> Źródło: Slideshare (via blog michelleblanc)

> Tag: ,

Polskapresse rusza na podbój Mazowsza z tygodnikami za 1,8 zł i „Baśniami Andersena"

Na trzy miesiące przed startem nowego ogólnopolskiego dziennika tworzonego na bazie swoich tytułów regionalnych, Polskapresse uruchomi w czwartek 21 czerwca pięć tygodników lokalnych na Mazowszu. Na zachętę czytelnicy otrzymają w prezencie bezpłatną płytę „Baśnie Andersena”.

To riposta Polskapresse na odrzucenie przez brytyjski Mecom, czyli Media Regionalne (była Orkla) zaproszenia do uczestnictwa w nowym projekcie dziennika. Na początku czerwca, Mecom zaskoczył wszystkich zakupem dziennika „Życia Warszawy", co wywołało nawet spekulacje o konkurencyjnym projekcie Brytyjczyków.

Celem Polskapresse jest zbudowanie zaplecza reklamowego w strategicznym regionie jakim jest Mazowsze. Brak tytułów na Mazowszu stawiał pod znakiem zapytania cały projekt gazety ogólnopolskiej.

Nowe tygodniki lokalne, ukażą się pod wspólnym tytułem „Nasze Miasto":
  • „Nasze Miasto Ciechanów” (szef: Marcin Sobocki),
  • „Nasze Miasto Płock” (Dagmara Kobla),
  • „Nasze Miasto Radom” (Magdalena Sulich-Kosiec),
  • „Nasze Miasto Siedlce” (?),
  • „Nasze Miasto Żyrardów” (Edyta Urbanek).
Każdy z tygodników kosztować ma 1,8 zł.

„Tygodniki 'Nasze Miasto' mają wzmacniać tożsamość lokalną. [Są one] kierowane w szczególności do młodych osób, które właśnie wkraczają w dorosłe życie, studiują, prowadzą lokalne firmy" - precyzuje Polskapresse w komunikacie prasowym.

Czytelnicy tygodników „Nasze Miasto” otrzymają z gazetą wiele dodatków. Z tygodnikami ukazywać się będą m.in.: wspólny dodatek motoryzacyjny „Moto Gratka" i „Tele Magazyn", lider wśród dodatków telewizyjnych w Polsce. Dodatkowo czytelnicy tygodników „Nasze Miasto” będą mogli za darmo składać ogłoszenia drobne przez specjalnie dla nich uruchomiony numer bezpłatny 0 800 GRATKA (0 800 472 852). Wystarczy jeden telefon, a to samo ogłoszenie ukaże się we wszystkich gazetach.

Równolegle, Polskapresse uruchomi miejskie serwisy internetowe, tworzone w oparciu o wydawane gazety. Serwisy ciechanow.naszemiasto.pl, plock.naszemiasto.pl, radom.naszemiasto.pl, siedlce.naszemiasto.pl, zyrardow.naszemiasto.pl będą codziennie aktualizowane o wiadomości lokalne, a „dziennikarze tygodników pracować będą dwumediowo" - czytamy w komunikacie.

Wejście nowych tygodników mazowieckich „Nasze Miasto” wsparte jest kampanią promocyjną ATL i BTL, która startuje 18 czerwca.

Kampania uwzględnia plakaty, spoty w lokalnych rozgłośniach radiowych i stacjach telewizyjnych, ulotki dla mieszkańców poszczególnych regionów oraz promocję na stronach www.naszemiasto.pl. Kampania została przygotowana przez Dział Marketingu Grupy Wydawniczej Polskapresse.

> Źródło: Polskapresse

> Wiedzieć więcej:
Mecom nie wejdzie do projektu ogólnokrajowego dziennika Polskapresse?
Sołowow chce 100 milionów zł za „Życie Warszawy"
Dziennikarze i menedżerowie z mediów szukają pracy
Hekatomba w Polskapresse
Polskapresse chce wydać z Orklą nowy ogólnopolski dziennik
Będzie strajk w gazetach regionalnych Mecomu na Pomorzu?
Mecom zaczyna zwalniać i ciąć brutalnie koszty w „Rzeczpospolitej" i w swoich gazetach regionalych
Dlaczego Polskapresse nie wyda nowego dziennika
Polski rynek mediów dopiero wchodzi w strefę turbulencji

> Tag: , , , , ,

17.6.07

Nowe widgety Itsmynews dla „Le Monde", „Le Figaro" i „The New York TImes"



Itsmynews stworzył nowe widgety z kanałami RSS dla „Le Monde", „Le Figaro", „L'Equipe" i „The New York Times". Widgety wkleja się na strony internetowe, m. in. na blogi, tak jak ja to zrobiłem na prawej kolumnie Media Cafe Polska.

Żeby ściągnąć taki widget, trzeba kliknąć w „Add to your website" na dole okienka i wkleić kod w odpowiednie miejsce na stronie lub na blogu.

Itsmynews to czytnik kanałów RSS-ów pozwalający na abonament na cały lub część jakiegś serwisu, np. tylko na informacje o nowych witrynach Web 2.0 w „Gazecie Wyborczej", „Le Figaro" lub „The New York Times". Itsmynews został stworzony w 2006 r. przez 5W Mignon-Media*.










> Tag: , ,

* Disclosure: Pracuję z 5W Mignon-Media jako konsultant.

16.6.07

Sprzedawca telefonów wzrusza miliony Brytyjczyków arią operową



Ponad 2,3 miliony odsłon na YouTube, miliony wzruszonych Brytyjczyków, publiczność programu „Britain's Got Talent", brytyjskiej wersji „Idola", bijąca brawa na stojąco - aria operowa „Nessun Dorma" z „Turandot" Giacomo Pucciniego w wykonaniu sprzedawcy telefonów, Paula Pottsa zachwyciła wszystkich. Śpiewał tak cudownie, że w internecie zaroiło się od pytań o jego rzeczywistą tożsamość. Posłuchajcie sami.

Potts nie pobił jeszcze 22 mln odsłon ustanowionego na YouTube przez tajemniczego muzyka o pseudonimie „funtwo" w zeszłym roku. Genialny gitarzysta był anonimowy, grał z zakrytą twarzą Canon Johanna Pachalbela. Dziennikarze ustalili później jego tożsamość. Rekord YouTube (dziękuję przemkowi): Ewolucja tańca - ponad 50 mln odsłon.

Na YouTube błyszczał też czteroletni Igor z Gdańska oraz przepiękna Sandi Thom, która stała się dzięki internetowi nową gwiazdą wytwórni muzycznej Sony.



> Źródło: YouTube

> Wiedzieć więcej:
YouTube, łowca talentów
Spiewała w internecie, teraz jest nową gwiazdą Sony
Czteroletni Igor z Gdańska nową gwiazdą YouTube

> Tag: ,

Wideo z podpitym prezydentem Sarkozym robi furorę w internecie



Sarkozy podpity, nie zmęczony?

Setki tysięcy odsłon na YouTube i Dailymotion, wydarzenie dnia na Technorati, temat numer jeden we francuskiej politycznej blogosferze - internauci śmieją się do rozpuku oglądając wideo z konferencji prasowej prezydenta Nicolasa Sarkozy na szczycie G8 w czwartek 7 czerwca w niemieckim uzdrowisku Heiligendamm nad Bałtykiem. Czy Sarkozy był pijany czy tylko zmęczony?

Tajemnicą Poliszynela była słabość prezydent Rosji Borysa Jelcyna do wódki, widzieliśmy podpitego prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w Charkowie, słyszeliśmy o głupotach opowiadanych dziennikarzowi „Rzeczpospolitej" przez wstawionego prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Wilnie, ale Sarkozy nigdy nie pije alkoholu. W czasie kampanii wyborczej skusił się - przynajmniej oficjalnie - na dwa łyki białego Sancerre, po czym obiecał producentom wina złagodzenie zakazu reklamowania wina.

W ostatni czwartek, na szczycie G8, Sarkozy spotkał się z prezydentem Rosji Vladimirem Putinem. Rosjanin wypijał zawsze morze wódki z poprzednikiem Sarkozy'ego, Jacquesem Chirakiem, znanego z mocnej głowy. Chirac to jednak kawał chłopa, Sarkozy wygląda przy nim jak chucherko. Po tym spotkaniu, francuski prezydent wpadł zdyszany na salę, gdzie czekali na niego dziennikarze, z półgodzinnym opóźnieniem.

„Chyba pili nie tylko wodę" - skomentował dziennikarz prezentujący wiadomości na belgijskim kanale RTB La Deux, skąd pochodzą nagrania. I od tego się zaczęło.

Przez cały ostatni week-end wideo krążyło w internecie w dwóch wersjach. Jedno z telewizji belgijskiej, która pokazała początek konferencji prasowej ewidentnie „zmęczonego" Sarkozyego. Drugie - z francuskiej telewizji LCI, która pokazała tylko końcówkę, gdzie widać, że Francuz odzyskał już panowanie nad sytuacją.



Sarkozy zmęczony, nie podpity?


Ponad pięćdziesiąt osób umieściło te nagarania na Dailymotion, z tytułami: „Sarkozy pijany", „Sarkozy nawalony, pierwszy raz pblicznie", „Sarkozy beknął, to dowód, że jest pijany"... Internauci oglądali te wideo ponad 700 tys. razy na Dailymotion i ponad 500 tys. razy na YouTube.

Podczas gdy afera zataczała coraz szersze kręgi w internecie, francuskie stacje telewizyjne pominęły wydarzenie milczeniem. W wiadomościach trzech największych stacji: TF1, France 2 i France 3 pojawiły się fragmenty konferencji, bez żadnego komentarza do zachowania prezydenta, jakby nic się nie stało. Blogerzy od razu zaczęli mówić o cenzurze.

To wydarzenie, bez względu na to czy Sarkozy był pijany czy tylko zmęczony, pokazuje rozziew jaki panuje między tradycyjnymi mediami a Francuzami, którzy coraz bardziej postrzegają je jako część establishmentu. Dla internautów to jeszcze jeden dowód na to, że w mediach panuje autocenzura, a w internecie - niczym nie skrępowana wolność.

> Tag: , , , , ,

14.6.07

Misja Czwartej Władzy: Dziennikarstwo śledcze


Jaka przyszłość czeka dziennikarstwo śledcze? Czy będzie to czas prosperity powodowany rozwojem dziennikarstwa obywatelskiego? A może czeka nas schyłek spowodowany tabloidyzacją mediów, w których nie będzie miejsca na obszerne i czasochłonne materiały?

To niektóre tematy ogólnopolskiej konferencji "Misje Czwartej Władzy - Dziennikarstwo Śledcze" o tendencjach i przyszłości dziennikarstwa śledczego.

Konferencję organizuje w piątek 15 czerwca br. w Krakowie stowarzyszenie Willa Decjusza.

W panelu „DZIENNIKARSTWO OBYWATELSKIE DONOS, ŚLEDZTWO, ODPOWIEDZIALNOŚĆ?", do którego zostałem zaproszony biorą m. in. udział Dorota Kania z „Wprost" i Adam Plona z wiadomości24.pl. Moderatorem tego panelu jest Michał Kuźmiński z „Tygodnika Powszechnego".

Krótki film o dziennikarstwie obywatelskim:




A oto przykład dziennikarstwa obywatelskiego w Egipcie. Na filmiku nagranym telefonem komórkowym widzimy jak urzędnicy rządowi fałszują referendum z 26 marca:



Donos, śledztwo, odpowiedzialność?


> Tag: ,

12.6.07

Dziś o godz. 22.00 w Tok FM audycja o polskich serwisach plotkarskich

Dziś o godz 22.00 w Tok FM (97,7 FM w Warszawie) będziemy rozmawiali z dziennikarzem Cezarym Łasiczką o polskich serwisach plotkarskich.

Jeżeli macie Państwo pytania lub sugestie tematów do poruszenia, proszę przesyłać je mailem dziś do godz. 21.00 na adres: k.urbanowicz@mediapolis.com.pl

Na podstawie poprzednich wtorkowych audycji powstały teksty:
> Tag: ,


10.6.07

Second Life chce stać się pionierem kolejnej wielkiej rewolucji w internecie

Wirtualny świat Second Life zamieszkują też i takie niesamowite kreatury...


Czy Linden Lab, firma, która stworzyła wirtualny świat o nazwie Second Life, stanie się pionierem kolejnej wielkiej rewolucji w internecie - sieci 3D? Szef Linden Lab, Philip Rosedale święcie w to wierzy.

„(..) To, co tworzymy, jest tylko wierzchołkiem góry lodowej. Stanowimy forpocztę całej nowej kategorii doświadczeń i wierzę, że możemy stać się liderami na tym polu"- mówi Rosedale w wywiadzie udzielonym „The Guardian", a przetłumaczonym i opublikowanym w Gazeta.pl.

Rosedale potwierdza, że Linden Lab buduje serwer, który umożliwi wędrowanie w internecie stworzonym w Second Life awatarom, czyli postaciom stworzonym i animowanym przez użytkowników. Według niego, z technologicznego punktu widzenia stanie się to możliwe już za 18 miesięcy.

„Sądzę, że w przyszłości powstaną wewnętrznie połączone światy wirtualne i że możemy utrzymać pozycję lidera poprzez bycie tak otwartymi, jak tylko się da. Jeżeli ktoś jest otwarty i zarazem dominujący, zawsze będzie wygrywał" - uważa Rosedale.
Czy największy udział w gospodarce Second Life ma pornografia? - pyta dziennikarz „The Guardian".

„Nie sądzę, żeby był największy, ale trudno stwierdzić, jaki jest. Część transakcji odbywa się bezpośrednio między osobami prywatnymi, inne to zakupy w automatach. Do niektórych dołączany jest tekst, na podstawie którego możemy się zorientować, co było przedmiotem operacji, ale ludzie są tak pomysłowi, że nie zawsze udaje się nam odgadnąć. Z tego co wiemy, największy udział w gospodarce SL mają ubrania, biżuteria i meble" - odpowiada szef Linden Lab.
Second Life to jeden z najsłynniejszych obecnie serwisów w stylu Web 2.0, mieszanka MySpace, Live messenger, gry wideo Sims i gry World Of Warcaft. W Second Life, stworzonym w 2003 roku, mieszka już ponad 7 milionów wirtualnych postaci, a statystki zmieniają się jak w kalejdoskopie. Ciągle idą w górę.

To te postaci, czyli awatary, tworzą i rządzą w serwisie, według definicji jego twórców z Linden Labs. Wydają tu też pieniądze: wirtualne Linden dolary (wymienialne na prawdziwe w relacji 267,5 Linden dolarów za 1 dolar USA), ale też prawdziwe dolary (ponad 2 mln!). Jedni kupują wyspy, inni budują domy, hotele lub sale koncertowe, inni idą do baru na whisky, oczywiście wirtualną.

Wielu specjalistów sądzi, że internet może rzeczywiście ewoluować w kierunku 3D. Wystarczy dobrze zapoznać się z GoogleMaps, YahooMaps czy GoogleEarth, by zrozmieć, że to o czym mówi Rosedale jest już być może na wyciągnięcie ręki.

> Wiedzieć więcej:
W Second Life można poderwać dziewczynę, uprawiać z nią miłość, a nawet zakochać się
23 najlepsze serwisy Web 2.0 na świecie
Jak zrobić biznes w Second Life
Mapa firm w Second Life
Aktualności Second Life na wideo
Co to jest i jak działa fantastyczny świat Second Life
Szwecja otworzyła ambasadę w Second Life
Seksskandal w grze Second Life. Sprawę bada prokuratura
Second Life przyciągnął już 4 mln internautów
W Second Life wybuchła rewolucja
Davos 2007: Mówcy wystąpili w Second Life
Second Life: prawdziwe pieniądze w świecie gry

> Tag: , ,

Ruszył serwis Blip.pl, który chce stać się narzędziem do promowania promocji


Zaczynam testować dziś serwis Blip.pl, który funkcjonuje w wersji beta, tzn. w fazie testów przez użytkowników. Blip zainspirował się serwisem mikrobloggingu Twitter.com, którego użytkownicy odpowiadają na pytanie: „Co ja teraz robię?".

Do czego służy Blip? Marcin Jagodziński, jeden z dwóch - obok Zbigniewa Sobieckiego - twórców tego serwisu, tak tłumaczy funkcje Blipa:

„Po pierwsze, jest to doskonała platforma do szybkiego rozprzestrzeniania wiadomości (...) Blip może być postrzegany jako społeczny filtr informacji. Newsy są filtrowane przez Twoją sieć społeczną. Ale nie tylko. Z Twittera korzystają jako z alternatywy dla RSS tak uznane firmy medialne jak BBC czy CNN. Mam nadzieję, że i Blip będzie podobnie wykorzystywany".

„Po drugie, jest to narzędzie, które może wspomagać e-commerce. Do Twittera podłączył się Woot.com, nietypowy sklep, który oferuje codziennie jeden towar po superatrakcyjnej cenie. Amazon [również nawiązał] współpracę z Twitterem. Użytkownicy Twittera mogą (jeśli chcą) być informowani o specjalnych okazjach. To świetne narzędzie właśnie do 'promowania promocji'. Użyte umiejętnie i z umiarem, może zainteresować ofertą sklepu wielu potencjalnych klientów".

Marcin Jagodziński jest byłym dziennikarzem „Gazety Wyborczej". Prowadzi blog Netto.blox.pl, co z pewnością ułatwi mu promocję Blip.pl.

Blip to kolejny polski klon Twittera (a nie drugi jak napisałem poprzednio, dziękuję riddle i venture). Inne polskie klony:
  • http://moblo.pl/
  • http://www.corobi.pl/
  • http://thoro.pl/co.robisz/
  • http://robisz.pl/
  • http://www.spinacz.pl/status.do
  • http://grono.net/blimp/
  • Robisz.pl
  • ibogg.pl
  • Liveblog na streemo.pl
  • Blip.pl

> Wiedzieć więcej:
Jak Guy Kawasaki stworzył serwis plotkarski Truemors za 12 tysięcy dolarów

> Źródło: Blip.pl

> Tag: , ,

Powstał kolejny polski klon Twittera - Robisz.pl


Robisz.pl to pierwsza w Polsce kopia znanego serwisu internetowego mikrobloggingu Twitter.com, którego użytkownicy odpowiadają na pytanie: „Co ja teraz robię?".

W przeciwieństwie do Twitter i jego polskiego klona Blip.pl, Robisz.pl nie robi najlepszego wrażenia na starcie. Jest niestety dość siermiężny graficznie i wygląda jakby był stworzony na chybcika przez studentów informatyki, którzy nie za bardzo wiedzą co z nim zrobić.

Blog tego serwisu przypomina bardziej luźne zapiski programistów zupełnie nieświadomych do czego służy to narzędzie i jak należy go używać niż prawdziwy blog towarzyszący witrynie. Informacje są nieprecyzyjne, pisane w jakimś dziwnym żargonie, z licznymi literówkami i z bardzo luźnym podejściem do znaków interpunkcyjnych.

Zabrakło mi też widgetu do wklejenia na blogu, obok Twittera i Blipa. A to już poważne niedopatrzenie twórców Robisz.pl? Czy można wyobrazić sobie Twittera bez widgetu? Jednym słowem, dużo niechlujstwa, które źle wróży całemu projektowi.

Inne polskie klony (dziękuję riddle i venture):
  • http://moblo.pl/
  • http://www.corobi.pl/
  • http://thoro.pl/co.robisz/
  • http://robisz.pl/
  • http://www.spinacz.pl/status.do
  • http://grono.net/blimp/
  • ibogg.pl
  • Liveblog na streemo.pl
  • Blip.pl
> Wiedzieć więcej:
Jak Guy Kawasaki stworzył serwis plotkarski Truemors za 12 tysięcy dolarów

> Tag: , ,

9.6.07

Hyperwords - nowy dodatek do Firefoxa, który ułatwia nawigację



Hyperwords to ciekawy i na pierwszy rzut oka skuteczny dodatek do przeglądarki Firefox.

Zasada działania jest prosta: wybieramy jedno słowo z jakiegoś tekstu online i, jednym kliknięciem w rozwijane menu, możemy:
  • znaleźć jego definicję w Wikipedii, Thesaurusie czy Google,
  • przetłumaczyć go na inny język (nie ma niestety języka polskiego),
  • albo - w przypadku nazwy jakiejś miejscowości - zlokalizować ją na mapie Google lub Yahoo.
Ja testuję, a Wy?

> Źródło:
Hyperwords

> Tag: ,

8.6.07

Jak Guy Kawasaki stworzył serwis plotkarski Truemors za 12 tysięcy dolarów



Śmieszna, inteligentna prezentacja o tym jak słynny guru zarządzania, Guy Kawasaki, autor m. in. książki „Rewolucyjne pomysły. Zasady marketingu nowych produktów i usług", stworzył serwis w stylu Web 2.0, za 12 tysięcy dolarów, czyli - w warunkach amerykańskich - prawie za darmo.



Chodzi o serwis Truemors.com, na którym internauci mogli zgłaszać swoje newsy i plotki przez internet, e-mail lub telefon. Techcrunch określa go jako „rumor reporting site".

Pomysł ten jest eksperymentem, a do jego realizacji zainspirowały Kawasaki takie witryny jak:
  • Digg.com. Użytkownicy Digga sami dodają wybrane przez siebie wiadomości do tzw. „poczekalni", a następnie głosują, przyznając „diggi", na najciekawsze z nich.
  • Twitter.com (mikro-bloggigng, teksty do 140 znaków, Krótkie formy to nowy trend w internecie)
  • BoredAt.com (eksperymentalny serwis stworzony przez studentów z Columbia University),
  • PostSecret.com (popularny w USA serwis internetowy publikujący w każdą niedzielę anonimowe grafiki),
  • PopSugar.com (znakomity serwis plotkarski, niedościgniony model dla innych, w tym polskich, internetowych tabloidów),
  • HotOrNot.com (strona, gdzie można przekonać się co inni myślą o Tobie. Wystarczy tylko, że pochwalisz się zdjęciem)
> Źródło: Slideshare

> Wiedzieć więcej o Web 2.0:
23 najlepsze serwisy Web 2.0 na świecie
5 sposobów jak rozpoznać serwis Web 2.0
Internet jest rewolucja, ktora zmienia reguly gry w mediach raz na zawsze
Web 2.0 to fantastyczna maszynka do generowania ruchu na stronach internetowych
Web 2.0 jest nowa i byc moze ostatnia szansa dla tradycyjnych mediow
Cybercwaniacy próbują manipulować Web 2.0
Nadchodzi era egocastingu, zmora tradycyjnych stacji telewizyjnych

> Tag: , , ,